Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Skal muligens bytte fjører igjen, fra mine steinharde lesjøfors fjører til noe litt mykere. Er så dårlig vei her jeg bor at jeg må ta hensyn til det framfor rundetider på bane.. Med min lommebok står det mellom org fjører eller Eibach sine 30mm senkefjører(har blitt lovet god pris)
Men hva er springrate på OEM fjørene på nb, og er det noen som vet hva det er på Eibach? Har også kikket på Weitech sine fjører(senk.no). Som dere sikkert skjønner, jeg trenger noe billig, som funker BRA på vei, og noenlunde greit på litt autoslalom 6-8 dager i året.
Uten å ha noe peiling om lesefjøs så tar jeg stab in the dark at de ikke er harde, men myke. Du er ofte innom bumpstops, som er HARDE. Dempere i god stand?
Helt standard KYB Excel G dempere som ble montert i September i fjor..
Edit: Så du (og Oppistov, roger den) mener at fjørene er så myke, at de oppleves som steinharde(krasj i bumpstops)? Jeg får meg ikke helt til å tro på den, men kan selvsagt ta feil.. Har stått i dørkarmen og "hoppet" på bilen, klarer å gynge den max 1.5cm..
Men det er kun gjetting, du kan ta av felga dine, feste en strips på demper sylidern så tar du en tur kort tur uten no kjempehull (en tur du tror du ikke har slått nedi bumpstops) også sjekker du hvor stripsen sitter når du parkerer.
Moonlight wrote:Helt standard KYB Excel G dempere som ble montert i September i fjor..
Edit: Så du (og Oppistov, roger den) mener at fjørene er så myke, at de oppleves som steinharde(krasj i bumpstops)? Jeg får meg ikke helt til å tro på den, men kan selvsagt ta feil.. Har stått i dørkarmen og "hoppet" på bilen, klarer å gynge den max 1.5cm..
Nå har du sikkert ikke mer enn 1.5cm fjørvandring på disse craps heller.. eibach er meget crap, lesjøfors er også meget crap, eg har ikke hatt lesjøfors på miata, men på mazda 323, 626 og diverse vw, er akkurat det samme drittet.. slår rett i bunn.. Disse settene skal vera komfortable, noe dem sikkert er på autobanen i tyskland.. men i norge der dem ikke har råd til veier, så oppleves dem som grufulle.. eller dem oppleves som alt for stive da dem ligger å flyter i bumpstop, Du kan gjøre ting litt bedre med å kappe vekk meget mye av bumpstopsene du har for å få mer fjørvei. men risikere å slå demperne i bunn, eventuelt subbing..
eg kjenner også folk så har hatt weitech, samme drittet, men er vel noe så heter man får hva man betaler for..
En NB er altså mykere foran og stivere bak i forhold til en NA
Eibach er vistnok ca 30% stivere en standard fjærer (men dette vet har jeg ikke fått bekreftet)
Jeg har kjørt med Eibach på Rudolf i mange år (sommer, vinter, autoslalom, bane i Norge og Nürburgring)
ALDRI vært oppe i bumpstops.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
En NB er altså mykere foran og stivere bak i forhold til en NA
Eibach er vistnok ca 30% stivere en standard fjærer (men dette vet har jeg ikke fått bekreftet)
Jeg har kjørt med Eibach på Rudolf i mange år (sommer, vinter, autoslalom, bane i Norge og Nürburgring)
ALDRI vært oppe i bumpstops.
Erik
Merkeligt, for du kjøpte jo mine, og dem var alltid i bumpstops..
StianOppistov wrote:
Merkeligt, for du kjøpte jo mine, og dem var alltid i bumpstops..
Stemmer, jeg kjøpte dem av deg sammen med Koni-dempere, begge deler ble montert på Rudolf og har vært der siden.
Funker meget bra.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Ja dem funker jo kanskje til sitt bruk, men dem er for bløte, på min så bunnet demperne om eg tok godt skyv i raddis braketten, anbefaller ikke ta hardt skyv i skjermene for da bunker dem,, Muligens dem oppleves bedre med polymer gummy bumpstops så er kortere enn oem bumpstops,, Men er nok rett i hva flyinmiata mener om disse..
Vegard wrote:Nå er ikke du 10xxkg i høy fart akkurat da.
Men det er kun gjetting, du kan ta av felga dine, feste en strips på demper sylidern så tar du en tur kort tur uten no kjempehull (en tur du tror du ikke har slått nedi bumpstops) også sjekker du hvor stripsen sitter når du parkerer.
Leste om det stripstrikset på CR, skal prøve det.
Rudolf wrote:NB springrates:
Standard:
Front 162 ft/lbs
Bak 118 ft/lbs
Sport:
Front 168 ft/lbs
Bak 130 ft/lbs
En NB er altså mykere foran og stivere bak i forhold til en NA
Eibach er vistnok ca 30% stivere en standard fjærer (men dette vet har jeg ikke fått bekreftet)
Jeg har kjørt med Eibach på Rudolf i mange år (sommer, vinter, autoslalom, bane i Norge og Nürburgring)
ALDRI vært oppe i bumpstops.
Erik
Tusen takk, dette var nyttig info! Nå trenger jeg bare å finne ut springrate på Eibach, men 30 % høres logisk ut..