Er det noen som har prøvd dette?
"Timing Advance
Setting your ignition timing to 14 degrees BTDC (stock is 10 degrees) will give you some extra low-end torque and better throttle response ("brighter" is the term Miata Magazine used). You should still run unleaded regular gas (87 octane). Miata Magazine says up to 16 degrees is OK with non-oxygenated regular unleaded fuel. If you are really power-hungry you can set it up to 18 degrees BTDC, but you MUST run premium gas (92 octane) to avoid detonation problems. The premium gas requirement takes the 18 degree setting out of the cheap trix classification, in my opinion. You could consider it for autocrosses, however."
Timing Advance
Moderator: Styremedlemmer
Jeg har prøvd. Jeg merket minimal forskjell. Det til tross for at jeg satte på en "testpipe" og K&N luftfilter samtidig.
Mulig andre folk har en mer sensitiv "ASS dyno" enn hva jeg har.
I og med at det er helt gratis og risikofritt så er det vanskelig å la være. Kan være lurt å kjøre på 98 om du går over 14 BTDC.
Mulig andre folk har en mer sensitiv "ASS dyno" enn hva jeg har.
I og med at det er helt gratis og risikofritt så er det vanskelig å la være. Kan være lurt å kjøre på 98 om du går over 14 BTDC.
Dette var første modifiseringen jeg gjorde på min bil for mange år siden, og jeg begynte samtidig med å kjøre med 98 oktan bensin. Jeg merket at bilen ble noe friskere på lavere turtall, og det er da også målt på DYNO ca. 2HK ekstra med denne (tross alt) helt gratis modifiseringen. Så spørsmålet blir jo heller "hvorfor ikke"..?
Jeg må likevel le litt... Sitat: "if you are really power hungry....." så kan en gå til 18 grader fortenning.... Vel det er mange definisjoner av "power hungry"... og jeg har som nevnt prøvd denne og mange av de vanlige mod. ved luftfilter, eksosanlegg, race-kat etc. Hvis en tror en skal få en aha-opplevelse eller få tilfredsstilt sin "power-hunger", så blir en KRAFTIG lurt. Ønsker en mer power i en MX5/Miata er det etter min mening bare en vei å gå: trykkluft, enten vha. turbo eller kompressor...
Jeg må likevel le litt... Sitat: "if you are really power hungry....." så kan en gå til 18 grader fortenning.... Vel det er mange definisjoner av "power hungry"... og jeg har som nevnt prøvd denne og mange av de vanlige mod. ved luftfilter, eksosanlegg, race-kat etc. Hvis en tror en skal få en aha-opplevelse eller få tilfredsstilt sin "power-hunger", så blir en KRAFTIG lurt. Ønsker en mer power i en MX5/Miata er det etter min mening bare en vei å gå: trykkluft, enten vha. turbo eller kompressor...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
18 grader gir vel mer moment på lavt turtall. Og 14 grader gir høyere effekt på høytturtall..
Mener å ha leste det. (Har ikke sjekka det opp)
Mener å ha leste det. (Har ikke sjekka det opp)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Tr det noen ulemper med å stille tenningen så mye tidligere?
I gamle dager var det ofte vanskelig å starte en bil hvis den hadde for tidlig tenning. Motoren slo tilbake og nektet å starte. Den gang da skulle det ikke være så kraftig fortenning. SVJH var det vanlig med 6-8 grader(?)
I gamle dager var det ofte vanskelig å starte en bil hvis den hadde for tidlig tenning. Motoren slo tilbake og nektet å starte. Den gang da skulle det ikke være så kraftig fortenning. SVJH var det vanlig med 6-8 grader(?)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Tenningsbank kjenner jeg til fra biler jeg hadde før. Jeg pleide å kjøre opp en kang bakke og høre etter.
Er det noen "knock sensor" i styresystemet til bilene våre.
På hvilken årsmodell kom det, hvis det finnes på noen av modellene?
Er det noen "knock sensor" i styresystemet til bilene våre.
På hvilken årsmodell kom det, hvis det finnes på noen av modellene?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover