Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

De klare lyktene er fine på bilen. Kan disse direkte erstatte den europeiske versjonen mht. blink og parklys? Mener at noen av de man får kjøpt ikke har holder til parklyspære?
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Hauk »

EatonMiata wrote:De klare lyktene er fine på bilen. Kan disse direkte erstatte den europeiske versjonen mht. blink og parklys? Mener at noen av de man får kjøpt ikke har holder til parklyspære?
Ja, de har blinddeksel som må borres/skjæres ut. Egentlig uproblematisk. Her er jeg i startfasen med mine. Original øverst:

Image
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Takk for svar - med ypperlig demonstrasjon av jobben som må gjøres :D

Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ? 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EatonMiata wrote:Takk for svar - med ypperlig demonstrasjon av jobben som må gjøres :D

Det så jo ganske greit ut - ledningsnett etc. er vel da ellers "plug & play" går jeg ut fra ? 8)
Jeg borret opp lyktene mine slik at jeg har "alle" muligheter når det gjelder lys.

Kjører for tiden rundt med originale "amerikanske" lys på Leopold (kombinert park/kjørelys og blinklys i samme store pære).
Ikke helt lovlig, men veldig stilig .... :roll:

I Beverly har jeg parklys/kjørelys i ytterkanten av lyktene og schwæææære blinklys i den større delen av lykta.
Litt tøfft det også.

De to variantene har forskjellige ledninger til lyktene, men er bare å plugge om på en kontakt som sitter like innenfor lykta.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre? 8) Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Harald »

EatonMiata wrote:Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre? 8) Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
jeg (og mange andre sikkert) har gjort dette.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Harald wrote:
EatonMiata wrote:Kunne tenke meg de klare lampene med kjøre/parklys i den store delen og blinklys i ytterkanten. Det må vel også kunne la seg gjøre? 8) Pr. i dag så er blinklysene foran det eneste "orange lyset" og det hadde vært fint å fjerne det også for å få en "renere stil" på bilen....
jeg (og mange andre sikkert) har gjort dette.
Da kommer jeg nok til å "kopiere deg" akkurat der Harald. Resten tror jeg ikke jeg skal forsøke å kopiere..... :D
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hjemmekontor på Oslo Dekksenter

Siden bukken på Grorud var opptatt, så var det hyggelig å ta litt kontorarbeid på Oslo Dekksenter.
Og der er det jo likesinnede også ......

Image

Tema for dagen var klutsj !
Og då må som kjent girkassa ut.

Image

Mange bolter som sitter litt kinkig til, så noen kryss-ledd og forlengere hører med.

Image

Jeg valgte å fjerne eksosrøret mellom eksosmanifold og katalysator.
PPF (Power Plant Frame) skrudde jeg bare løs i girkassa og bøyde til siden.

Alt så som vanlig rent og pent ut og boltene løsnet lett som bare det.

Image

Flekkene som en ser på svinghjulet og på (den gamle) klutsjen viser at her har det vært varmt.
Blålige flekker ....

Image

Utløserlageret og pilotlager ble selvfølgelig skiftet i sanmme slengen.
Ingen tendenser til oljelekkasje fra bakre oljelager, så det ble ikke skiftet.

Image

Så da er min nye kledelige rosa FM Level 1 klusj på plass.
Så nå kan dere passe dere folkens, for nå er Beverly klar som et egg :mrgreen:

Takk til Jonne for lån av bukk og oppmuntrende kommentarer ....
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

Det så enkelt å greit ut :) Hva trenger man av verktøy? Hvor lang tid tok det? Hvis man bytter svinghjul, er det bare å bolte det på?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Rudolf »

Stehu wrote:Det så enkelt å greit ut :) Hva trenger man av verktøy? Hvor lang tid tok det? Hvis man bytter svinghjul, er det bare å bolte det på?
Du trenger pipenøkkelsett og fastnøkler 10, 12, 14, 17 og 19 mm.
I tillegg trenger du utstyr for å tappe olje av girkassa (og fylle på igjen) og sentreringsverktøy for klutsj-lamellen.
Jeg demonterte begge O2-sensorene (bredbånd og stock), der trenger du (oftest) 22 mm fastnøkkel.

Tidsforbruket mitt var ca. 6 timer med endel juging og kaffedrikking (inkl. hjulbalansering, kalibrering av bredbåndslambda o.a.)

Det er bare å bolte på et evt. nytt svinghjul.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

Hørtes slettes ikke ille ut :) Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Pelle »

Stehu wrote:Hørtes slettes ikke ille ut :) Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Standard ja.
Det får du hos biltema for en grei penge, hvis ikke kan du svinge innom Tyriveien og låne mitt :wink:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rosa klutsj er tingen !

Da har klutsjen blitt skikkelig testa og det virker veldig lovende.
Den er minst like lett på pedalen som den originale :shock:
Tar jevnt og fint, men litt tidligere enn den jeg hadde før.
Klutsje er veldig behagelig å kjøre med, også i bytrafikk.

Siden den tåler 318 ft/lb (og Beverly er god for "bare" 160 med det oppsettet jeg har nå), så har jeg jo litt å gå på.
M.a.o. ingen grunn til å ha en "ubehagelig" klutsj.

Superfornøyd.
Jeg kan trygt anbefale FM Level 1 til de som ikke skal over 300 i moment (altså de færreste)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Harald »

skal en hel del til for å ha over 300fotpund moment med relativt normale oppsett i mx5..

stussa litt over at dere ikke bytta simringen i bakkant i samme slengen jeg da :) kjip jobb å ta senere, og forholdsvis fort gjort å ta i samme slengen når alt først er tilgjengelig, ta av svinghjul er jo kjapt gjort liksom, og simringen er bytta på kun kort tid etter det.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Dr_J
500 RPM
500 RPM
Posts: 63
Joined: 25 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 902
Location: Lørenskog
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Dr_J »

Pelle wrote:
Stehu wrote:Hørtes slettes ikke ille ut :) Hvor får man tak i slik sentreringsverktøy for klutsj-lamellen da? Er det standard utstyr til flere merker?
Standard ja.
Det får du hos biltema for en grei penge, hvis ikke kan du svinge innom Tyriveien og låne mitt :wink:
Eller du kan gjøre som jeg gjorde: bruke en 10mm pipe. Den smale enden på min 10mm pipe er 15mm i diamerter og passer rett inn i pilotlageret. 2 runder med tape på den tjukke enden av pipa, og den passer med hullet i clutchen. Billig spesialverktøy :)
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling
Post Reply