Uggla's 93 NA BRG
Moderator: Styremedlemmer
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Da har vinteren kommet og gått igjen og godbilen:

har fått selskap av en slik en:

Jaja, jeg vet det er en **yota, men tilfeldigheter og slikt gjorde at det ble denne. Det er en 2004 modell som bare hadde gått 72000km og kom rett fra EU og hovedservice. 1,8 bensin. Er vel så kjedelig og rasjonelt man får det, men denne modellen vant visst endel tester når den dukket opp i 2003.
Nei, det er ikke noen unger på vei (enda) men det er jo litt greiere med en slik traktor når man skal på ski og på hytteturer og slikt. Skal jeg ha en bil til, skal den jaggu være romslig og stillegående og alt det der mazdaen ikke er. Sikla og endel på bayerske motorvogner og annet snacks, men jeg måtte jo opp i 200K ++ for å få noe som hadde kmstand under 150'. Og det ble fort litt eldre modeller. Tenkte vel til slutt som så at jeg har allerede en morsom bil med RWD, så kan jeg like gjerne gi etter og kjøpe en ordentlig kjedelig og rasjonell stv.vogn. **yotaen har visst svært lite feil og ganske rimelig servicer og deler. Særlig sammenlignet med tyske konkurrenter.
Tror på en måte at en rimelig og rasjonell Skoda/Toyota/VW/Mazda + en MX er bedre enn en bare en BMW 320i stv. (evt. andre premium kjøremaskiner.)
Altså:
Ugglas 1. tese:
1 Romslig og rasjonell (150K) +1 NA (50K) > 1 Sportslig Stv.vogn. (200K+)
....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.
har fått selskap av en slik en:
Jaja, jeg vet det er en **yota, men tilfeldigheter og slikt gjorde at det ble denne. Det er en 2004 modell som bare hadde gått 72000km og kom rett fra EU og hovedservice. 1,8 bensin. Er vel så kjedelig og rasjonelt man får det, men denne modellen vant visst endel tester når den dukket opp i 2003.
Nei, det er ikke noen unger på vei (enda) men det er jo litt greiere med en slik traktor når man skal på ski og på hytteturer og slikt. Skal jeg ha en bil til, skal den jaggu være romslig og stillegående og alt det der mazdaen ikke er. Sikla og endel på bayerske motorvogner og annet snacks, men jeg måtte jo opp i 200K ++ for å få noe som hadde kmstand under 150'. Og det ble fort litt eldre modeller. Tenkte vel til slutt som så at jeg har allerede en morsom bil med RWD, så kan jeg like gjerne gi etter og kjøpe en ordentlig kjedelig og rasjonell stv.vogn. **yotaen har visst svært lite feil og ganske rimelig servicer og deler. Særlig sammenlignet med tyske konkurrenter.
Tror på en måte at en rimelig og rasjonell Skoda/Toyota/VW/Mazda + en MX er bedre enn en bare en BMW 320i stv. (evt. andre premium kjøremaskiner.)
Altså:
Ugglas 1. tese:
1 Romslig og rasjonell (150K) +1 NA (50K) > 1 Sportslig Stv.vogn. (200K+)
....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Eller ha det på 2yota`n?? Eller skal du ha "My other car is an Avensis" på MX`n??uggla wrote: ....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.

Safe praktisk børse da, holdbart, men ikke så veldig spennende kanskje.. Veit det har vært noe problematikk med dyser som kan tette seg og forårsake dyre reprasjoner på Avensis, men det var diesel.. Sikkert ikke noe problem!
Edit: Jeg prøvde meg på sportslig stv. i stedet for MX5. (Subaru Forester S-Turbo), det var moro i 2 uker, så kom savnet..


Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Ehhh.....jo jeg skal selvfølgelig ha det klistremerket på 2yota'n.
Kortslutning i logikkretsen sent i går....
Kortslutning i logikkretsen sent i går....

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Gratulerer!
Den bilen der kommer vel stort sett til å stå parkert frem til høsten, eller?
Jeg går med planer om en Mazda 6 neste vinter. Ser helt kart fordelen med en ski-bil
Den bilen der kommer vel stort sett til å stå parkert frem til høsten, eller?

Jeg går med planer om en Mazda 6 neste vinter. Ser helt kart fordelen med en ski-bil

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Tja, MX'n blir vel hovedsaklig sommerbil heretter, men litt blanding blir det nok.
Samboeren kommer nok til å kjøre litt med 'yota'n da hun faktisk ser panseret på denne og "slipper den lumske bakhjulstrekken".
MX'en har jo blitt en smule mer hardcore de siste årene mtp. støy og komfort så da er det nok greit med en daglicruiser til de kjedelige turene.
Samboeren kommer nok til å kjøre litt med 'yota'n da hun faktisk ser panseret på denne og "slipper den lumske bakhjulstrekken".
MX'en har jo blitt en smule mer hardcore de siste årene mtp. støy og komfort så da er det nok greit med en daglicruiser til de kjedelige turene.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Siden jeg gikk for samme "løsning" så synes jeg jo selvsagt at dette var veldig fornuftig! 
En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.

En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Comboen MX og stasjonsvogn er en vinner!
Sjøl syns jeg det er mer naturlig med en Mazda, og 6´rn er faktisk ganske sportslig med et glimrende understell. Mer enn man kan si om Avensis er jeg redd
Men den fungerer den også, og kjøreglede får du uansett andre steder! 



2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det optimale er jo å ha MX5 og en Miata som bil nr. 2 (eller 3)
Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.
Erik

Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Stasjonsvogn som bil nr 2 er helt greit det da, valgte selv å gå for det samme som dem fleste andre. vw passat, mye pga de hadde billig 4x4 og går ganske bra med sine diesel motorer.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Hehe...Det optimale er jo å ha MX5 og en Miata som bil nr. 2 (eller 3)
Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.
Ja det hadde jo funka for deg det der ja....

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Uggla's 93 NA BRG
Det har blitt en del av oss på forumet her som har kjøpt en bruksbil i tillegg den siste tiden...
Riktignok har jeg sedan, men den sluker jo mye søppel når man legger ned setene. Synd å si det, men noen ganger er det greit med en litt praktisk bil også. Prøvde å få med en ekstra felg m/dekk i miataen i dag, og det var såpass mye mas at jeg ga blanke...
Riktignok har jeg sedan, men den sluker jo mye søppel når man legger ned setene. Synd å si det, men noen ganger er det greit med en litt praktisk bil også. Prøvde å få med en ekstra felg m/dekk i miataen i dag, og det var såpass mye mas at jeg ga blanke...
Helt korrekt! Jeg hadde jo en av markedets beste stasjonsvogner, men uansett hvor brennkvikk bilen er blir det litt bismak mtp vekt og kjøreopplevelse. Blir ikke 100% sportslig uansett. Skal man oppgradere fra en hissig MX5 kan man likegjerne gå over på 911/F355/Speedster Turbo med en gang.Hauk wrote:En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- perri
- 2000 RPM
- Posts: 393
- Joined: 16 Aug 2009, 14:18
- Medlemsnummer: 858
- Location: OSLO
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
Re: Uggla's 93 NA BRG
Det er mange familiebiler som er hvassere, men det blir ikke den samme kjøreopplevelsen. Hjelper ikke at det akser fælt og har greit veigrep når man ofte er isolert fra hva som skjer - ikke får man riktige tilbakemeldinger via rattet og man får ikke motorlydene like ufiltrert inn i øret, noe som ødelegger kommunikasjonen. Dessuten vil de som bruker bilene sine skikkelig merke hvordan den høye egenvekten ødelegger både i form av understyring og (ekstra) overstyring. Også har man andre faktorer som god gassrespons og lav sittestilling som er mangelvare på moderne biler.perri wrote:Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Jeg ordner meg en wrx stv eller forrester hvis jeg skal ha stv;) må ha boxerlyden.
Last edited by Kolbotn on 11 Apr 2010, 10:44, edited 1 time in total.