Brent tenningsbryter!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Brent tenningsbryter!

Post by Daniel »

Hei!

I dag har jeg utført flash to pass modifikasjon på min miata med strøkent resultat!
Jeg valgte å demontere alle deksler under dashbordet når jeg skulle gjøre dette for å komme bedre til men...da så jeg at den hvite kontakten på "bakenden" av tenningslåsen og sylinderen var stedvis brent.
Bildene mine ble litt ute av fokus, men det er satt ring rundt brennmerkene.... det er ett brennmerke på hver "side" av den hvite kontakten.

Dette bilde er fra venstre side av kontakten når man sitter foroverbøyd i setet og ser brennmerket: Image

Dette bilde er fra høyre side av kontakten når man sitter foroverbøyd i setet og ser brennmerket: Image

Har også funnet et tidligere inlegg her med trolig nesten samme sak:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... ight=brent

og bildene til det overstående inleggert er her: http://www.mx5-miata.no/modules.php?set ... _album.php

Saken er at jeg lurer på hva som har skapt dette og/eller hva som er i ferd med å skje.

Har merket 1-2 ganger med mellomrom på 1 år at vindusviskeren ikke ville funke, men ellers ingen feil med bilen/el.systemet enda, men hva er årsaken til at dette sjer/har sjedd?

Kan dette med vindussvisker-feilen komme av noe annet feil?

Kan jeg risikere at bilen ikke starter en dag pga dette, eller er det andre funksjoner som blir satt ut av spille først?

er dette vanskelig/enkelt å utbedre eller bytte?... og Er dette dyrt-billig?....

Jeg har imidlertid også "red starter button" på bilen min, bør jeg bruke den starter button'en min oftere enn jeg pleier for unngå at kontakten blir mer brent?

Håper noen gadd å lese dette lange inlegget og jeg håper noen kan gi meg godt svar...

Hilsen Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

På min første Miata brukte jeg tenningsbryteren fra en Mazda 323 ca samme årgang. Den passet ikke perfekt, men den virket helt fint met litt tilpasningsmodifikasjoner av festet...

Har byttet tenningsbryter en gang på en 2000 Caddy diesel som jeg eier.

Kan godt være at vindusviskerne svikter så er det tenningsbryteren ja.
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

når du sier tenningsbryter, mener du da låssylinderen og alt drit?
dyrt?
vanskelig?
Hvilke fester tenker du på? festene som holder hele låssylinderen?
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

Som regel så kutter vifta, viskerne og e.v.t kjørelys. Du får bytta bare elektriskdelen
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

og abs'en :) lette i månedsvis etter den feilen der...
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

og abs'en lette i månedsvis etter den feilen der...

hmmm, så tenningsbryteren kan gi feil på ABS'en?
Kan hende jeg slipper å kjøpe ny ABS-sensor likevel?

Kan du gi meg en kort beskrivelse av feilen?
-Konstant/periodisk feil?
-Abs virket ikke/virket alt for mye?
-osv...

Mvh
John
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

til de grader periodisk....

abs lyset kom på og absen virket ikke( testet på grus)
vindusviskere virket ikke
viften til varme app virket ikke

ellers alt ok...
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Har periodisk bortfall av ABS, men alt annet virker som det skal.

Regner med det er kabelbrudd i sensoren igjen, men det er helt umulig å finne frem til hvilken sensor det er. Hver gang jeg prøver å måle motstanden i sensorene er jo selvsagt alt i orden. Typisk vakkel-feil med andre ord.

Har koblet ut sikringen og fjernet varsellyset. Noen som vet om det gir feil på EU-kontroll å ha ABS-bremser som ikke er tilkoblet?


Mvh
John
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

Det skal etter mitt syn ikke være noe problem på eu-kontroll......de skal egentlig ikke teste abs'en, kun en bremsetest på bremserulle, og det burde gå strøkent med gode bremser!

Men hvis lampa hadde lyst kunne du kansje lagd en liten notat/merknad til kunden om at lampa lyste og abs var defekt, men burde gå rett gjennom allikevel.
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

På en EU kontroll skal ABS verken anmerkes eller kontroleres. Grunnen til at det ikke skal anmerkes er av gentleman hensyn. Man skal ikke på noen måte prøve å skaffe seg mer arbeid.

På en service derimot skal ABS'en anmerkes både dersom den lyser eller ikke. Lyset lyser i 6 sek. (på de fleste biler) når du starter opp. Dette som en kontroll på at lampa virker. Du skal bli opplyst om e.v.t. feilkoder som er satt. Husk at du betaler for en enkel sjekk av feilkoder.
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
Post Reply