Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Da har jeg hoppet i det. Etter mye frem og tilbake har jeg bestilt meg et G220 startkit fra shinerama. Das6 var utsolgt og 1.300 for et kit med maskin og padder og voks osv. Er vel ikke så gæli. Er vel ikke det man går konk av. Er mer bekymret for garanti osv. Hvis noe går i stykker. Nå kommer jo moms og frakt på toppen men hva som kommer i tillegg av toll osv. er jeg usikker på. Også må jeg vel til og bytte støpsel osv....
Bestilte samtidig litt clay og nxt wax, swirlx ++. Så da skal det vel ikke være utstyret det står på. Målet er klart , blank MX-5 til bilens dag i august. Før det skal jeg trene på golfen til datteren og kjerringa sin 1 serie. Begge disse er brukt av jenter og er ikke spesielt godt tatt vare på lakkmessig. Og kansje fler også hvis jeg ikke får det til.
Får se om jeg kanskje lager en tråd om nybegynnerens brokete vei til hobby detailer (eller bare fortsetter på denne). Føler at jeg starter på ganske blanke ark. Tar gjerne i mot tips også.
Med tanke på støpsel så får du slike overganger fra UK til Norsk/europeisk for en slikk og ingenting på Ebay også, den kan bare klakkes rett på stikket fra utstyret. Funker knall så lenge man får rett spenning av trafoen. Noe man gjør fra UK og ofte til og med på USA utstyr. Har det til mobladeren min fra unaiten.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
En av grunnene til at jeg anbefalte DAS6, utover den knallprisen, er at den kommer med EU-plugg fra Shinearama
Har en stor liste klar for shopping derifra selv, men er et par av de store tinga som er utsolgt :/
Så da venter jeg
Oh, den NAF testen tar jeg ikke veldig seriøst.
De vasker bilen med svamp og 1 bøtte etc.
Det er jo å be om vaskeriper
nope-mx5 wrote:En av grunnene til at jeg anbefalte DAS6, utover den knallprisen, er at den kommer med EU-plugg fra Shinearama
Har en stor liste klar for shopping derifra selv, men er et par av de store tinga som er utsolgt :/
Så da venter jeg
Oh, den NAF testen tar jeg ikke veldig seriøst.
De vasker bilen med svamp og 1 bøtte etc.
Det er jo å be om vaskeriper
-n
Hvis EU plugg er en slik du bare klikker på riktig endestøpsel på er det jo et godt poeng. Ellers så jeg at prisforskjellen mellom DAS6 og G220 var ca. 40 pund hvis du kjøpte de løst. Men gikk man for en startpakke med pader osv. var forskjellene nede i mellom 20 og 30 Pund. Da var det ikke så mye lenger (2-300Kr). Vet ikke om kvaliteten er den samme. Det er den vel helt sikkert til vårt bruk uansett. Men virker jo som det er G220 alle snakker om men den har kansje vært lenger på markedet.
Jeg har stort sett ingen erfaring selv fra å jobbe med maskin når det kommer til rubbing og polering, men har sett et par videoer og slikt. Noen tips jeg har fått med meg er:
- Ikke bruk altfor lang tid på hver spot når du jobber med maskina. Ekstrem varme oppstår og du kan svi av lakken. Hvis du er usikker, ta den over i kanskje 1-4 sekunder (ha konstant bevegelse) på ein liten flate (med voks eller hva du enn bruker eller følg bruksanvisning til produktet) og tørk av med fille (mikrofiber er kjempe god til denne jobben), så ser du hvordan resultatet blir. Gjenta hvis du ikke er fornøyd med resultatet. Du skal heller ikke pøse på med voks og den slags. Tar deg år og dag og få brukt det opp.
- Vær oppmerksom på kanter osv ettersom lakken på disse områdene er veldig sårbar og derfor har lett for å bli skadet i en eventuell boneprossess med maskin. Det ypperlige hadde vært å tatt disse områdene for hånd. (Kjenner mange som tar det for hånd fordi de har brent lakken på et par kanter). Du skal også være litt obs på overgangene fra karosseri til f.eks. lys. Det samme gjelder ALLE kanter.
Ellers: YOUTUBE FTW! Sjekk youtube for step-for-step 1-2-3 for dummies osv. Er sinnsykt mange bra videoer der ute som kan være greie å dra kunnskap av Lykke til!
Kjell har kjøpt en G220 som er en DA-maskin (Dual Action-maskin som oscillerer), du må være komplett idiot for å klare å brenne lakken med en slik maskin.
Typiske nybegynnerfeil er å bruke enten for mye eller lite produkt, dra maskina for raskt over lakken og ikke jobbe lenge nok på samme område slik at produktet får gjøre jobben sin. Prøv deg fram, eller få gjerne noen som har maskinpolert før til å være med første gang du går i gang. Man starter gjerne med en grov polish, da er det viktig at man også får paden til å rotere, og ikke bare oscillere. Dette oppnår du lettest ved å legge maskinen så flatt som mulig mot flaten du polerer.
Støpsel er vel det minste problemet, du får et som du skrur på kabelen selv på Biltema eller Clas til et par tikroner, så slipper du å irritere deg over at et eventuelt adapter ramler ut støtt og stadig også.
Du skriver ikke hvilket kit du kjøpte, regner med du tok det med Lake Country-pads?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
I dag kom faktisk forundringspakken fra Shinearama
Kontakten hadde en innebygget sikring, det har jeg aldri sett før. Dette finnes jo ikke i norge så jeg regner med det bare er og klippe kontakten og skru på en ny.
KnutH wrote:
Du skriver ikke hvilket kit du kjøpte, regner med du tok det med Lake Country-pads?
Var litt usikker her og kjøpte starter kittet med meguiar pader. Var det dumt ? Og ja jeg er helt nybegynner med maskin. Har aldri turt og nærme meg en, har hørt for mange skrekkhistorier. Men med en DA skal det jo være enklere...
Er også litt usikker på hvordan jeg rengjør disse paddene og hvor lenge de holder. Ser at det finnes egne rengjøringsporudkter for dette. Har vel muligens kjøpt litt smør på flesk av poleringsprodukter her også men ble litt revet med . Blir jo litt rart jeg som har hatt et par bokser med Autoglym og en pose polergarn i flere år, nå har jeg ... en haug. Men siden jeg nå ikke har veteranbil og skru på lenger og Mazdaen ikke ser ut til og stoppe med det første kan jeg jo kose meg med og gjøre den fin. Men Golfen til datteren blir nok den første jeg prøver meg på.
Fred93LE wrote:Takker for god lesning. Var i ferd med å sette bort bilen før salg, men nå gjør jeg det kanskje selv allikevel.
Noen som tør å prøve seg på en oppsummering ? en for anbefalt vaskemåte og midler og en for rens,rubbing og polering med meguilars produktene?
Ble veldig usikre på hvilke meguilars produkter jeg skulle kjøpe (om jeg velger meg.) og i hvilken rekkefølge.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Menneh, hvis du bare klipper støpselet av og kobler opp et norskt et vil du vel få problemer? Er ingenting i støpslene som endrer volt`n til 220-230v som vi har i veggen.. Du bør vel ha et omformer-kit med støpsler, fåes vel kjøpt i "koffertbutikker" / elkjøp skulle en tro.. Sikringen som sitter i ser ut som en vanlig rund sikring, lik den som er inne i sigarett-tenner-ladere osv, men med en høyere amp. sikkert.. Det fåes kjøpt på Biltema, bensinstasjonen osv..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Stemmer det, britene har fått 240v, tror de hadde 110v i "gamle dager", men utstyr som er beregnet på 220 går fint an å bruke da.. Hvis man er glad i å koble da, så kan man jo kjøpe en kontakt med jording og vips så trenger man ikke ekstrastøpsel..
Edit: Nuvel, ser ut som de har hatt 240v en god stund når jeg googler... Var da virkelig hundreogetellerannet volt på kontakten på badet i England når jeg var der for en del vintre og måneder siden..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Syk syk mann!! Begynte å lese alle detaljene til å starte med, men fant ut at han var syk og så igjennom alt. Morro at det finnes noen slike entusiaster da!
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Fred93LE wrote:Takker for god lesning. Var i ferd med å sette bort bilen før salg, men nå gjør jeg det kanskje selv allikevel.
Noen som tør å prøve seg på en oppsummering ? en for anbefalt vaskemåte og midler og en for rens,rubbing og polering med meguilars produktene?
Ble veldig usikre på hvilke meguilars produkter jeg skulle kjøpe (om jeg velger meg.) og i hvilken rekkefølge.
Jeg tenkte jeg skulle følge opp tråden her med hvordan det går og fremgangsmåter jeg har brukt og de feilene jeg gjorde (Regner med det blir noen). Men er desverre litt tidlig for en anbefalt fremgangsmåte. Men hvis noen andre har erfaring er det sikkert mange som er nysgjerrige... meg blant annet