Tja, min er gammal og misbrukt og merker GOD forskjell fra olje til olje.
Brukte Castrol magnatec ett eller annet mumbo jumbo, og den brøyt ned fortere + mere tikking.
Siste tre-fire oljeskift har jeg kjørt Mobil1 5w50 forumla rally. Denne fungerer godt og er til gjengjeld en SANN syntetisk olje.
Noen artikler som er gode:
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Beware-o ... elling.pdf
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/common-misconception.pdf - olje tykkelse beskrevet!
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Syntheti ... ineral.pdf
Og mange andre her:
http://www.opieoils.co.uk/technicalinfo.aspx
Pluss denne hvis du vil lese mye og mangt på et tildels forstålig vis:
http://www.ferrarichat.com/forum/faq.ph ... s_articles
I en såpass "ny" motor med mindre du veit den svetter er det vel like greit og gå for tynnest mulig ved kald motor og syntetisk. Mineral oljer er tykkere selv om tallet er det samme. Hvor tjukk olje du vil ha, vil i grunn variere på bruk, men slik som du beskriver er det vel ikke no poeng med tykkere enn 40.
Du må nesten prøve deg fram litt, men ikke no poeng med no så tjukk olje som 10 (kald) med mindre du trenger en olje som er så tjukk (70) ved høy temp.
5w40 full syntetisk av noe slag. mobil1 har en ser jeg. Org mazda oljefilter.
Prøv deg fram!
TIPS: 5w50 forumla rally fåes for 100kr liter'n hos turbohansen (centralgaragen - drammen @ delelageret) Billig filter også!