Galvanisering

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Tilbake til topic:

Jeg har også hørt at bilene er galvanisert.
Mitt spørsmål er da: Hvorfor er det så mange MX5/Miata som har problemer med gjennomrusting i kanalene??? Det burde jo ikke være noe problem dersom karosseriet er galvanisert? Eller skyldes det rett og slett konstruksjonsfeil i og med at dreneringshullene fort blir tette?
Jeg finner etterhvert en del overflaterust i plateskjøter under bilen. Det burde jo heller ikke oppstå på en bil som er galvanisert?

Jaja, bilen er jo snart halveis til veteran så litt småfeil må vel påregnes...
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

JIN91BRG wrote:Vet at det finnes noen NA taer/Mx'er der ute med alu lokk men de er snarere unntaket.
Da er bilen min ett av unntakene. On-topic: I brosjyren som ble gitt ut da NB kom i 98 står det en fin tegning av hvilke deler som er i hvilket materiale. Skal scanne denne i morgen og legge den ut. Det er langt fra alt stålet som er galvanisert. Aner dessverre ikke hvilke deler på NA som er galvaniserte. Og ja, tidlige NA-modeller hadde en konstruksjonsfeil, drenshullene på kanalen som det er snakk om var for små, dette ble endret i 92 eller 93 om jeg ikke husker feil.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by KnutH »

Da var bildet scannet.

Image
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

hmmm.. synes nå de kunne dyppa hele greia i galvanisering når de først var i gang, ikke ha noen sånne bittesmå biter innimellom som ikke skal være galvanisert..

Vindusstolpen er ihvertfall ikke galvanisert på NA, der har jeg sett flere slite med rustdannelse
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Bakakselen er heller ikkje galvanisert, min var full av overflaterust, noen som vet om det er mye arbeid å ta av heile.. så eg kan få den blåst..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Ta av leddene mener du? på drivaksel? eller mener du diffhuset? eller mellomaksel?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Heile festebraketten, den som alt er skrudd på..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

ingen umulighet, men tar jo såklart litt tid, og krever ny hjulkontroll.. løfte ut alt i ett er ikke vanskelig.. løsne demper i bagasjen, ta av mellomaksel, eksos, ppf, løsne bremserøret på høyre side. så sitter vel traversen to bolter på hver side bak demperen omtrent.. eller tre.. så tar du av hele hjulopphenget bak i ett stykke
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Takk for svar, lurer på slike poly foringer også, da er det greit å ha av heile...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply