Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg hjalp en i klubben med å bytte registerreim på en NA for en tid tilbake, en operasjon jeg har gjort på MX-5 flere ganger. På hans 94-modell 1,8 fikk vi imidlertid noen småproblemer. Etter at alt var sammenmontert viste det seg at ting ikke var som det skulle, vi fant ut at reima hadde hoppet over noen tenner på den ene kammen mens vi monterte det hele sammen. Vi hadde merket reim og alle reimhjul behørig, og overført merkene til den nye reima, så det var enkelt å rette opp denne feilen. Problemet oppstod når vi skulle starte opp, her hadde noe pussig skjedd, vi fikk ikke stilt fortenninga langt nok tilbake. Jeg har en mistanke om at det har skjedd ett eller annet med kamvinkelsensoren når reima "rapet over" noen tenner på kamhjulet, men er ikke spesielt godt kjent med oppbyggingen av denne. Er det mulig at noe kan forskyve seg inni CAS-en og skape de problemene som motoren nå har? Er det mulig å kontrollere at sensoren viser rett?
Og før noen spør, jeg er 100% sikker på at alle reimhjulene står riktig.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Bare å åpne CAS selv og se. Det er ett spor i den der bakenden av kammen går inn i. En sensor kan ikke bare plutselig gjøre feil i denne forstand siden den bare leser det som er reelt Her mistenker jeg også noe annet
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
om du er 100% sikker på at regreima er korrekt montert. så bør dukontrollere at merket du sjekker tenning mot på veiva, faktisk stemmer.. enten demontere litt deksler osv, eller dytt en lang "pinne" ned i plugg hull.. vri den til øvre dødpunkt merket på reimhjul, stemmer dette med øvre dødpunkt på stempel ? jeg liker å se fysisk på bitene bak deksel, gjerne kombinert med pinne i hullet og måleklokke for å se nøyaktig når den når toppen. inni cas er det bare optisk/magnetisk sensor, avhengig av årsmodell osv.. ingenting inni der som kan vri på seg normalt sett. uansett hvordan du monterer regreim. ei heller kan du sette inn cas feil på cam'en. den passer bare en vei.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Husk at 1.8l har TO timing merker på reimhjulet (på veiva).
De er opprinnelig merket med gul og hvit farge, men det er jo ofte slitt bort.
Gult merke er TDC og hvitt merke er 10 grader BTDC.
Husk å kontrollere posisjonene ETTER at strammehjulet er satt i funksjon.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Takk for gode tips. Jeg var ikke klar over at 1,8 har to merker på veivhjulet, da er det sikkert dette vi har rota med. Kan ikke skjønne at det kan være noe annet siden vi som sagt merka reim mot alle hjul, og overførte merkene på gammel reim til den nye før vi satte på denne. Greit å få bekreftet at CAS ikke kan "forskyve" seg også. Skal overbringe budskapet til eier, og gi lyd fra meg når vi har fått sett på saken.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport