Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Adrian »

Hei!

Skal muligens bytte fjører igjen, fra mine steinharde lesjøfors fjører til noe litt mykere. Er så dårlig vei her jeg bor at jeg må ta hensyn til det framfor rundetider på bane.. Med min lommebok står det mellom org fjører eller Eibach sine 30mm senkefjører(har blitt lovet god pris) :)

Men hva er springrate på OEM fjørene på nb, og er det noen som vet hva det er på Eibach? Har også kikket på Weitech sine fjører(senk.no). Som dere sikkert skjønner, jeg trenger noe billig, som funker BRA på vei, og noenlunde greit på litt autoslalom 6-8 dager i året. :wink:

mvh
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Vegard »

Uten å ha noe peiling om lesefjøs så tar jeg stab in the dark at de ikke er harde, men myke. Du er ofte innom bumpstops, som er HARDE. Dempere i god stand?
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Adrian »

Helt standard KYB Excel G dempere som ble montert i September i fjor.. :wink:

Edit: Så du (og Oppistov, roger den) mener at fjørene er så myke, at de oppleves som steinharde(krasj i bumpstops)? Jeg får meg ikke helt til å tro på den, men kan selvsagt ta feil.. Har stått i dørkarmen og "hoppet" på bilen, klarer å gynge den max 1.5cm..
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Vegard »

Nå er ikke du 10xxkg i høy fart akkurat da.

Men det er kun gjetting, du kan ta av felga dine, feste en strips på demper sylidern så tar du en tur kort tur uten no kjempehull (en tur du tror du ikke har slått nedi bumpstops) også sjekker du hvor stripsen sitter når du parkerer.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Miatapowers »

Moonlight wrote:Helt standard KYB Excel G dempere som ble montert i September i fjor.. :wink:

Edit: Så du (og Oppistov, roger den) mener at fjørene er så myke, at de oppleves som steinharde(krasj i bumpstops)? Jeg får meg ikke helt til å tro på den, men kan selvsagt ta feil.. Har stått i dørkarmen og "hoppet" på bilen, klarer å gynge den max 1.5cm..
Nå har du sikkert ikke mer enn 1.5cm fjørvandring på disse craps heller.. :D eibach er meget crap, lesjøfors er også meget crap, eg har ikke hatt lesjøfors på miata, men på mazda 323, 626 og diverse vw, er akkurat det samme drittet.. slår rett i bunn.. Disse settene skal vera komfortable, noe dem sikkert er på autobanen i tyskland.. men i norge der dem ikke har råd til veier, så oppleves dem som grufulle.. eller dem oppleves som alt for stive da dem ligger å flyter i bumpstop, Du kan gjøre ting litt bedre med å kappe vekk meget mye av bumpstopsene du har for å få mer fjørvei. men risikere å slå demperne i bunn, eventuelt subbing..
eg kjenner også folk så har hatt weitech, samme drittet, men er vel noe så heter man får hva man betaler for..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

NB springrates:

Standard:
Front 162 ft/lbs
Bak 118 ft/lbs

Sport:
Front 168 ft/lbs
Bak 130 ft/lbs

En NB er altså mykere foran og stivere bak i forhold til en NA
Eibach er vistnok ca 30% stivere en standard fjærer (men dette vet har jeg ikke fått bekreftet)

Jeg har kjørt med Eibach på Rudolf i mange år (sommer, vinter, autoslalom, bane i Norge og Nürburgring)
ALDRI vært oppe i bumpstops.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re:

Post by Miatapowers »

Rudolf wrote:NB springrates:

Standard:
Front 162 ft/lbs
Bak 118 ft/lbs

Sport:
Front 168 ft/lbs
Bak 130 ft/lbs

En NB er altså mykere foran og stivere bak i forhold til en NA
Eibach er vistnok ca 30% stivere en standard fjærer (men dette vet har jeg ikke fått bekreftet)

Jeg har kjørt med Eibach på Rudolf i mange år (sommer, vinter, autoslalom, bane i Norge og Nürburgring)
ALDRI vært oppe i bumpstops.


Erik
Merkeligt, for du kjøpte jo mine, og dem var alltid i bumpstops.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote: Merkeligt, for du kjøpte jo mine, og dem var alltid i bumpstops.. :D
Stemmer, jeg kjøpte dem av deg sammen med Koni-dempere, begge deler ble montert på Rudolf og har vært der siden.
Funker meget bra.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Miatapowers »

Ja dem funker jo kanskje til sitt bruk, men dem er for bløte, på min så bunnet demperne om eg tok godt skyv i raddis braketten, anbefaller ikke ta hardt skyv i skjermene for da bunker dem,, Muligens dem oppleves bedre med polymer gummy bumpstops så er kortere enn oem bumpstops,, Men er nok rett i hva flyinmiata mener om disse..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by Adrian »

Vegard wrote:Nå er ikke du 10xxkg i høy fart akkurat da.

Men det er kun gjetting, du kan ta av felga dine, feste en strips på demper sylidern så tar du en tur kort tur uten no kjempehull (en tur du tror du ikke har slått nedi bumpstops) også sjekker du hvor stripsen sitter når du parkerer.
Leste om det stripstrikset på CR, skal prøve det. :wink:
Rudolf wrote:NB springrates:

Standard:
Front 162 ft/lbs
Bak 118 ft/lbs

Sport:
Front 168 ft/lbs
Bak 130 ft/lbs

En NB er altså mykere foran og stivere bak i forhold til en NA
Eibach er vistnok ca 30% stivere en standard fjærer (men dette vet har jeg ikke fått bekreftet)

Jeg har kjørt med Eibach på Rudolf i mange år (sommer, vinter, autoslalom, bane i Norge og Nürburgring)
ALDRI vært oppe i bumpstops.

Erik
Tusen takk, dette var nyttig info! Nå trenger jeg bare å finne ut springrate på Eibach, men 30 % høres logisk ut.. :)
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hva er springrate på OEM nb vs Eibach?

Post by nope-mx5 »

Jeg har Eibach fjærer til NB liggende med tuv.
Selges til en helt ok pris de også :)

Send meg en PM om du er interessert.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply