L2DRIVE

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

petterbw
Status: Offline

Re: L2DRIVE

Post by petterbw »

fra wikipedia:
"In 1989 a naturally aspirated diesel AX, using the 1360 cc all aluminium alloy TUD engine, managed a figure of 2.7 litres per 100 kilometres (100 mpg-imp; 87 mpg-US), totalling over 1,000 miles (1,609 km) from Dover to Barcelona. This was the longest ever distance travelled on 10 imp gal (45.5 L; 12.0 US gal) of fuel and earned it a place in the Guinness Book of Records as the most economical production car."

også fra wikipedia (om prius):
"2010 Prius:
51 mpg-US (4.6 L/100 km; 61 mpg-imp) city driving
48 mpg-US (4.9 L/100 km; 58 mpg-imp) highway driving
50 mpg-US (4.7 L/100 km; 60 mpg-imp) combined
"

priusen er kanskje miljøvennlig, men er langt unna toppen. litt morsomt at den mest økonomiske bilen noensinne (som jeg vet om) var en 89modell citroen. 1989 begynner å bli en stund siden.....
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Man har faktisk 3 valg, mener broom testet det ut også,
nr 1 holde inne start knott i 3 sec
nr 2 dra den i fri og rulle pent til den stopper,
nr 3 en skikkelig panikk brems, nytter ikke å file, fader bremsene da,
Mener dem kunne vri av nøkkelen også,,(bare ikke helt av, fare for låst ratt da,)

grunnen til dem ikke finner feil kan jo vera enkel, at når man smalt i autovernet så skjedde ting med mattene eller denne lille bolten, slik at det løsnet litt igjen, dette er jo ett problem så plutselig oppstår, kan nok plutselig forsvinne også, men man skal ikke se vekk ifra at man faktisk kan utnytte problemet litt når man først er ute i uhell,,
Man blir jo litt utsatt av små angst når gassen henger seg opp, den hang seg opp for meg på ett supercharger kit eg hadde, steike for fort ting skjer da, heldigvis var det på en stor lekeplass,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Lassi
1000 RPM
1000 RPM

Post by Lassi »

Hauk wrote:Er det ikke samme Prius-modell som ble kjørt inn i autovernet i "170 km/t" her i landet som den han karen kjører i youtube-videoen i første post?

Er jo bare å holde start/stopp-knappen inne i 3 sek, så stopper bilen. Å sette den i "fri" funker også.
Er ikke sikkert det virker når "holde inne 3 sek" betyr at det da er noe elektronikk som stenger av for deg...

Har fulgt med på dette selv og er svæææært skeptisk til at man ikke kan bare vri om en tenningsnøkkel eller tilsvarende for å stenge av tenningen\elektronikken. ALLE ting man opererer ellers i hverdagen har en eller annen form for nødstopp. (Ihvertfall alt med samme farepotensial som det en bil uten kontroll har)

Med alt dette drive-by-wire greiene er jeg ganske sikker på at jeg hadde krevd en form for stopp bryter som kuttet spenningen til elektronikken fysisk, noe en forventer at en tenningsnøkkel er.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Vel min bil har også drive by wire, men å vri til acc slår jo ikke av elektronikken/hjernen til bilen ihvertfall. Så da må man jo dra helt til rattlåsen hvis det er en "bug" i systemet. Om det er pedalen i seg selv som henger så er vel ikke dette så relatert uansett. Men om "hjernen" går mongo...

Ikke godt å si, hvis elektronikken har feila regner jeg med de burde kunne debugge det, om de har funnet ut noe så er jeg ikke 100% sikker på om de kommer ut med alt fremdeles.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

petterbw wrote:er ikke sikkert det går å sette bilen i fri på prius. er vel ikke noen fysisk kobling mellom girspak og girkasse. hvis det er noen som har prius kan de jo prøve å få bilen i fri når de gir full gass. eller se om det går ann å få ut nøkkelen med gassen i bånn. tipper det er masse elektronikk som sier FY når en prøver på sånt. og hva er det som pleier å lage problemer på biler..... elektronikken. skummelt med gul overledning på en bil med "drive-by-wire"

personlig gir jeg litt f***. kunne aldri tenkt meg prius, med mindre jeg skulle rive ut motorene og bygge noe morsomt av den. det er som jeg sa når bilen ble lansert, "med så mye elektronikk er det nødt til å gå til helvete en gang"
Så du ikke youtube videoen? Der gjør han faktisk det du sier ikke er sikkert....
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
///Moe
2000 RPM
2000 RPM

Post by ///Moe »

Stehu wrote:
petterbw wrote:er ikke sikkert det går å sette bilen i fri på prius. er vel ikke noen fysisk kobling mellom girspak og girkasse. hvis det er noen som har prius kan de jo prøve å få bilen i fri når de gir full gass. eller se om det går ann å få ut nøkkelen med gassen i bånn. tipper det er masse elektronikk som sier FY når en prøver på sånt. og hva er det som pleier å lage problemer på biler..... elektronikken. skummelt med gul overledning på en bil med "drive-by-wire"

personlig gir jeg litt f***. kunne aldri tenkt meg prius, med mindre jeg skulle rive ut motorene og bygge noe morsomt av den. det er som jeg sa når bilen ble lansert, "med så mye elektronikk er det nødt til å gå til helvete en gang"
Så du ikke youtube videoen? Der gjør han faktisk det du sier ikke er sikkert....
Det han skal frem til er at det ikke er noe fysisk/mekanisk overføring mellom girspak/motor/girkasse/tenningsnøkkel slik det er på litt gamlere biler, alt er styrt via elektronikk og elektronikk kan feile. Hvis noe klikker, så kan elektronikken i en bil også "henge seg opp" og ikke reagere på noe på akkurat samme måte som en pc kan. Nå vet jeg ikke helt 100% nøyaktig hvordan elektronikken i prius er, men det er i allefall sikkert og visst at det begynner å bli endel hjerner som skal kommunisere med hverandre i moderne biler. Startknappen på endel moderne biler er ikke en "av/på" knapp, et knappetrykk er nok til å skru på tenningen, gløde motoren og kjinne på starteren uten å måtte holde inne knappen. Hvor lang tid hver enkelt prosess tar er det elektronikken i bilen som finner ut av og bestemmer på egenhånd. En slik startknapp kan med andre ord "klikke" under de rette omstendighetene. Mange biler trenger du ikke engang å putte nøkkelen i noe for å kunne starte og kjøre bilen heller, at bilen er låst opp og du har nøkkelen innen en viss radius av tenningslåsen er alt som skal til for å trykke på "start" og kjøre i vei.

Prius kjører kun på el-motor ved lave belastninger men starter automatisk forbrenningsmotoren hvis man gir for mye gass eller møter for stor motstand. Heller ikke bremsene på en prius fungerer som normalt, såvidt jeg har skjønt utnytter bilen bremsekraft til å lade batteriene i bilen og for å spare på bremseklosser. Når bilen lader batterier under nedbremsning skapes det motstand som slakker ned farten, derfor kan bremsekraften via kalippere/bremseskiver reduseres.
-Signatur-
petterbw

Post by petterbw »

hehe, må innrømme at jeg ikke fikk med meg at han i videoen hadde gassen i bånn. er vant til å høre motoren når man gir på. men uansett så er regner jeg med at folk har prøvd diverse. det er mye som er rart i disse sakene og det er langt ifra umulig at det er brukere som gjør noe galt. men til syvende å sist så har toyota her laget en bil for folk som er dumme nok til å tro på all rakkel om miljø og global oppvarming og annet skit. for ikke å snakke om toyota sine egne pr folk. med andre ord brukerne av disse bilene er ikke de skarpeste i skuffen. så når de hamrer på bremsen, da bør bilen stoppe. selv om føreren også gir gass eller andre ting en ikke skal (som f.eks. å kjøre prius)

for de som ikke har skjønt det så hater jeg prius og de fleste som eier en. da kun med unntak av de som kjøper en for å veie opp for resten av garasjen som er vesentlig mer spennende.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Hvis man står 1 time i kø hver dag til og fra jobb og ikke har tenkt å ta tog så burde man faktisk vurdere noe slikt eller noe annet byskrot med automatgir. For oss andre så er ikke det noe bil.

Bilen min stopper forøvrig ca. 8 meter før en Prius fra 100 til 0, så de får bare beholde miljøbremsene sine ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
petterbw

Post by petterbw »

[quote="biXen"]Hvis man står 1 time i kø hver dag til og fra jobb og ikke har tenkt å ta tog så burde man faktisk vurdere noe slikt eller noe annet byskrot med automatgir. For oss andre så er ikke det noe bil.[quote]

mx5 funker fint i kø, selv med letta svinghjul og sportsclutch ;)
blystadlia - lysaker og hjem igjen hver dag.

mx'en har jo fordelen av å ha ganske lav utveksling så tomgang i 1. gir er som regel mulig. men må få satt opp linken min til å ikke idle på 2000rpm når bilen er i gir, da blir det enda bedre
Chan
4200 RPM
4200 RPM

Post by Chan »

Haha jeg digga han fyren på youtube videoen. Satt nesten maten fast i halsen :P

Men når vi snakker om slike biler, så har jeg liten peil på akkurat det. Men å skru av bilen ved å vri nøkkelen burde jo i det minste gå..? Sette den i fri går også, gikk lett på audi'n vi hadde tidligere i familien.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply