Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
(Er markert litt flere steder på dette bilde enn jeg trenger )
Men hva er forskjellen på de to forskjellige utgangene på ventildekselet som går over til innsuget igjen?
Den ene har en PCV engangsventil, mens den andre går rett inn i innsuget. eller går den også inn ett annet sted?
Hva er funksjonen til den på høyresiden?
Kan man sette på ett luftfilter rett ut i lufta på denne også (må så klart tette andre enden mot innsuget)
Er det mulig? (for test purpose...) el
Prøver å forstå dette med positiv kamaksel ventilasjon, men gjør den på høyresiden dette også?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
kan sette filter på begge sider ja,, eller kun på høgre siden om du ønsker det, eg har laus slange på høgre siden trukket ned under motoren, pga eg har custom innsugsopplegg og har ikke orket å legge det opp.. Om du har problemer med overtrykk så er dine stemple ringer utslitt,
Omtrent slik har jeg forstått at veivhusventilasjonen fungerer:
Når motoren går slipper det noe trykk ned mellom stempel og sylinder, stempelringene klarer ikke holde helt tett selv på en nyoverhalt og innkjørt motor. Disse avgassene må ut av veivhuset på en eller annen måte. Hvis ikke sprenger tykket ut en pakning, eller spytter ut peilepinnen Slangen på høyre side av motoren, den med pcv-ventilen, leder avgassene og oljedamp inn i innsugsmanifolden . Når gasspjeldet er lukket er det størst vakuum i manifolden, ved mer gasspådrag minsker vakuumet men fortsatt blir det sugd inn avgasser. Under disse forholdene fungerer slangen på andre siden som en tilførselslange, altså det blir sugd inn luft her. Ved fullgass er vakuumet så å si borte, ved turbo/kompressor er det overtrykk i manifolden, da stenger pcv-ventilen og da forsvinner avgassene ut av slangen på venstre side. Så den slangen både suger og blåser Kan godt sette på filter på begge slangeniplene på ventildekslet (eller tette det ene og ha et filter), men filtrene kommer til å bli fulle av olje etter en stund.
Poenget med pcv-ventilasjonen er at det ikke skal forurense, verken til luft eller på bakken.
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Takker for god forklaring, kan vurdere catch tank med åndefilter på toppen da.. Med begge slangene tilkoblet. Får vel en renere forbrenning og en liiten tanke høyere oktanverdi da..