Har jeg råd til mx5?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Jarand
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Har jeg råd til mx5?

Post by Jarand »

Hei

Fyller 18 neste høst, og har i den anledning planlagt innkjøp av bil. Har lest om og vurdert mange forskjellige biler/modeller, og jeg har nesten bestemt meg for å gå for en mx5/miata 91-93. Spørsmålet er egentlig om jeg har råd til denne bilen.

Regner med at jeg kan bruke ca 60-70 000 på selve kjøpet. Vil jeg få "nok" bil for pengene da? Deretter kommer kostnadene for å ha den. Ettersom jeg har typisk ungdomsøkonomi, altså ikke mye penger, vil jeg helst ikke bruke mer en 2000 kr i mnd på bil. Vil dette holde? Tenker da på forsikring, bensin, reparasjoner og andre utgifter.

I året:
Forsikring - 6000
Bensin - 8000
Reparasjoner - 5000
Årsavgift - 3000

Dette blir da 1800 i mnd, noe som er overkommelig.

Er jeg helt ute å kjøre nå, eller er dette ca hva det koster å ha en slik bil? Om dere tror at jeg ikke får en grei mx5 til den prisen, si gjerne i fra slik at jeg kan se etter noe annet. Bedre det enn å sitte med en bil jeg ikke har råd til å kjøre/reparer.

På forhånd takk for svar.
Dalton
4200 RPM
4200 RPM

Post by Dalton »

Hvis du skal bruke bilen hele året, tror jeg det blir i minste laget med 8 tusen i bensin utgifter........
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 201

Post by motorhead »

Vanskelig å svare på siden jeg ikke veit hvor langt du har tenkt å kjøre, og om du tar reparasjonene selv eller bruker merkeverksted. Har du sjekka forsikringa så du veit at du får det for 6k? Skal bilen stå på deg eller mor/far? Synes det var litt billig med tanke på alderen din, og at du ikke har tjent opp bonus. Kjørelengde spiller selvfølgelig inn her.

Vil vel si du har vært LITT optimistisk, men nå sammeligner jeg med meg selv. Og jeg fyller bensin for 15k-20k,- for eksempel, med 20k kjørelengde.

Pass på, uansett merke/modell, at du sjekker NØYE bilen du skal kjøpe. Det kan utgjøre store forskjeller på reparasjon/vedlikeholds-budsjettet ditt.

Lykke til :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Jarand
0 RPM
0 RPM

Post by Jarand »

Forsikring kommer på 6000 med delkasko, på foreldrene mine naturligvis. Ellers ville det vært 22000.

Kan hende bensin budsjettet er litt optimistisk. 2 mil frem og tilbake til skolen hver dag var utganspunkt for det. Men dette kan jo justeres.

For å være ærlig har jeg liten teknisk kunnskap om bil, så jeg regner med at jeg tar en NAF undersøkelse på bilen før kjøpet.

Hvordan er egentlig, generelt sett, standen på de billigste mx5ene på markedet i dag? Ser jo ut til at priser varier +/- 20 000 for tilsynelatende like biler.

Takk for svar. Forøvrig vil jeg bare nevne at dette er et flott forum! Har trålet igjennom de aller fleste trådene her nå de siste månedene, bra kvalitet hele veien :D
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Mx5/Miata har du nok råd til å ha, er lite gale med de og billige i drift, Har du ikkje råd til denne så har du heller ikkje råd til noen annen bil heller.så slepper du å ha full bil i helgene når du er ute og råner, kun en søt lita jenta ved siden av deg vis dette er ønskbart, Alle damer liker jo mx-5/miata :lol: Eg anbefaller mx5 som en førstebil enkel å skru på hvis det skulle vera nødvendig, masse snop som du kan montere når du vil forbedre,Også har du ett enormt bra forum her inne og kan sikkert få hjelp til det meste,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

Kjøpte en 1991 mx5 som min første bil, og kan anbefale det. Det var/er ikke store utgiftene på en mx5. Bytta olje jenvlig og fylte bensin. Hadde den inn på service da jeg kjøpte den, og ga beksjed om at de skulle fikse det som på tide å fikse. kosta meg 2300,-. Bytta alle reimer unntatt reg.reim. Inkl. der var en slik 10K service. Det var så og si alle verkstedutgiftene jeg hadde på den bilen :)
Dette varierer selfølgelig fra bil til bil, men jeg har inntrykk av at bilen og kostnadene med den er meget lave gjengs over.
Har en bilen inne til 10k service en gang i året så slipper du ev. overraskelser som kunne dukke opp. Da går de over bilen og bytter olje (fort gjort å bytte selv forresten. Selv uten kunnskap om bil), filter, og sjekker raskt over bilen. Sist jeg sjekka så var prisen på ca 800,- hos mazda i tr.heim. Har blitt fortalt at ideell service-intervall er på 10-12k km. Når du har den inn ca 1 gang i året så ser det også bra ut på serviceboken til bilen. Eg ev. neste eier ser at du har tatt vare på bilen.
Jeg er selv ikke noe kløpper på bil, men har en far som er mekaniker, så men litt veiledning har jeg byttet lykter, skiftet olje og filter, montert eksosanlegg, greinrør, bytttet cab m.m Det meste her er ikke noe hokkus pokkus, men sier bare at det er meget lett å fikse ting på bilen selv.
Så lykke til med ev. bilkjøp. Er det noen biler du snuser på så er det sikkert bare å legge inn link så kan vi "bedrevitere" :wink:..hehe sjekke ut, og ev. kommentere +/- på bilen og om den er verdt pengene

Mvh: Michael
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
HansT
7200 RPM
7200 RPM

Post by HansT »

m1chael wrote:Har en bilen inne til 10k service en gang i året så slipper du ev. overraskelser som kunne dukke opp. Da går de over bilen og bytter olje (fort gjort å bytte selv forresten.
Jeg bytter olje 2 ganger i året, og merker at ventil-løfterene har godt av det. De begynner å tikke omtrent hver 6. mnd, og det minner meg på at det er på tide med nytt oljefilter og olje-skift.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM

Post by Pacmania »

jeg er vel en av de yngre eierene her inne(kjøpte den når jeg var 19).. for min del så har jeg forsikringen på meg selv (40% bonus hos gjensidige). 12k i året for full kasko. Jeg vil sterkt andbefale full kasko på bilen siden det faktisk er større muligheter for at du kræsjer nå(det er kjipt å miste kansje 60 lapper). Jeg har selv totalvraka en bil og kræsj 2-3 ganger. Jeg vet at du kommer til å bruke mx5en som en skikklig sportsbil(jeg gjør også det) men det er veldig lett å komme over grensa når man er så ung.

Så mine andbefalinger er å gå for full kasko(bilen er faktisk ikke så billig). Og kjøpe inn en veltebøyle(søk på bilder av velt med mx5 her så ser du hvorfor). Men ingenting er umulig å få til å gå økonomisk. Men en advarsel er at mye vil ha mer.. tror jeg har brukt snart 30 tusen ekstra på den.. 8O på under ett år
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

jeg hadde under 6000 på min mx5 1991, på delkasko på meg selv. 1 bilen jeg hadde. Klarte meg fint, men jeg kjørte ikke spes hardt med den siden jeg tenkte gabske ofte på at jeg ikke har full kasko.M en uheller kan komme når en minst venter det, så nå har jeg full kasko, og bytter til gjensidige Nor over nyttår. Kommer meg da på ca 10500 med 40% bonus. Har hatt forsikring på bil på meg selv i snart 1 år. Eide en scooter før jeg kjøpte meg bil. Fikk litt "gratis" bonus på den 1 året.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
FolloMX
0 RPM
0 RPM

Re: Har jeg råd til mx5?

Post by FolloMX »

Jarand wrote:Hei

Fyller 18 neste høst, og har i den anledning planlagt innkjøp av bil. Har lest om og vurdert mange forskjellige biler/modeller, og jeg har nesten bestemt meg for å gå for en mx5/miata 91-93. Spørsmålet er egentlig om jeg har råd til denne bilen.

Regner med at jeg kan bruke ca 60-70 000 på selve kjøpet. Vil jeg få "nok" bil for pengene da? Deretter kommer kostnadene for å ha den. Ettersom jeg har typisk ungdomsøkonomi, altså ikke mye penger, vil jeg helst ikke bruke mer en 2000 kr i mnd på bil. Vil dette holde? Tenker da på forsikring, bensin, reparasjoner og andre utgifter.

I året:
Forsikring - 6000
Bensin - 8000
Reparasjoner - 5000
Årsavgift - 3000

Dette blir da 1800 i mnd, noe som er overkommelig.

Er jeg helt ute å kjøre nå, eller er dette ca hva det koster å ha en slik bil? Om dere tror at jeg ikke får en grei mx5 til den prisen, si gjerne i fra slik at jeg kan se etter noe annet. Bedre det enn å sitte med en bil jeg ikke har råd til å kjøre/reparer.

På forhånd takk for svar.
:mrgreen: Selger min 1991 for 70000 ferdig prutet.
95718224
Jarand
0 RPM
0 RPM

Post by Jarand »

Ser du bor i Ås. Det er vel ikke tilfeldigvis den røde som står parkert ved Ås Vgs?

Angående forsikring. Har vurdert kasko, det blir ca 5000 dyrere da. Om jeg har råd kommer jeg nok til å velge det, men får se når den tid kommer. Med dagens budsjett har jeg ikke :?
styx
0 RPM
0 RPM

Post by styx »

Jarand wrote: Angående forsikring. Har vurdert kasko, det blir ca 5000 dyrere da. Om jeg har råd kommer jeg nok til å velge det, men får se når den tid kommer. Med dagens budsjett har jeg ikke :?
Hadde jeg hatt MX-5 og det bare hadde kostet 5000 ekstra i året for full kasko hadde jeg ikke nølt et sekund. Fire hundre kroner i måneden, så slipper du å miste bilen om noe skulle skje... :) De fleste forsikringsselskaper har veldig greie og fleksible løsninger på betaling også.
FolloMX
0 RPM
0 RPM

Post by FolloMX »

Jarand wrote:Ser du bor i Ås. Det er vel ikke tilfeldigvis den røde som står parkert ved Ås Vgs?

Angående forsikring. Har vurdert kasko, det blir ca 5000 dyrere da. Om jeg har råd kommer jeg nok til å velge det, men får se når den tid kommer. Med dagens budsjett har jeg ikke :?
:lol: Jo det er det. ta kontakt så kan du se på bilen. Kjøper ny bil i dag (fredag) og vil avskilte MX`en i løpet av 14dager for vinterlagring. Tlf 95718224
Post Reply