Hva skal jeg gjøre?
Moderator: Styremedlemmer
Hva skal jeg gjøre?
Hei!
Har nå havnet i en ganske spesiell situasjon hvor jeg vil rådføre meg med mange.
En på forumet her solgte ett par sportsseter til 2500kr, og lurte på om jeg kjente noen som var interessert i det. Plutselig fant jeg en som var interessert i det. Han som solgte setene tok aldri kontakt med kjøperen eller omvendt av en eller annen grunn. Jeg var hele tiden "mellommann". Stolene ble så fraktet fra Lillestrøm og til Tynset av en vi kjenner. Kjøperen var ikke interessert i å kjøpe setene grunnet manglende FIA godkjenning. Kjøper var heller ikke interessert i å ordne retur av setene til Lillestrøm igjen, og ikke nok med det. Selger var absolutt ikke interessert i å ta de tilbake. Så nå sitter jeg som mellommann med setene og må betale selgeren 2500kr(han solgte fordi setene ikke passet i hans Mx-5, som om det passer i min? Brødhue...). Må i tillegg avlyse sommerturen min grunnet dette siden selger truer med anmeldelse(og jeg vil hvertfall ikke ha noe slikt tull på meg).
Hva burde jeg gjøre her? Jeg har også tenkt å ta kontakt med politet for å høre mer om hvordan man går frem.
Har nå havnet i en ganske spesiell situasjon hvor jeg vil rådføre meg med mange.
En på forumet her solgte ett par sportsseter til 2500kr, og lurte på om jeg kjente noen som var interessert i det. Plutselig fant jeg en som var interessert i det. Han som solgte setene tok aldri kontakt med kjøperen eller omvendt av en eller annen grunn. Jeg var hele tiden "mellommann". Stolene ble så fraktet fra Lillestrøm og til Tynset av en vi kjenner. Kjøperen var ikke interessert i å kjøpe setene grunnet manglende FIA godkjenning. Kjøper var heller ikke interessert i å ordne retur av setene til Lillestrøm igjen, og ikke nok med det. Selger var absolutt ikke interessert i å ta de tilbake. Så nå sitter jeg som mellommann med setene og må betale selgeren 2500kr(han solgte fordi setene ikke passet i hans Mx-5, som om det passer i min? Brødhue...). Må i tillegg avlyse sommerturen min grunnet dette siden selger truer med anmeldelse(og jeg vil hvertfall ikke ha noe slikt tull på meg).
Hva burde jeg gjøre her? Jeg har også tenkt å ta kontakt med politet for å høre mer om hvordan man går frem.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Status: Offline
Re: Hva skal jeg gjøre?
Etter det du skriver her å bedømme ville jeg ikke betalt for dem,
men ordnet med transport tilbake...
Er umulig å vite hva som er sagt fra begges sider, ordrett..
og hva som er oppfattet hos begge parter.
Hvorfor være mellom-mann når partene det gjelder tydeligvis ikke er noe særlig hypp på en handel likevel?
De gidder ikke kontakte hverandre?
For det selger vet, er det ingen andre enn deg som var aktuell kjøper...
så lenge han ikke har snakket med denne tredje karen.
Hvorfor være mellom-mann når partene det gjelder tydeligvis ikke er noe særlig hypp på en handel likevel?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Dette er selvsagt en forenklet versjon. Jeg mener kjøper burde selv stå ansvarlig for transport ned igjen til selger. Selger hadde heller ikke opplyst at setene ikke lenger er FIA godkjent. Hvorfor de ikke gadd å kontakte hverandre? Gudene vet, mangler hjerne kanskje? Jeg skal garantere deg at jeg ikke er kjøper... Hva er vitsen med å kjøpe seter til en Mx-5 som ikke passer? DET var jo grunnen til at han solgte i utgangspunktet.EspenAndre wrote:Etter det du skriver her å bedømme ville jeg ikke betalt for dem,
Jeg gadd å være mellom-mann siden jeg ville gjerne hjelpe begge to. Selgeren virket som en ganske real kar han. Kjøper også. Nå er begge 2 imot meg, til tross for at jeg ville bare hjelpe de.
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Er ikke noe fan av slike tråder siden vi kun får en side av saken. Du kan ha gitt inntrykk av noe helt annet enn det som kommer frem her (sier ikke du har det, men du KAN ha). Er forøvrig enig med EA. Hvorfor skulle du betale for setene, og hvorfor kontaktet ikke de hverandre? Snåleste jeg har hørt på en stund 

Selgeren er nokså aktiv her på forumet så han kan da bare gå frem med sin side hvis han er interessert.
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
-
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 968
Dersom kommunikasjonen har foregått over mail/sms foreslår jeg at dere snakker over telefonen.
Mange fastlåste situasjoner som skyldes kommunikasjon over mail/sms og de fleste mennesker er fornuftige.
Mange fastlåste situasjoner som skyldes kommunikasjon over mail/sms og de fleste mennesker er fornuftige.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Hva er dette forno?
Du så stolene da du var i Flateby, og du har aldri gitt meg nummeret til han som skulle kjøpe dem, men hatt kontakten med han selv. Du sender en fyr for å hente dem, og i det de ikke er i mine hender lengre, så anser jeg de som solgt. Sist jeg sjekka trengte jeg ikke gi angrerett og garanti på et par brukte stoler som selges privat..
At din kjøper trekker seg fordi du har jugd om setene og sagt at de er nye, er ikke mitt problem. Enhver idiot må skjønne at man ikke selger stoler til 11.000 kr for 2500 spenn når de er nye.
Selvfølgelig vil jeg ikke ha dem tilbake, jeg aner ikke hva du eller han kompisen din har gjort med dem. Jeg har solgt i god tro, og at du har tatt på deg ansvaret og overtalt meg til å utlevere stolene før jeg fikk pengene er noe du må stå for. I min bok er det DU som er kjøperen.
Og så kommer du nå og skal svartmale meg på forumet fordi DU juger om noe du skal selge? Jeg har aldri vært uærlig om stolene, og siden du personlig så på dem, så regnet jeg med at det var tilstrekkelig til at du visste hva du solgte videre.
Jeg forstår jo nå at du ikke gjorde det..
Du sier du har kjøper, du sier du fikser med betaling, du sier du fikser med frakt. Hvorfor skal jeg involvere meg når du har fikset alt?
Kjenner jeg blir SKIKKELIG provosert nå.
Du så stolene da du var i Flateby, og du har aldri gitt meg nummeret til han som skulle kjøpe dem, men hatt kontakten med han selv. Du sender en fyr for å hente dem, og i det de ikke er i mine hender lengre, så anser jeg de som solgt. Sist jeg sjekka trengte jeg ikke gi angrerett og garanti på et par brukte stoler som selges privat..
At din kjøper trekker seg fordi du har jugd om setene og sagt at de er nye, er ikke mitt problem. Enhver idiot må skjønne at man ikke selger stoler til 11.000 kr for 2500 spenn når de er nye.
Selvfølgelig vil jeg ikke ha dem tilbake, jeg aner ikke hva du eller han kompisen din har gjort med dem. Jeg har solgt i god tro, og at du har tatt på deg ansvaret og overtalt meg til å utlevere stolene før jeg fikk pengene er noe du må stå for. I min bok er det DU som er kjøperen.
Og så kommer du nå og skal svartmale meg på forumet fordi DU juger om noe du skal selge? Jeg har aldri vært uærlig om stolene, og siden du personlig så på dem, så regnet jeg med at det var tilstrekkelig til at du visste hva du solgte videre.
Jeg forstår jo nå at du ikke gjorde det..
Du sier du har kjøper, du sier du fikser med betaling, du sier du fikser med frakt. Hvorfor skal jeg involvere meg når du har fikset alt?
Kjenner jeg blir SKIKKELIG provosert nå.
Last edited by LoKi on 21 Jun 2010, 19:48, edited 1 time in total.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
Jeg vil bare understreke:
Hadde det vært usikkert om han skulle ha dem, så hadde kompisen din aldri fått dem med seg. Jeg stolte på deg, og takken jeg får er at jeg sitter igjen uten penger og stoler.
Jeg tror ikke det finnes noen her som ville hatt noe tilbake som de har solgt, som i tillegg har vært innom 3 mennesker på 2 mnd, hvorav 2 de ikke kjenner.
Strengt tatt 3 de ikke kjenner, siden jeg tydeligvis ikke kan stole (stol-e faktisk, *fniZ*) på deg heller.
Hadde det vært usikkert om han skulle ha dem, så hadde kompisen din aldri fått dem med seg. Jeg stolte på deg, og takken jeg får er at jeg sitter igjen uten penger og stoler.
Jeg tror ikke det finnes noen her som ville hatt noe tilbake som de har solgt, som i tillegg har vært innom 3 mennesker på 2 mnd, hvorav 2 de ikke kjenner.
Strengt tatt 3 de ikke kjenner, siden jeg tydeligvis ikke kan stole (stol-e faktisk, *fniZ*) på deg heller.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
Jeg kan jo også nevne i korte trekk hvordan tiden etter jeg leverte fra meg stolene har utartet seg.
Stolene blir hentet, ingen penger kommer.
Etter en stund tar jeg kontakt med Stehu, får til svar at han ikke skulle ha dem likevel. Han skulle da selge dem til noen andre.
Hører ingenting på et par uker.
Tar kontakt, nei, da var de fremdeles ikke solgt, og han hadde ikke engang fått de hjem til seg. Men det skulle han ordne, hadde noen stykker som var interessert.
Går et par uker, hører ingenting.
Jeg maser igjen, og får da beskjed at han ikke har kjøpere, og FREMDELES ikke har fått stolene. Jeg sier da i fra at jeg skal ha pengene mine, og at han enten får betale meg eller gi meg bildeler.
Får ikke noe svar.
Så nå på fredag, så maser jeg nok en gang, og da skulle stolene endelig bli levert tilbake til Stehu. Om de har blitt det vet jeg ikke, men på søndag får jeg melding om at de fortsatt ikke er solgt og med spørsmål om han kan betale meg 2000,- og så er vi "ferdig med det".
Det forventes med andre ord 500,- i rabatt.
Dette sliter jeg med å ville innfri, siden jeg har vært nødt til å mase gang på gang om oppdatering, samt at jeg har blitt servert med tidsutdragende svada.
Så nå har jeg satt ned foten og sier at jeg vil ha pengene mine, og jeg må si at jeg ikke har dårlig samvittighet for det..
Stolene blir hentet, ingen penger kommer.
Etter en stund tar jeg kontakt med Stehu, får til svar at han ikke skulle ha dem likevel. Han skulle da selge dem til noen andre.
Hører ingenting på et par uker.
Tar kontakt, nei, da var de fremdeles ikke solgt, og han hadde ikke engang fått de hjem til seg. Men det skulle han ordne, hadde noen stykker som var interessert.
Går et par uker, hører ingenting.
Jeg maser igjen, og får da beskjed at han ikke har kjøpere, og FREMDELES ikke har fått stolene. Jeg sier da i fra at jeg skal ha pengene mine, og at han enten får betale meg eller gi meg bildeler.
Får ikke noe svar.
Så nå på fredag, så maser jeg nok en gang, og da skulle stolene endelig bli levert tilbake til Stehu. Om de har blitt det vet jeg ikke, men på søndag får jeg melding om at de fortsatt ikke er solgt og med spørsmål om han kan betale meg 2000,- og så er vi "ferdig med det".
Det forventes med andre ord 500,- i rabatt.
Dette sliter jeg med å ville innfri, siden jeg har vært nødt til å mase gang på gang om oppdatering, samt at jeg har blitt servert med tidsutdragende svada.
Så nå har jeg satt ned foten og sier at jeg vil ha pengene mine, og jeg må si at jeg ikke har dårlig samvittighet for det..
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Vel, det er ingen domstol her inne, så dette må dere jo ordne mellom dere selv. Som sagt, to sider av samme sak, og straks mer tåkete. Hvis dere skal løse det "åpent" så får dere holde dere i tøylene 

Synes det er veldig urettferdig av Stehu å forsøke å henge meg ut her med dette. Den eneste grunnen til at jeg responderer på dette, er at "alle" vet at det er mine stoler det er snakk om.
Råttent, rett og slett.
Råttent, rett og slett.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
Det kunne vært værre loki, du kunne vært sittende igjen uten hverken stoler eller penger (i dette tilfellet kan du jo få stolene tilbake).
Tenk positivt!
Tenk positivt!
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
Jeg sitter jo uten penger og stoler..Sevenord wrote:Det kunne vært værre loki, du kunne vært sittende igjen uten hverken stoler eller penger (i dette tilfellet kan du jo få stolene tilbake).
Tenk positivt!
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
Jeg forsto det slik at du ivertfall kunne få de tilbake? Men da måtte du hente de selv? Kjedelig situasjon selvsagt. Er vel derfor man ikke selger noe før man har fått pengene (har riktignok gjort det selv med god erfaring) men ja, du trenger vel ikke noen bedrevitere som forteller det 
1. Du henter stolene
2. Stehu kjøper stolene
En av dere må da være villige til å gjøre enten a eller b. Er jo i så tilfelle ikke noe stort tap for noen av dere?
Edit: Ser jo at Tynset er ett stykke unna. Nei, da er jo eneste fornuftige at noen kjøper stolene og tar på seg oppdraget å få de solgt, og Stehu er vel like langt unna stolene som deg? Nei jeg melder meg ut
Lykke til og håper dere løser det i fred og fordragelighet!

1. Du henter stolene
2. Stehu kjøper stolene
En av dere må da være villige til å gjøre enten a eller b. Er jo i så tilfelle ikke noe stort tap for noen av dere?
Edit: Ser jo at Tynset er ett stykke unna. Nei, da er jo eneste fornuftige at noen kjøper stolene og tar på seg oppdraget å få de solgt, og Stehu er vel like langt unna stolene som deg? Nei jeg melder meg ut

Lykke til og håper dere løser det i fred og fordragelighet!
Last edited by Sevenord on 21 Jun 2010, 21:20, edited 1 time in total.
'86 Porsche 944 Targa
Jeg kjører ikke til Tynset for å hente stolene, det kan jeg love deg 
Det er ingen grunn til å heve dette salget, og kjøper forventes å betale avtalt pris. Skjønner ikke hva denne tråden gjør her i det hele tatt.

Det er ingen grunn til å heve dette salget, og kjøper forventes å betale avtalt pris. Skjønner ikke hva denne tråden gjør her i det hele tatt.
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.