Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Moderator: Styremedlemmer
Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Hva slags klutsj bør jeg kjøpe til en MSM...? Som brukes til en del heftig kjøring. Etter sist tur på rudskogen merker jeg at klutsjen tar langt ute og ikke hogger like mye som den gjorde før. Nå er den mer som en vanlig klutsj på hvilken som helst annen bil.
Bilen har gått 38.000 miles så er vel kanskje ikke veldig rart? Eller?
Bilen har gått 38.000 miles så er vel kanskje ikke veldig rart? Eller?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Godt spørsmål. Kan egentlig ikke anbefalre FM Level 2 da den er så sinnsyk hard at all form for køkjøring er hat. Mulig Level 1 holder men ville uansett sjekket opp andre alternativer.
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
ring Efmotor, han skaffer clutcher til di fleste bruksområder!
www.efmotor.no
kjørte med en singel plate DSBHD på rx7'en i 3år nå, tålt banekjøring, dragkjøring og ellers veldig inspirerende kjøring med 530rwhp.. så funker ihvertfall!
www.efmotor.no
kjørte med en singel plate DSBHD på rx7'en i 3år nå, tålt banekjøring, dragkjøring og ellers veldig inspirerende kjøring med 530rwhp.. så funker ihvertfall!

Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Er den hard?-stig- wrote:ring Efmotor, han skaffer clutcher til di fleste bruksområder!
http://www.efmotor.no
kjørte med en singel plate DSBHD på rx7'en i 3år nå, tålt banekjøring, dragkjøring og ellers veldig inspirerende kjøring med 530rwhp.. så funker ihvertfall!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Hva med den Inglar handlet til '01 sporten sin?
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=135 (nederst på siden).
http://949racing.com/twindiscclutchmiata.aspx
Jeg får i hvert fall gode og varme vibber av den der.
Edit: var feil på linken til 949racing.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=135 (nederst på siden).
http://949racing.com/twindiscclutchmiata.aspx
Jeg får i hvert fall gode og varme vibber av den der.

Edit: var feil på linken til 949racing.
Last edited by Hauk on 19 May 2010, 12:23, edited 1 time in total.
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Den Tilton clutchen er jo det ypperste men tviler på at den er så bra på gata. Høres ganske binær ut i følge forhandler:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost4547838
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... ost4547838
With a normal weight and diameter clutch/flywheel, the revs drop a bit too slow for the syncros so you have to pause before selecting the next gear if shifting at redline. With a lighter OEM clutch/flywheel you can shift much faster.
With our 7.25" single or twin clutch/flywheel, the revs actually drop too fast. So in between shifts, you close the throttle as normal but the revs drop to instantly to the IAC threshold. So the trick to shifting smoothly and quickly is to hold the throttle part way open during shifts. You have to mentally get past the that. After being trained to close the throttle and pause before moving the lever, it's a leap to have to actually speed shift a little to save the syncros. The reward is silly fast 100-150 millisecond shifts that don't hurt the syncros.
The other trick for rolling away from a stop smoothly is to plant your heel on the floor and pivot you ankle to modulate clutch instead of the holding you leg and modulates with thigh muscle by moving your entire leg. The engagement point is so narrow that as soon as the clutch begins to engage and the car moves forward, the mass of your leg stays put, moving backwards relative to the pedal = stall. By planting your heel, when the car moves forward, your foot doesn't move relative to the pedal so you can continue to modulate as you roll out. With practice you can roll away at 1mph or do a limit-of-traction launch and anything in between.
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Ser ikke helt behovet for en så sinnsvak clutch på en stock msmHauk wrote:Hva med den Inglar handlet til '01 sporten sin?
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=135 (nederst på siden).
http://949racing.com/twindiscraceclutch ... 16-18.aspx
Jeg får i hvert fall gode og varme vibber av den der.

Spesielt ikke når man må regne med minst 10.000 for den, hehe.
Mitt tips er å sjekke hvilken clutch Harald bruker.
Den har tålt alt hittil, og er så vidt jeg vet veldig kjørbar.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
FM supersize.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Behov-schmehov... skal man gjøre noe så gjør man det ordentlig.nope-mx5 wrote:Ser ikke helt behovet for en så sinnsvak clutch på en stock msm

Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Supersize varer hvertfall uendelig om man ikke sitter og hviler foten på clutchen da.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Den har tydeligvis blitt endret på, og er håpløs å kjøre normal daglig kjøring med.Stehu wrote:Supersize varer hvertfall uendelig om man ikke sitter og hviler foten på clutchen da.
Arildh har jo prøvd denne.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
ja, og hvis du hadde tittet nokså ofte innom FM var den clutch pakka borte i ca 2 uker.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
om du ser på siden hans få skaffer han flere typer, organiske for "orginal" feeling men med bedre hold, og opp til DSBMS som er den hardeste.Stehu wrote:Er den hard?-stig- wrote:ring Efmotor, han skaffer clutcher til di fleste bruksområder!
http://www.efmotor.no
kjørte med en singel plate DSBHD på rx7'en i 3år nå, tålt banekjøring, dragkjøring og ellers veldig inspirerende kjøring med 530rwhp.. så funker ihvertfall!
på mazdaen min var den fin å kjøre med, ikke noe orginal clutch akkurat så hyler litt ved mye kø-kjøring osv, men er ikke annet å vente av en singelplate som tåler såpass med effekt.
om du kjøper heavy duty kittet så holder det nok greit, med rimelig orginal feeling! om du er i tvil så kan du gå for DCBHD
kittet, som tåler litt mer!
selv om det ikke står at han har di til mx5, så ring han å spør, er nok litt rimeligere enn DSBHD prisene som står der og, og han skaffer. bestillte akkurat en heavy duty til NA turboen.
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
Hvis økonomi er et issue og man klarer å klikke et par museklikk selv så er $, £ og € lav for tiden som gjør utenlandsbestilling gull.
Re: Hvilken klutsj bør jeg kjøpe...?
clutch på mx er et eget kapittel.. jeg har kun testet act extreme, organisk lamell med fjæret senter. ikke sinterclutch eller no sånt. den tåler hard bruk, med 500nm. dette er altså den gamle fm happymeal pakka. med pedalen ER ganske hard..
andre produsenter får til clutch.. clutchen på bmwen jeg testet
nylig tåler 700nm orginalt, og er lettere på pedalen enn standard clutchen i5serien min..
949clutchen er badass til feks banebruk tror jeg, men suger sikkert balle i kø
jeg har ingen problemer med å anbefale act egentlig om man kan leve med litt hardere pedal.

denne har holdt flere sesonger med gate og banekjøring uten et feilslag..
andre produsenter får til clutch.. clutchen på bmwen jeg testet

949clutchen er badass til feks banebruk tror jeg, men suger sikkert balle i kø

jeg har ingen problemer med å anbefale act egentlig om man kan leve med litt hardere pedal.

denne har holdt flere sesonger med gate og banekjøring uten et feilslag..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''