Har kjørt biler med begge disse motorene (1.4TSIen i en A3 med S-line understell og 2.0l sport utgaven av 2010 NC). 1.4en er altfor pirkete på turtall. 2l sporten har en knall motor med fint fordelt effektøkning over hele registeret...pent og pålitelig, du vet alltid hvor du har den - perfekt for en bil som skal takle svinger med god balanse. 1.4TSIen er finfin for zippe gjennom bytrafikk og fra kryss til kryss, og klarer å dra en A3 greitt gjennom litt landevei...men den hårpinn-giringa for å holde på kreftene hadde fullstending ødelagt en så fin og velbalansert bil som en MX-5 spør du meg.Alex M wrote: Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Tips & råd ved kjøp av NC
Moderator: Styremedlemmer
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
2001 1.6 NBFL
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Det er ganske enkelt ikke mulig, A3 har aldri vært levert med 1,4 TSI turbo og kompressor varianten, bare en øko utgave med turbo på 122hk.jallatralla wrote:Har kjørt biler med begge disse motorene (1.4TSIen i en A3 med S-line understell og 2.0l sport utgaven av 2010 NC). 1.4en er altfor pirkete på turtall. 2l sporten har en knall motor med fint fordelt effektøkning over hele registeret...pent og pålitelig, du vet alltid hvor du har den - perfekt for en bil som skal takle svinger med god balanse. 1.4TSIen er finfin for zippe gjennom bytrafikk og fra kryss til kryss, og klarer å dra en A3 greitt gjennom litt landevei...men den hårpinn-giringa for å holde på kreftene hadde fullstending ødelagt en så fin og velbalansert bil som en MX-5 spør du meg.Alex M wrote: Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Turbo og kompressorvarianten finnes i 160,170 og nå i 180hk utgave. Ta deg en tur til VAG forhandleren og 180hk i Polo GTI som har DSG kassa som standard.
(Det er en helt annen verden enn en bleik antikvitet av en 2 liter.)
Før jeg byttet til Audi'en jeg nå har hadde jeg en A3 2,0TSI (200hk 280nm i hele turtallsområdet) og DSG. Teknoligisk er dette lysår foran Mazda.
( DSG kassa er bare helt fantastisk.)
Men jeg har kjøpt og er fornøyd med MX-5, litt retro med masse charme og morro i siviliserte hastigheter - så får jeg heller bli vant til å planlegge forbikjøringer litt bedre ettersom det tar så mye lenger tid.
2012 NC 1,8 Sport Edition
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Sikkert øko-utgaven jeg prøvde da, jeg så bare det sto 1.4T på baken. Det forklarer iallefall hvorfor den var så pirkete, rimelig horribel motor men jeg ville ikke fornærme deg i forrige post så jeg modererte språket.Alex M wrote:Det er ganske enkelt ikke mulig, A3 har aldri vært levert med 1,4 TSI turbo og kompressor varianten, bare en øko utgave med turbo på 122hk.jallatralla wrote:Har kjørt biler med begge disse motorene (1.4TSIen i en A3 med S-line understell og 2.0l sport utgaven av 2010 NC). 1.4en er altfor pirkete på turtall. 2l sporten har en knall motor med fint fordelt effektøkning over hele registeret...pent og pålitelig, du vet alltid hvor du har den - perfekt for en bil som skal takle svinger med god balanse. 1.4TSIen er finfin for zippe gjennom bytrafikk og fra kryss til kryss, og klarer å dra en A3 greitt gjennom litt landevei...men den hårpinn-giringa for å holde på kreftene hadde fullstending ødelagt en så fin og velbalansert bil som en MX-5 spør du meg.Alex M wrote: Mazda ligger litt etter europerne vedrørende motorteknologi. Tenk om en kunne fått 1,4TSI motoren fra VAG.
(den moderne med både turbo OG kompressor.) Forbruket og utslipp er jo veldig høyt for Mx-5.
Turbo og kompressorvarianten finnes i 160,170 og nå i 180hk utgave. Ta deg en tur til VAG forhandleren og 180hk i Polo GTI som har DSG kassa som standard.
(Det er en helt annen verden enn en bleik antikvitet av en 2 liter.)
Før jeg byttet til Audi'en jeg nå har hadde jeg en A3 2,0TSI (200hk 280nm i hele turtallsområdet) og DSG. Teknoligisk er dette lysår foran Mazda.
( DSG kassa er bare helt fantastisk.)
Men jeg har kjøpt og er fornøyd med MX-5, litt retro med masse charme og morro i siviliserte hastigheter - så får jeg heller bli vant til å planlegge forbikjøringer litt bedre ettersom det tar så mye lenger tid.
2001 1.6 NBFL
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
4 nuller foran og ett inni 
Neida, liker godt Audi og VAG generelt. Men en roadster skal ha en tett kasse og en turtallsvillig motor, og helst være lett. Det er derfor MX-5 selger som den gjør. Finnes nok av kjerring caber for de som vil spare miljø og bensinpenger.

Neida, liker godt Audi og VAG generelt. Men en roadster skal ha en tett kasse og en turtallsvillig motor, og helst være lett. Det er derfor MX-5 selger som den gjør. Finnes nok av kjerring caber for de som vil spare miljø og bensinpenger.
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Vag...pfft...Bavarisk stål er greia. Jeg sikla over en 120D cabriolet i går. Ingenting kan da være som å starte opp Bimmer caben sin og høre snekkemotoren tikke taktfast.biXen wrote:4 nuller foran og ett inni
Neida, liker godt Audi og VAG generelt. Men en roadster skal ha en tett kasse og en turtallsvillig motor, og helst være lett. Det er derfor MX-5 selger som den gjør. Finnes nok av kjerring caber for de som vil spare miljø og bensinpenger.

(Jeg får vel disclaime at jeg har ingenting mot tyskerstål...Jeg er bilentusiast og ikke MX5 entusiast...jeg bare liker å gjøre litt narr av dem)
2001 1.6 NBFL
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
VAG-konsernet har jo tatt seg opp kraftig siden 90-tallet, det må sies. Interessant å se hvordan Audi har nærmet seg BMW mer og mer de siste årene, med mer riktig vektfordeling og mer bruk av bakhjulsdrift i quattroen. Audi har også et fantastisk design, som ligger lysår foran nesten alle BMWs modeller.jallatralla wrote:Vag...pfft...Bavarisk stål er greia. Jeg sikla over en 120D cabriolet i går. Ingenting kan da være som å starte opp Bimmer caben sin og høre snekkemotoren tikke taktfast.
(Jeg får vel disclaime at jeg har ingenting mot tyskerstål...Jeg er bilentusiast og ikke MX5 entusiast...jeg bare liker å gjøre litt narr av dem)
Jeg tittet på 1-serie cab før jeg kjøpte MB, dog med bensin (diesel i cab funker ikke). Ok bil, men ikke like pen som 1-serie coupe, som minner litt om E30. Hvis man vokser fra MX5 er jo ikke veien lang til Z3 og Z4, som begge er fantastiske. Dog synd at siste generasjon Z4 har bikket 1500kg - BMW har blitt feit og amerikanisert dessverre.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Som i blir for stor da eller?Kjakan wrote: Hvis man vokser fra MX5 er jo ikke veien lang til Z3 og Z4, som begge er fantastiske.
Tror neppe man blir fornøyd med den overgangen om man er ute etter en "drivers car" og ikke cruise-bil..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Er vel en del folk som ønsker en mer voksen og komfortabel bil med litt mer plass og krefter med årene, og da er Z4 en god helårsbil. Z3 3.2 er jo noe av det råeste man kan få tak i til veibruk, spesielt M Coupe er vanvittig fet. Dog koster dem fortsatt 320-400k for 10-12 år gamle biler.EspenAndre wrote: Som i blir for stor da eller?
Tror neppe man blir fornøyd med den overgangen om man er ute etter en "drivers car" og ikke cruise-bil..
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
You got my voteKjakan wrote: Hvis man vokser fra MX5 er jo ikke veien lang til Z3 og Z4, som begge er fantastiske.

Z4 er selvsagt ikke så mye go-cart som MX5, savner litt den ultrapresise styringa og girkassen. Sett bort fra det, er jeg kjempefornøyd. Har ikke angra et sekund på at jeg kjøpte Z4 i stedet for NC.
"I'll run out of nerve long before this car runs out of grip" ble det sagt i TopGear i sin tid om Z4, så kjøreegenskapene holder i lange baner. Tror ikke jeg hadde hatt sjangs mot en MX5 på bane, men på landeveien funker det som bare juling.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Jeg er enig i at Z4 er en fet bil, men Z4en blir i en helt annen prisklasse, medmindre man tar den billigste med barebones utstyrsnivå (da ligger du vel en 100 laken over en NCFL)...og da er jeg faktisk ikke sikker på om du har så mye mer bil enn du får i en 2L sport NCFL coupe. Ja...du har 45 gamp mer, men du har også 400kg mer vekt til 1475....og utstyrsnivået på NCFL sporten er faktisk rimelig brukbart, og den kan fint brukes om vinteren.Kjakan wrote:Er vel en del folk som ønsker en mer voksen og komfortabel bil med litt mer plass og krefter med årene, og da er Z4 en god helårsbil. Z3 3.2 er jo noe av det råeste man kan få tak i til veibruk, spesielt M Coupe er vanvittig fet. Dog koster dem fortsatt 320-400k for 10-12 år gamle biler.EspenAndre wrote: Som i blir for stor da eller?
Tror neppe man blir fornøyd med den overgangen om man er ute etter en "drivers car" og ikke cruise-bil..
Z3 må sammenlignes mer med NA og NB...og de motoralternativene som ligger på samme prisnivå i Norge er ikke mye skøy...du får en fin NB sport med 150kg mindre vekt, like mye gamp og langt mer snerten kjørefeel for samme pris. M coupe er en fantastisk bil, men da har vi forandra sjiktet en god del og det er mange biler vi kan legge til på lista. Personlig ville jeg vel synes at en pen S2000 er langt mer attraktiv kandidat her.
Jeg skyter ikke ned BMWene her, selv synes jeg Z4 virker som en fantastisk bil utifra tester og slikt (jeg har aldri prøvd en da) og sikkert mer voksen feel på veien...og det er jo ikke som om man kjøper Z4, MX-5 eller S2000 på fornuftig grunnlag, men man må nå være litt edruelig i sammenligninger.
2001 1.6 NBFL
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Skal man sammenligne med de raskeste BMW Z? må man jo gjøre det samme med MX-5..
MSM tåler sammenligning med Z4.. i alle fall oppi mitt hode,
og oppi her er faktisk Coupe-utgaven av Z3 drita stygg, for å si det mildt
MSM tåler sammenligning med Z4.. i alle fall oppi mitt hode,
og oppi her er faktisk Coupe-utgaven av Z3 drita stygg, for å si det mildt

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- 2000 RPM
- Posts: 351
- Joined: 21 May 2008, 11:19
- Medlemsnummer: 811
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Jeg håper MX-5 ender opp med å bli en miljøvennlig hybrid 

-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Z3 har vel generelt blitt slaktet av de fleste?
Z3 M Roadster kan igrunn ikke sammenlignes, da det er noe helt annet en Z3...
Blir som å sammenligne en 320i og en M3 omtrent...
Mx5 er i mine øyne en vesentlig bedre bil på alle måter kontra Z3.
Z4 så begynner det å bli interessant, men prismessig er det jo håpløst.
-n
Z3 M Roadster kan igrunn ikke sammenlignes, da det er noe helt annet en Z3...
Blir som å sammenligne en 320i og en M3 omtrent...
Mx5 er i mine øyne en vesentlig bedre bil på alle måter kontra Z3.
Z4 så begynner det å bli interessant, men prismessig er det jo håpløst.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Re: Tips & råd ved kjøp av NC
Z3 har kanskje blitt slaktet av amerikanske vattnisser som må ha gigantiske pickuper, men det er da ikke noe spesielt dårlig bil. Den er jo bygd på et ganske safe og solid understell fra E30, med ok prestanda.nope-mx5 wrote:Z3 har vel generelt blitt slaktet av de fleste?
Z3 M Roadster kan igrunn ikke sammenlignes, da det er noe helt annet en Z3...
Blir som å sammenligne en 320i og en M3 omtrent...
Mx5 er i mine øyne en vesentlig bedre bil på alle måter kontra Z3.
Z4 så begynner det å bli interessant, men prismessig er det jo håpløst.
-n
Bilen er pen med en aggressiv front og langt panser, og jeg klarer ikke å se hvordan mx-entusiaster kan mislike en Z3 da det er to sider av samme sak. Dessuten har Z3 fordelen med at den ble levert med mange forskjellige motorer, i motsetning til MX5. Har aldri kjørt en Z3, så skal ikke uttale meg om hva den er dårligere på enn MX5, men det er neppe så altfor mye.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack