Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Monty har gått ca 83.000 KM, er fra 1994 og har enda ikke byttet registerrem. I California kjører de 150.000Km før Mazda anbefaler bytting og her kjører vi 90.000. Men jeg antar at alder også spiller inn her. Vurderer og bestille time hos den lokale Mazda forhandleren for og få den byttet reima kontrollert. Er vel kanskje bedre det enn at det plutselig smeller en dag. Nå er det vel kanskje slik at det ikke er noen krise på disse motorene om det skjer har jeg forstått men det er uansett ikke noe hyggelig og stå der en morgen med ødelagt rem.
Så spørsmålene mine til dere her på forumet blir følgende
- Ville dere byttet registerrem nå eller bare fortsatt og kjøre?
- Hvis jeg velger og bytte er dette en kurant jobb som et hvilken som helst Mazda forhandler klarer?
- Er det ting jeg bør være obs på eller be verkstedet være obs på?
- Er det andre ting jeg bør passe på og gjøre samtidig med rem bytte (Toppdekselpakning, strammehjul osv. ).
Takknemlig for tips og råd her. Er som sagt ute etter tips og erfaringer til andre som har gjort dette. Ønsker ikke og ta sjansen på og sette bort bilen uten og være sikker på at den blir trygt i varetatt
1. Jeg ville bare fortsatt og kjøre! Ingen skade skjer om reima ryker.
2- Dette er en jobb til og med du kan klare! Ikke ta det på verksted hvertfall!
3. Kjøp ett kit så får du med alt du trenger
Den eneste risikoen ved å gjøre dette er at motoren kanskje ikke starter på grunn av feil plassering av reim. Dette ødelegger ikke Mazda motorene. Så hvis du er interessert i å fikle litt er det bare å kjøre på
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
150 000km tallet gjelder kun California, det var en lovgivning som sa at timing belt skal holde 150 000km, alle andre stater har samme som oss ut fra det jeg har sett folk kommentere.
Er vel 90 000km eller 5? 6? år som er regla.
I forhold til ting som bør sjekkes/byttes.
-Camseal, sjekke?
-veiv aksel seal/kontroll av veivaksel kile?
-toppdeksel pakning må byttes
-Strammehjul
-Løpehjul
-Vannpumpe? Opp til deg, husker ikke hva service tallet er for vannpumpe jeg? Uansett ikke særlig dyr og fort gjort når regreim er av.
-Cas o-ring, like greit når du har alt av, 20kr for en o-ring og gjort på kort tid.
De jeg kan komme på i farta, hevet ut de som har direkte med regreim å gjøre/må gjøres.
Om man er opptatt av å ha stempel i servise boka så levere du inn for å bytte.Men dem fleste klarer denne jobben selv, sparer fort en 3000 kr.. skjer ingen annen skade enn at motoren stopper om den sliter, men det kan da vera litt irriterede på feriedag nr 2..
StianOppistov wrote:Om man er opptatt av å ha stempel i servise boka så levere du inn for å bytte.Men dem fleste klarer denne jobben selv, sparer fort en 3000 kr.. skjer ingen annen skade enn at motoren stopper om den sliter, men det kan da vera litt irriterede på feriedag nr 2..
HeHe.... Er vel ikke akkurat stempel i boka jeg er på jakt ettter. Har et ryggproblem som gjør at jeg er blitt mye bedre til og kjøre enn og skru. Derfor har jeg tenkt og skåne ryggen og sette det bort. Så får jeg heller svelge kostnaden med det. Men det hadde vært ålreit og ikke ta reima også finne ut uka etter at pokker jeg burde gjort ha gjort mer
....
Bytt alltid vannpumpe samtidig.
Like greit, koster nesten ingenting ekstra.
Eneste er at Mazda som regel er dyre på både deler og verkstedstimer.
(mener de er over 800,- pr.time nå).
De godtar nok ikke om du kommer med uoriginalt heller.
Du kan jo alltids sjekke om noen her på forumet kunne tatt det for deg, så sparer du en del penger, og slipper å skru selv.
Som nope sier Mazda er dyre på både deler og timer..
Om du ikke gjør det selv ville jeg heller kjøpt inn delene fra utlandet og satt inn bilen på for eksempel et Mekonomen verksted.
Jeg har et verksted i Strømmen jeg bruker. disse er raske, billige og dyktige.
Vil tro du sparer endel kroner på det.
Men det er jo bare å sjekke priser hos mazda først så ser du hva det kommer på.
Min erfaring er at prisene er TOTALT forskjellige på Mazda verksteder rundtom. Og de lokale vi har her er ikke sykt dyre på deler. Arbeid vil man aldri få for 200kr timen i Norge uansett
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Tror det er ganske relativt, det er jo mye snakk om Centralgaragen i Drammen og prisene der.
Mye er overkommelig, samtidig som man får garanti og har no annet enn en ebay-selger å forholde seg til.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Min erfaring er at prisene er TOTALT forskjellige på Mazda verksteder rundtom. Og de lokale vi har her er ikke sykt dyre på deler. Arbeid vil man aldri få for 200kr timen i Norge uansett
Kanskje bare de Mazda verkstedene jeg har vært innom som er veldig dyre.
Jeg har så klart ikke vært hele landet over.
Men mine siste turer ente på denne måten:
Bytte av hjul nav høyre foran med del og arbeid = 5500
kun arbeid = 3000
Det jeg endte med:
Del = 1000 ca med frakt og toll
Arbeid = 995
Jeg sparte i alle fall 3500,- ved og bruke litt tid på det
Takk for mange gode tilbakemeldinger her. Etter en grundig overveielse har jeg bestemt for og gå for den lokale Mazda forhandleren. Kunne sikkert fått det noe billigere pá et annet verksted men jeg kjenner de litt fra før og de er serviceminded og har vært flinke med tidligere biler jeg har hatt. Sikkert noen som har andre opplevelser men slik vil det vel alltid være. Det å skru selv er for tiden ikke et tema sá da får jeg bare svelge det det koster.
Nár det gjelder hva jeg skal gjøre med bilen har jeg også vurdert frem og tilbake men jeg har bestemt meg for og gå for en full standard 90.000 service på bilen. Det er den største servicen og da bytter de i tillegg til reg.reim også olje i girkasse og diff. De bytter plugger og luftfilter. Selvsagt også olje, oljefilter og toppdekselpakning. De går over alle slanger og mansjetter pluss en del annet smått og godt. Han har lovet og være grundig og forsiktig med bilen.
Dette er sikkert overkill og unødvendig vil mange si men samtidig vet jeg jo ikke hundre prosent sikkert hva som er byttet og ikke med bilen. Og siden ryggen for tiden ikke tillater noen krumspring under bilen blir dette en god "baselining" og jobbe videre utifra tror jeg. Så får jeg bare stole på at de holder det de lover og gjør en god jobb med bilen.