Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Vel, jeg driver å øvelseskjører litt med min '95 NA MX5... Men det eneste jeg sliter litt med er å ta løs med klutsjen.
Jeg har ikke hatt så mye problem med andre biler jeg har prøvd, så jeg tenker på å få justert den litt for å se om det blir litt lettere av det.
Sånn som den er nå, så tar ikke klutsjen tak før den er rundt 2cm (har ikke målt, bare sånn fra feelingen) før foten min er helt av kutsjen.
Som dere ser fra den (dårlige) scanninga fra Haynes Repair Manual så skal klutsjen ta tak ganske nærme gulvet..
Klutsjen slurer ingenting og det går fint ann å gire med...
Så jeg lurer, har det noen hensikt for meg, vil det kanskje bli lettere å ta løs uten å ruse motoren slik at den ikke kveles så lett ved å justere den?
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Man justerer ingenting på disse, du har muligens luft i det hydrauliske systemet ditt. eller at din master sylinder er dårlig, eg har måttet byttet flere slike master på mine biler..
StianOppistov wrote:Man justerer ingenting på disse, du har muligens luft i det hydrauliske systemet ditt. eller at din master sylinder er dårlig, eg har måttet byttet flere slike master på mine biler..
Hm okei, takk! Da får jeg prøve å lufte hydraulikken slik at jeg får ut lufta. Og bytte masteren.
Drifted.com
Ja det kan mulig være det, annet at den ikke slurer noe som helst (ennå), selv ikke i høyere gir. Og det er en god del arbeid å bytte klutsj... Er det verdt det? Dvs, for kjørbarheten for en som er litt... Dårlig med klutsjen?
Vurderer nå bare å vente til klutsjen slurer mer og at jeg har blitt mer stødig på det. Før jeg bytter.
Drifted.com
Såklart det er verdt det Hvis du blir vant til slitt clutch kommer du garantert til å kvele den hele tiden når du får ny clutch i. Og det er ikke det som koster penger(bare fyll bensin 6-7 ganger så har du brukt penger nok til ny clutch).
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu wrote:Såklart det er verdt det Hvis du blir vant til slitt clutch kommer du garantert til å kvele den hele tiden når du får ny clutch i. Og det er ikke det som koster penger(bare fyll bensin 6-7 ganger så har du brukt penger nok til ny clutch).
Det eneste er... Jeg kommer til å slite ut den klutsjen før jeg får lappen. Men ja, jeg ser poenget ditt. Ja da får jeg søren meg bare spare opp litt penger da... Litt synd at det er en god del arbeid. Må jo fjerne den bærebjelken som går over girkassa og hele veien bak så vidt jeg har skjønt, så røske ut kassa.
Drifted.com
ehh, du gidder selvsagt ikke bytte clutch før den er utslitt. Clutchen på RatX5'1 tar helt ytterst men jeg har ikke noe problem med å clutch kicke den ut av rundkjøringer.
Et par kjøreturer til så kommer du ikke til å tenke noe mer på det. Jeg skifter mellom 3 biler hvor hver bil er veldig forskjellig å clutche med.
Kan du ikke få prøvekjørt en annens MX5 slik at du vet hvordan den originale er og slik bestemme om hvilken "feel" du liker? Jeg regner med det strengt tatt er vanesak. Ellers, lykke til!
Jeg har desverre ikke tilgang til noen andre MX5'er rundt her, så det blir vanskelig å teste. Men ja, håper det blir en vanesak! Faren min får det jo tross alt til, men så har jo han 35 år kjøreerfaring og. Men men, det går seg vel til!
Drifted.com
Eg har hatt clutcher så var så slitt at dem slipte i naglene, men fremdeles så var pedalen som den skulle.. Så man trenger ikke oppdage slitt clutch pga pedal lengde..
Stehu wrote:Såklart det er verdt det Hvis du blir vant til slitt clutch kommer du garantert til å kvele den hele tiden når du får ny clutch i. Og det er ikke det som koster penger(bare fyll bensin 6-7 ganger så har du brukt penger nok til ny clutch).
Det eneste er... Jeg kommer til å slite ut den klutsjen før jeg får lappen. Men ja, jeg ser poenget ditt. Ja da får jeg søren meg bare spare opp litt penger da... Litt synd at det er en god del arbeid. Må jo fjerne den bærebjelken som går over girkassa og hele veien bak så vidt jeg har skjønt, så røske ut kassa.
Det er ikke "en del" arbeid Det er bare 2 bolter der som støtter girkassa. Det vanskeligste er vel å få girkassa løsnet fra motoren
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
clutchen i mx5 (gitt at den fungerer ordentlig) er noe av det mest forutsigbare som finnes. tar veldig jevnt. uten tvil den beste clutchen jeg har tråkket på.
kjører skoda innimellom, som tar langt ute, klarer aldri venne meg til det. kveler ikke motoren, men ender ofte i overkant av 2k rpm når jeg skal ta igang.
og hvis clutchen er sliten så er det jo bare å skrive den av med en gang. spar til ny og torturer den andre til døde
det er jo en fin anledning til å lære seg å hoppe clutch (men ikke gjør det på oppkjøringa)
Problemet med slitt clutch(som det var på min da jeg kjøpte den) er at den ikke tar i det hele tatt til slutt. Da jeg kjøpte min orange nå så var clutchen så slitt da jeg ankom garasjen at bilen ville ikke klart en kilometer til
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata