Stålcab...

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Stålcab...

Post by EspenAndre »

Siterer Bossum:
" På Mazdas stand ble det røpet at våren 2006 kommer MX-5 med stålcab (som bl a MB SLK har). Hva mener medlemmene om det? "

Jeg har nok blandede følelser om det... hvis man skal reise på ferie med den typen så må nok bilen bli en del lengre/større/tyngre for å bl.a. få plass, og det er jo ikke gøy....

http://www.motortrend.com/future/spied/ ... ws_sketch/
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Er spent på vekt/størrelse. Det enkle og "primitive" ved MX-5 forsvinner med stålcab etter mitt syn. Godt jeg har drømme-bilen allerede :D
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

det vil sikkert gjøre "folke roadstern" en del dyrere også...... blir liksom et litt annet konsept føler jeg, kanskje det er jeg som er redd for forandringer?
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

edw wrote:det vil sikkert gjøre "folke roadstern" en del dyrere også...... blir liksom et litt annet konsept føler jeg, kanskje det er jeg som er redd for forandringer?
Tenkte det samme som deg. Lurte på om jeg var begynt å bli gammal og bakstreversk.
Men, det må da gå an å kjøre roadster UTEN stål-tak. Vil/må man ha det finnes det jo SLK og andre varianter.
Hvorfor ikke gjøre det mottatt? Lage den enda enklere, som f. eks Lutus Elise/ Opel Speedster. Seff. med motor`n fram og trekk bak...
Er ikke alle som vil ha så mye "lull-lull"...
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

egentlig ikke så nøye for meg, da jeg ikke har råd til å kjøpe en uansett.. og den jeg har er nesten akurat sånn jeg vil ha den :D
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

vel.. jeg syntes den dog så ufattlig rå ut på de bildene der værtfall. Men jeg har prøvd mb slk 230 kompressor. Den er en ok stiv bil.. men den har ingenting med sport å gjøre nesten. Denne hadde automatkasse(fysj og Fy). dog masse utstyr.. men var greit trøkk i den.. men den hadde ikke helt den råe handlingen som mx5en har... men ståltak ser bra ut det er det ingen tvil om, men ble fort litt skeptisk siden det står at det er manuelt. Men siden det er manuelt så kan man kansje regne med at det er lettvektsmatriale inne i bilde. Mest sannsylig aluminum, men drømmen er vel å ha det i carbon samme som M3 CSL har..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
THL
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 19 Feb 2004, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by THL »

Jeg tror at dette er en trend i fremtiden hos bilfabrikkene. Jeg tror at ståltak er kommet for å bli på flere modeller.At Lotus og Opel som her blir nevnt som kjører med spesielle soft top løsninger er kun for "spesielt intereserte" kunder, og er ikke bergenet for den masseproduksjon slik som MX-5en er blitt. MX-5 er verdens mest solgte sportsbil, og jeg tror at flere vil velge denne bilen hvis den blir levert med ståltak dette av flere grunner. Jeg mener at de som synes at soft top er tingen, bør holde seg til dagens modeller da det allerede er en klassiker. Jeg hadde min mx-5 i 4 år og var fornøyd med denne bilen. Hadde også hardtopp til denne. I dag er jeg en SLK med ståltak, og savner ikke mx-5en i det hele tatt. Det er det flere grunner til. Bilen er mer isolert mot støy og vannlekasjer inn i cupeen. I tillegg er det mer praktisk med at det ikke vedlikehold og reparasjoner (på selve soft topen) på ståltak i forhold til soft top. En slår to fluer i et smekk, i det ene minuttet har man en stillig cab, men etter 25 sekunder er dette forvandlet til en lekker cupe.

Teknologien med ståltak er utprøvd, slik at alle de verste barnesykdommene er nok luket bort. Dette er ikke noen romfartsteknologi, men som består av hydraulikksylindere og elektronikk som styrings system. Kan nok bli litt kostbart og reparere vis uhellet er ute, men på min SLK har jeg ikke sett noen negative omtale om denne type tak, kun positive.

Jeg ønsker den nye MX-5 med ståltak velkommen. Håper bare at man kan få litt flere motor alternativer en det som er blitt levert tidligere. Kanskje med V6?

THL
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

THL wrote: Jeg ønsker den nye MX-5 med ståltak velkommen. Håper bare at man kan få litt flere motor alternativer en det som er blitt levert tidligere. Kanskje med V6?
THL
Jeg håper da de lager dette av alu og ikke stål. På en 2-seter blir det vel ikke allverdens mye mere vekt enn en hardtop.
V6 er vel forøvrig det minst atraktive motoralternativet for MX-5. Høy vekt, stor plass og lite effekt og j****g dyrt å trimme (4 kammer, 2 manifoiler osv..)
Får heller håpe de putter i den siste gen. 2.3 liters mazda 4.ern som bruke i Mazda 6 osv.

Fra forum.miata.net:
The new engines are supposed to be insanely strong. The Bergenholtz Racing Mazda6 drag car with the 2.3 is making 1200hp, and this FWD car is now running high 7s in the 1/4. That's right, a FWD 4 cyl is running high 7s.
User avatar
THL
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 19 Feb 2004, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by THL »

Hei!

Kanskje vi kan forvente noe som dette i neste generasjon MX-5

http://forums.thecarfanatics.com/lofive ... /t102.html

Eller.........

http://forums.beyond.ca/showthread/t-47791.html

THL 8O
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

THL wrote:Hei!

Kanskje vi kan forvente noe som dette i neste generasjon MX-5

http://forums.thecarfanatics.com/lofive ... /t102.html

Eller.........

http://forums.beyond.ca/showthread/t-47791.html

THL 8O
Tja.. Den øverste så ikke håpløs ut.
Skal bli spennende å se hva som dukker opp. Mitt poeng i innleggene over, er at MX-5 bør være en "billig" og enkel folke-roadster.
Trenger Mazda en konkurent/alternativ til SLK ol. så kan de jo gjøre som det ble antydet, å lage en versjon basert på RX-8. Den kan da ta opp "kampen" med SLK/Z4/S2000/Boxter.

Det er seff. penger og markedet som bestemmer om Mazda kan ha to roadstere. Men, MX-5 er blitt et ikon. Derfor mener jeg det er dumt av Mazda å "gå opp" en klasse med MX-5.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Den nederste er jo kraftig innpakket... men det ser ut som de har beholdt litt av det gamle der, holder en knapp på at nye mx-5 er inni der et sted :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Synes IBUKI konseptet var en bra ide jeg.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

91BRG wrote:Synes IBUKI konseptet var en bra ide jeg.
Enig med du!
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

syns liksom den nederste ser helt ny ut forran, men lik ut omtrent bak.... vet ikke om det passer helt for meg.....
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1281
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

edw wrote:syns liksom den nederste ser helt ny ut forran, men lik ut omtrent bak.... vet ikke om det passer helt for meg.....
Den nederste er bare maskert. Fabrikkene tester gjerne ut ny mekanikk på eksiterende karroserier, eller de maskerer de nye, for at presen ikke skal få snusen i alt med en gang. Men, det er såpass mange spinfotografer som har kontakter og god intuisjon. De data-manipulerer bildene de tar, og viser hva de tror vil komme ut i fra det de veit/tror.

Akkurat den nye MX-5 har jeg sett utrolig mye forskjellige utkast til, så jeg er virkelig spent på hva som dukker opp fra offesiellt hold.
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Post Reply