Er det ikke noe med at uavfjæret vekt tilsvarer mye mer enn avfjæret vekt? Uansett, jeg tror det blir bra med BBS og R888 Uggla!LoKi wrote:Så du merker forskjell på bilen om du har en 3-pack med store brusflasker i bagasjen..?
Uggla's 93 NA BRG
Moderator: Styremedlemmer
- MxMats
- 6500 RPM
- Posts: 642
- Joined: 22 Oct 2007, 18:18
- Medlemsnummer: 830
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Det er riktig at det er bra å ha så lav uavfjæret vekt som mulig,
Hjuloppheng og dempere har en mye lettere jobb med å stabilisere noe som er lett som hopper opp og ned, kontra noe som er tyngere.
Sammenligner man to like biler, men med forskjellige hjul med en vektforskjell på feks. 2 kg pr hjul (totalt 8 kg for hele bilen), blir ikke det det samme som å stappe 8 kg ekstra inn i bagasjerommet på den bilen med de lette hjula å påstå at de er like spreke.
Riktignok vil bilene veie like mye, men i tillegg vil bilen med de tyngere hjula trenge mere energi for å sette de tyngere hjula i rotasjon.
(Tilsvarende en motor med lettere svinghjul, den virker mere "kvikk" ved gasspådrag.)
Steinar
Hjuloppheng og dempere har en mye lettere jobb med å stabilisere noe som er lett som hopper opp og ned, kontra noe som er tyngere.
Sammenligner man to like biler, men med forskjellige hjul med en vektforskjell på feks. 2 kg pr hjul (totalt 8 kg for hele bilen), blir ikke det det samme som å stappe 8 kg ekstra inn i bagasjerommet på den bilen med de lette hjula å påstå at de er like spreke.
Riktignok vil bilene veie like mye, men i tillegg vil bilen med de tyngere hjula trenge mere energi for å sette de tyngere hjula i rotasjon.
(Tilsvarende en motor med lettere svinghjul, den virker mere "kvikk" ved gasspådrag.)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Uggla's 93 NA BRG
Jada, jeg skal være enig i at man merker forskjell, det har jeg selv også erfart med mine biler.Harald wrote:///Moe wrote:Gå for BBS felgene du![]()
Er bare tullball alt dette vekthysteriet spør du meg, man tar det man har.
Det er jo mye morsommere å kjøre med responsfull lavprofil enn å kjøre på ballongdekk.
Er det vekta på hjulene det står i så er det trimmet for lite, enkelt og greit![]()
Syns BBS'ene kler Mx5/Miata ganske bra jeg, og det er vi sikkert flere som er enige om.
nja, man merker forskjell, selv med MYE hester.. men det som viser seg er jo at bbs felga til mx, er opphypet. De er ikke på langt nær så lette som man skal ha det til egentlig. mye annet som matcher
Men sålenge man ikke er ute etter å sette verdensrekord eller noe på bane og er der hovedsaklig for å ha det moro så er det ikke så kritisk med et par sekunder fra eller til.
Loki: Det blir ikke helt det samme å ha 5kg bagasje med i bilen som det blir å ha 5kg tyngre felger.
Men nå er det vel nok OT i tråden til Uggla

-Signatur-
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Hehe.
OT er moro.
Jeg satser på at det blir bra. Jeg vet at ikke BBSene er "verdens feteste ultralette hi-tech carbon-turbo"-felger *, men de er tidstypiske og passer bilen.
At de i tillegg er OEM er i hvertfall noe jeg setter pris på.
Nå er ikke jeg så opptatt av marginer og gram etc. men jeg har selv erfart at lette hjul er en bra ting. Særlig for oss med relativt original strikkmotor.
Magnus
* F.eks SSR, RFP-1, TE-37, CP035, Ultraleggera etc... mange muligheter. Dyre er de og...

OT er moro.
Jeg satser på at det blir bra. Jeg vet at ikke BBSene er "verdens feteste ultralette hi-tech carbon-turbo"-felger *, men de er tidstypiske og passer bilen.
At de i tillegg er OEM er i hvertfall noe jeg setter pris på.
Nå er ikke jeg så opptatt av marginer og gram etc. men jeg har selv erfart at lette hjul er en bra ting. Særlig for oss med relativt original strikkmotor.
Satser selvfølgelig på ny verdensrekord på Rudskogen i løpet av året. Må ha ambisjoner, vøtt.Men sålenge man ikke er ute etter å sette verdensrekord eller noe på bane og er der hovedsaklig for å ha det moro så er det ikke så kritisk med et par sekunder fra eller til.
Magnus
* F.eks SSR, RFP-1, TE-37, CP035, Ultraleggera etc... mange muligheter. Dyre er de og...

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Uggla's 93 NA BRG
et par sekunder kan være forskjellen i bragging rights over en kompis det
mer det med "feelinga" i bilen synes jeg.. dreper litt av responsen i styring aks osv med unødig tunge hjul..

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Tommer'n opp for Pole Position!
Han her:

Skaffer R-dekk:

Slik at jeg kan hente dem i min bil:

Toyo R888 i 195/50R15. Lookin' sharp:

De oppmerksomme vil se at de litt mere "kant" på 15" BBS enn 14" BBS:

Rekker ikke å prøve de på bilen før sommerturen, så nærmere rapport får komme senere.
Men jeg er anbefalt litt innkjøring for å preppe de til banebruk.
Gleder meg...
Magnus
4550,- inkl.mva for fire dekk ferdig montert og balansert på felg.
Han her:
Skaffer R-dekk:
Slik at jeg kan hente dem i min bil:
Toyo R888 i 195/50R15. Lookin' sharp:
De oppmerksomme vil se at de litt mere "kant" på 15" BBS enn 14" BBS:
Rekker ikke å prøve de på bilen før sommerturen, så nærmere rapport får komme senere.
Men jeg er anbefalt litt innkjøring for å preppe de til banebruk.
Gleder meg...

Magnus
4550,- inkl.mva for fire dekk ferdig montert og balansert på felg.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Looking good. Det der er nok en av de beste felg/dekk-komboene mtp. prestanda for en bil med stock effekt.
...og det er verdt å måtte legge over hver bidige gang man skal ut på bane/autoslalom. Selv om man må stå på gata.
...og det er verdt å måtte legge over hver bidige gang man skal ut på bane/autoslalom. Selv om man må stå på gata.

- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Fine greier .....
... gled deg.
Kan jeg få lov til å minne om en frisk diskusjon som gikk på forumet for ca. 3.5 år siden
Den stooooore BBS-diskusjonen (12 sider med morsomt lesestoff).
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... lit=BBS%2A
Holdningen til "originalfreak"-felgene har vel endret seg noe siden da ...
Erik
... gled deg.
Kan jeg få lov til å minne om en frisk diskusjon som gikk på forumet for ca. 3.5 år siden

Den stooooore BBS-diskusjonen (12 sider med morsomt lesestoff).
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... lit=BBS%2A
Holdningen til "originalfreak"-felgene har vel endret seg noe siden da ...
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Uggla's 93 NA BRG
+1 på den, de felgene er og blir tyskerstuk for meg. I likhet med Borbet.Harald wrote:hos noen , ja
Er ikke SÅ mye lettere enn diverse Rota-felger, i tillegg til 6UL.
Men resten av bilen din er veldig fin, Uggla

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Uggla's 93 NA BRG
og gateslicks er kuleste modden man kan gjøre på en mx5 omtrent.. 

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
Sommerturen unnagjort så da var det på med BBSene og tyggisdekka (Toyo R888 i 195/50R15) :

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Bilen kler slik felger godt (IMHO), og gir en kul retro-ræsing-stuk.

Dekka satt bra og var overaskende komfortable. (Nå hadde jeg semi performance-dekk fra før, så overgangen var kanskje ikke så stor, rent komfortmessig.)
Støyer ikke voldsomt synes jeg, men jeg merker en viss "drone"-lyd i høy hastighet på motorveien.
Ellers så merker man at dekkene er myke. De "peller" grus når de er varme og setter seg godt i svingene. De gir ihvertfall et fantastisk grep.
Merker at overgangene er noe annerledes enn jeg er vant til så jeg har ikke turt å kjenne helt på grep/slipp-grensa enda.
Prøver meg fram litt med lufttrykk. Tror de trenger litt mer enn 1.8/26 for å yte maks. Særlig for å få stivet opp dekksidene for respons.
Sporing har jeg ikke merket noe særlig til. Noe er det kanskje, men ikke plagsomt.
Rent vektmessig er det verdt å merke seg at R888-dekka i 195/50-15 veier 22 lbs ihht hjemmesiden. Det er 3 lbs mer enn Goodyear-dekka jeg kjørte med ellers.
Så vektmessig ble nok denne komboen ganske lik de "vanlige" dekka og OEM NB - felgene mine.

Me lyt sjå nærare til lørdan da de skal få strekke seg på autoslalom.
Over & (t)ut for nå!
Magnus
Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Bilen kler slik felger godt (IMHO), og gir en kul retro-ræsing-stuk.
Dekka satt bra og var overaskende komfortable. (Nå hadde jeg semi performance-dekk fra før, så overgangen var kanskje ikke så stor, rent komfortmessig.)
Støyer ikke voldsomt synes jeg, men jeg merker en viss "drone"-lyd i høy hastighet på motorveien.
Ellers så merker man at dekkene er myke. De "peller" grus når de er varme og setter seg godt i svingene. De gir ihvertfall et fantastisk grep.
Merker at overgangene er noe annerledes enn jeg er vant til så jeg har ikke turt å kjenne helt på grep/slipp-grensa enda.
Prøver meg fram litt med lufttrykk. Tror de trenger litt mer enn 1.8/26 for å yte maks. Særlig for å få stivet opp dekksidene for respons.
Sporing har jeg ikke merket noe særlig til. Noe er det kanskje, men ikke plagsomt.
Rent vektmessig er det verdt å merke seg at R888-dekka i 195/50-15 veier 22 lbs ihht hjemmesiden. Det er 3 lbs mer enn Goodyear-dekka jeg kjørte med ellers.
Så vektmessig ble nok denne komboen ganske lik de "vanlige" dekka og OEM NB - felgene mine.
Me lyt sjå nærare til lørdan da de skal få strekke seg på autoslalom.
Over & (t)ut for nå!
Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Uggla's 93 NA BRG
flotte greier, Magnus!


89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Re: Uggla's 93 NA BRG
har du prøv med 2,5 bar ?
hadde det på min å det funka bra
hadde det på min å det funka bra

Opel corsa 1,2 - 95 = blir bruksbil til jeg finner ny bil
Mazda mx5 1,6 - 91 = vrak
Ford escort 1,6 - 96 = solgt!
Mazda 323 1,5 - 85 = død
Mazda mx5 1,6 - 91 = vrak

Ford escort 1,6 - 96 = solgt!
Mazda 323 1,5 - 85 = død