hey
driver å skal bestille meg et sprur nå, og jeg har bestemt meg for megasquirt. men en av valgene man har er om den skal være satt opp for variabel tps.
hva er fordelen med dette? noe annet som må byttes ut hvist jeg velger å bestille med detta?
-alex
hvorfor variabel tps på mspnp
Moderator: Styremedlemmer
- alex89
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 870
- Status: Offline
hvorfor variabel tps på mspnp
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/
" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "
89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
(x) - celica t20
Re: hvorfor variabel tps på mspnp
tidlige 1.6 biler har brytere i gasspjellet.. som sier til ecu hvilken posisjon spjelllet er i.. men pga brytere får man bare "lukket" "fullt åpent" "et sted imellom"
med trinnløs sensor(potmeter) så vil ecu få bedre forutsetninger for å se hvor fort du går av/på gass blandt annet, og kan gi noe bedre kjørbarhet på delgass og overgang fra litt gass, til litt mer gass.. fullgass funker på samme måte uansett..
ikke noe stort problem å bruke org 1.6 sensoren, og du må bytte til sensor fra en bil med automat evnt fra en 1.8 bil (hvis de passer på 1.6 spjell) om du skal ta nytte av variabel tps greia.
det letteste er å drite i det, og bruke sensoren du har. det beste er å bygge om
med trinnløs sensor(potmeter) så vil ecu få bedre forutsetninger for å se hvor fort du går av/på gass blandt annet, og kan gi noe bedre kjørbarhet på delgass og overgang fra litt gass, til litt mer gass.. fullgass funker på samme måte uansett..
ikke noe stort problem å bruke org 1.6 sensoren, og du må bytte til sensor fra en bil med automat evnt fra en 1.8 bil (hvis de passer på 1.6 spjell) om du skal ta nytte av variabel tps greia.
det letteste er å drite i det, og bruke sensoren du har. det beste er å bygge om

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- alex89
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 870
ok det står at detta kun er mulig å bestille detta på 89-93 modeller.... vil det si at 1,6l fra 94 har detta allerede? burde det da ikke være mulig å bruke en org 94+ sensor? som da burde passe rett på.
siden jeg bruker bilen daglig som bruksbil så har jeg lyst til å få den til å være mest mulig kjørbar.
-alex
siden jeg bruker bilen daglig som bruksbil så har jeg lyst til å få den til å være mest mulig kjørbar.
-alex
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/
(x) - celica t20
(x) - celica t20
94+ 1,6 l har samme motorstyring som 90-93 1,6 l. Så nei. Sensoren passer rett på, men har akkurat samme funksjon. Det kan hende at de MsPnP folka selger deg en sensor(som jeg skjønner det) som er bolt on.alex89 wrote:ok det står at detta kun er mulig å bestille detta på 89-93 modeller.... vil det si at 1,6l fra 94 har detta allerede? burde det da ikke være mulig å bruke en org 94+ sensor? som da burde passe rett på.
-alex
Bilen vil fortsatt være like kjørbar, men alt kan forbedres... Jeg for min del tok å byttet til variabel TPS sensor da jeg bytta til MSM motoren

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Dersom du googler litt eller søker på miata.net finner du at en vtps-sensor fra noen BMW-modeller (laget av bosch) passer bolt on (ikke ledningene de må man nok modde litt selv).
92 1,6 NA sort m/tan interiør
Helt riktigRonnyG wrote:Dersom du googler litt eller søker på miata.net finner du at en vtps-sensor fra noen BMW-modeller (laget av bosch) passer bolt on (ikke ledningene de må man nok modde litt selv).

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Dr_J
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 902
Hverken TPS fra 1.6 automat eller 1.8 passer på 1.6. Du må i så fall bytte Throttle body. Jeg brukte en TPS fra en BMW 3-serie (E 36), den passer rett på akselen, men du må enten kutte akselen eller lage et mellomstykke for å feste den. Kontakten passer rett i, men må kobles om.
Skal du fjerne luftmengdemåleren tar MS mest hensyn til trykket i innsuget og bryr seg fint lite om TPS signalet. DIYAutoTune har en -91 turbobil og de bruker orginal TPS uten problem....
Skal du fjerne luftmengdemåleren tar MS mest hensyn til trykket i innsuget og bryr seg fint lite om TPS signalet. DIYAutoTune har en -91 turbobil og de bruker orginal TPS uten problem....
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling