Angående kilometerstand på importbiler:
For et par år siden hentet jeg en Mercedes W124 til kona, km stand 125 000. Den bilen kunne du stillt til 30 000km og lurt meg. 13 år gammel og helt som ny.
De to MX-5'ene jeg har nå, har noen smådetaljer som sier at km stemmer.
Dekkene er halvslitte, og så gamle at gummien er steinhard, sprukket og tørr både på siden og i bunnen av mønsteret.
Dette sier meg at dekkene er gamle, og ikke kjørt så langt. Sånn var dekkene på Mercedesen også forresten.
Gummislitasjen på pedalgummiene er moderat. Det er litt, men ikke ingenting.
Skinnrattene er 99% som nye. 130 000km i et land nesten uten svinger skal ikke slite på rattet.
Dørhengslene er ikke byttet, og det er ikke slark i førerdøren. Det var det på den forrige jeg hadde med 300 000 km på telleren. (Litt slark på førersiden, ikke mye)
Hvis du vet hva du skal se etter så kan man unngå å bli lurt på kilometerstand.
Jeg har importert en bil jeg vet var nedjustert på kilometer, en 1998 Mercedes C 250 T turbodiesel.
Når den billigste av den modellen (den gang) kostet 17999 Euro på mobile.de, hvorfor fikk jeg kjøpe denne for 12000Euro?
Uansett, han som kjøpte bilen av meg skrev under på at han var informert om at jeg hadde mistanke om kilometerjuks.
Men kilometer teller ikke... det er hvordan bilen er blitt behandlet.
Den Miataen jeg hadde som var kjørt 300 000 km virket bedre i motor og gear enn den første jeg hadde som var kjørt ca 140 000 km.
Når man skal kjøpe en bil som er over 5-6 år så er det nesten ikke intressant hva km standen er. Bilen tilstand teller mer.
(Har man tenkt å selge bilen igjen snart betyr kilometerstand selvsagt noe)
Hvis noen lurer på hvorfor jeg skriver dette klokken halv sju på lørdags morgen sier jeg: En toåring som ikke vil sove mer, hun vil ikke sove mer! Basta!!