Kammer til Mx-5!
Moderator: Styremedlemmer
Kammer til Mx-5!
Sitter nå og vurderer total motoroverhaling av min NB's 1,8 l. I samme slengen tenkte jeg å ta noen kvasse kammer! Helst fra Marhura siden de virker "best". Planen er etterhvert å få inn FM II turbokit. Vil ha noe som drar som en dass helt til man kommer opp på 4-5 000 omdreininger. Noen som vil anbefale noen kammer over andre?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Kammer til Mx-5!
Skal også ta med http://flyinmiata.com/index.php?deptid= ... r=04-66600
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Kammer til Mx-5!
rimelig spesielle krav du har til kammene..
jeg anbefaler maruha race c kammen.
Type C IN&EX 288degree 10.0 mm 33.0mm Shim Under Bucket (SUB)
da er du sikker på at den drar dårlig på bunn.. du bør og vurdere å heve rpm sperra til minst 8500, med de ekstra problemene det medfører.
ta også en titt på integral sine kammer. de har og noen ubrukelige race kammer som du vil like :p
jeg anbefaler maruha race c kammen.
Type C IN&EX 288degree 10.0 mm 33.0mm Shim Under Bucket (SUB)
da er du sikker på at den drar dårlig på bunn.. du bør og vurdere å heve rpm sperra til minst 8500, med de ekstra problemene det medfører.
ta også en titt på integral sine kammer. de har og noen ubrukelige race kammer som du vil like :p
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Kammer til Mx-5!
Hvor er de kammene best da? Når eksploderer de? Passer de rett inn, eller må det shimses?
Og hvis det er "ubrukelig", hva anbefaler du?
Og hvis det er "ubrukelig", hva anbefaler du?

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Kammer til Mx-5!
Hvorfor vil du ha håpløs ketsjupeffekt i bilen din?
Må da være latterlig kjedelig å kjøre noe som ikke drar før 4-5000 rpm ...
Harald sin løsning er jo da mye fetere, når det drar som fy allerede fra 2000.
-n
Må da være latterlig kjedelig å kjøre noe som ikke drar før 4-5000 rpm ...
Harald sin løsning er jo da mye fetere, når det drar som fy allerede fra 2000.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Kammer til Mx-5!
omtrentlig som min bil detteStehu wrote:Sitter nå og vurderer total motoroverhaling av min NB's 1,8 l. I samme slengen tenkte jeg å ta noen kvasse kammer! Helst fra Marhura siden de virker "best". Planen er etterhvert å få inn FM II turbokit. Vil ha noe som drar som en dass helt til man kommer opp på 4-5 000 omdreininger. Noen som vil anbefale noen kammer over andre?

den drar som stock med letta flywheel opp til 4000 (det er dårlig du)

så ved 4000 rpm esploderer det^^
ser mange synest dette er kjedelig, men eg liker det slik eg også

kan kjøre vanlig og kjedelig når det trengs, så røsker du opp turtallet når du vil kjøre hardt

Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Kammer til Mx-5!
Men nå er det turboen din så gjør at det går som stock, men stehu vil ha kammer så ødelegger effekten stock har også, eg vil tro at man fint kan kjøre oem kammer en stund med fm2 kittet, og heller oppgradere senere når man er vant til den power man får ut av ett slikt kit, vil tro det holder for dem fleste..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Kammer til Mx-5!
Grunnen til at jeg vil ha slike kammer er at jeg helst vil ha en eksplosjon på toppen istedenfor at det er mye trykk på bunnen og at en eksplosjon ikke kommer helt. På min Mazdaspeed motor er det ganske greit. Er nokså kjedelig før 4000 men så år turtelleren fortere og foretere og fortere før man girer på 7600
På min NB er det dødt hele veien. Kanskje den "våkner litt" ved rundt 4-5 000, men er nokså dødt ellers.

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Kammer til Mx-5!
@Stehu wrote:Grunnen til at jeg vil ha slike kammer er at jeg helst vil ha en eksplosjon på toppen istedenfor at det er mye trykk på bunnen og at en eksplosjon ikke kommer helt. På min Mazdaspeed motor er det ganske greit. Er nokså kjedelig før 4000 men så år turtelleren fortere og foretere og fortere før man girer på 7600På min NB er det dødt hele veien. Kanskje den "våkner litt" ved rundt 4-5 000, men er nokså dødt ellers.
Man gjør lett det samme med en boost controll, la den feks lade en 0,4bar opp til feks 4000 rpms, og la den lade 2 bar derifra, du vil da få en explosjon så gjør at du snurrer..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Kammer til Mx-5!
Hahah, jeg trodde du var ironisk når du sa du ville den skulle dra som en dass opp dit 
Men har de ikke litt mer brukere som har gjort slikt i utlandet da, er vel fåtall her som driver og skifter ut masse innmat, derav erfaringer også.

Men har de ikke litt mer brukere som har gjort slikt i utlandet da, er vel fåtall her som driver og skifter ut masse innmat, derav erfaringer også.
Re: Kammer til Mx-5!
En annen grunn er også at bilen vil fort bruke litt ekstra bensin hvis man har mye power tilgjengelig i bunnen. Med kammer begrenses hvor mye luft/bensin som kan presses gjennom samtidig
Dette er bare noen tanker jeg har rundt dette. Hovedideen er at bilen skal bruke lite bensin på lavt turtall og ikke ha fullt så mange hester tilgjengelig, men gå godt på høyere turtall.

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Kammer til Mx-5!
jeg kjører med kammer.. om du faktisk VIL ha den lat og fæl under 4-5k, så må du ihvertfall over 280grader durasjon, og gjerne masse løft. 10+mm.. maskinering på påregnes. andre fjærer hadde du tenkt på, alt må shimses opp, med annen type ventilløftere enn orginalt, osv.. jo vassere kammer, jo høyere rpm for max effektivitet.. skal du utnytte virkelig slemme kammer, må rpm sperra høyt, og det ER mye utfordringer ved å varve mx motorene høyt.. de liker det ikke. du får også noe smalere register. ender med noen få tusen rpm helt på topp, hvor du har skyv...
med turbo er det mer nytte, spes på mx5 motoren , å få litt mer løft enn orginalt. min har register til 7500 rpm, og har ganske snille kammer..fortsatt veldig merkbart kontra org. de som sier at kammer IKKE har no for seg på mx med turbo, er som oftest forumtroll som ikke har testet.
på 1.8 na, er det bare å slippe i kammer så lenge de ikke er for sinte. hydrauliske løftere osv funker fint. nb toppene har vel mekaniske løftere og det er endel mer jobb på de, pga man må shimse om. med middels kammer, kan man bruke org løftere med andre shims, på de vasse må man bytte alt.
les litt på maruha sine sider feks, står endel nyttig info der.
med turbo er det mer nytte, spes på mx5 motoren , å få litt mer løft enn orginalt. min har register til 7500 rpm, og har ganske snille kammer..fortsatt veldig merkbart kontra org. de som sier at kammer IKKE har no for seg på mx med turbo, er som oftest forumtroll som ikke har testet.
på 1.8 na, er det bare å slippe i kammer så lenge de ikke er for sinte. hydrauliske løftere osv funker fint. nb toppene har vel mekaniske løftere og det er endel mer jobb på de, pga man må shimse om. med middels kammer, kan man bruke org løftere med andre shims, på de vasse må man bytte alt.
les litt på maruha sine sider feks, står endel nyttig info der.

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Kammer til Mx-5!
Stehu wrote:En annen grunn er også at bilen vil fort bruke litt ekstra bensin hvis man har mye power tilgjengelig i bunnen. Med kammer begrenses hvor mye luft/bensin som kan presses gjennom samtidigDette er bare noen tanker jeg har rundt dette. Hovedideen er at bilen skal bruke lite bensin på lavt turtall og ikke ha fullt så mange hester tilgjengelig, men gå godt på høyere turtall.
her er du for det meste helt på tur

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
-
- Status: Offline
Re: Kammer til Mx-5!
ingen skal si du ikke kommer med nyttige tipsHarald wrote:ikke post i fylla er en god ide.

men er litt spent på hvordan dette utvikler seg. har jo en 99-00 topp liggende. den må jo få på seg noen kammer etterhvert. men jeg er nok mer motsatt av deg stehu. jeg blåser i hva som er helt på toppen, er ikke der så ofte uansett. jeg vil heller ha kraft i bunn, men så skal det sies at bilen min ser mer tid på E6 enn på bane.