Beverly
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Beverly
Man får billige rør så passer der hvor eksosen var før, men man får ikke billige eksosanlegg. Merket jo selv at oem eksosen ble for trang til min sugemotor, så eg har truen på deg rudolf angående for liten eksos.. Men eg fikk gjerne litt tenningsbank på min første supercharger om sommeren, varm luft ute og gjerne litt småkjøring så alt i motorrommet ble varmt,, målte skyhøy innsugstemp, så en intercooler ble reddelse på min..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Beverly
På denne bilen er muligheten for intercooler veldig liten siden det er ett coldside kit
Er jo dumt å kjøre rør fra coldside og ned til intercooler og rett tilbake gjennom en 180*bend.

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Beverly
Som vi ser, så har Stian gjort nettopp det med sin coldside, så det finnes nok løsninger for det. Om ikke her Oppistov fiksa no hjemmemekkStianOppistov wrote:Men eg fikk gjerne litt tenningsbank på min første supercharger om sommeren, varm luft ute og gjerne litt småkjøring så alt i motorrommet ble varmt,, målte skyhøy innsugstemp, så en intercooler ble reddelse på min..

Blir spennende å se om eksosen alene er tilstrekkelig for å fjerne dette, men researchen virker grundig nok til at det skal funke. Så break a leg!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Beverly
Nå har eg aldri hatt noe coldside supercharger. så dette blir spennende å se hvordan det blir løst, Har truen på eksos eg,, supercharger er jo ikke som turbo, en turbomotor ville jo hatt begrenset overtrykket sitt ved tett eksos, den vil ville bremset i sin egen motstand,, mens en supercharger vil lade høyere og høyere trykk om motoren ikke får det ut..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: Beverly
Oh, ekke den coldside? My bad then 

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Beverly
Etter hva jeg h usker fra samtalen vi hadde på Gardemoen fikk du ikke magret ut blandingen din når du justerte på PCPro saken.
Veldig fet blanding i seg selv kan forårsake detonasjon spes med svakt tenningsystem.
Fra min favorittsite http://www.motoiq.com:
Jeg spår Adaptronic Inside før november.
Veldig fet blanding i seg selv kan forårsake detonasjon spes med svakt tenningsystem.
Fra min favorittsite http://www.motoiq.com:
Verdt å tenke på om ikke nye rør hjelper.Supercharged or turbocharged cars can run as rich as 10:1. Rich mixtures burn cooler and can help prevent detonation in these high pressure engines. Mixture ratios richer than 10:1 can contribute to engine damaging detonation because the excess fuel begins to take up too much room in the combustion chamber and increases cylinder pressure to the point where it can detonate or auto ignite. Detonation is a common factor in an engine's death.
Jeg spår Adaptronic Inside før november.
Re: Beverly
MsPnP!arildh wrote:Jeg spår Adaptronic Inside før november.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
arildh wrote:
Jeg spår Adaptronic Inside før november.
Takk for mange kreative forslag.Stehu wrote: MsPnP!
Intercooler på en Coldside har jeg til gode å se

Tenningsbanken har ihvertfall ingenting med styringa å gjøre.
Jeg kan få til akkurat den bensinblandinga jeg vil.
Tenningsretardering har heller ingen innvirkning på det jeg har problemer med nå.
Nei, jeg begynner ikke å shoppe på måfå, DET blir dyrt det

Målinger er viktige for å finne årsaken til slike feil.
Og målingene tyder igrunnen bare på en ting:
Tipper ny eksos gjør susen jeg ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Er det ikke litt urovekkende at du får utslag uten kompressor-reima?Rudolf wrote:Tenningsbank !
Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
En knock-sensor er en mikrofon.Stalfa wrote:Er det ikke litt urovekkende at du får utslag uten kompressor-reima?Rudolf wrote:Tenningsbank !
Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).
I min bil (95-mod Miata) brukes ikke Knock-sensor i den opprinnelige motorstyringa.
Derfor er min knock-sensor hentet fra en NB og koblet til et selvstendig instrument som kun gir en indikasjon på "støynivå".
Jeg kan stille inn følsomheten på instrumentet selv.
Jeg har med vilje valgt å stille inn følsomheten slik at den gir et lite utslag ved maks belastning på motoren uten kompressor innkoblet.
Dette er for å være sikker på at knock-sensoren er i funksjon (alltid litt utslag på full guffe)
Det er ikke urovekkende i det hele tatt.
Det er planlagt og justert slik.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re:
Igrunn ikke overraskende når man tenker på hvem som er hjernen bak.Rudolf wrote:Det er planlagt og justert slik.

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- Status: Offline
Re: Beverly
Knock sensor måler jo bare støy fra motoren (i form av vibrasjoner). En knock sensor som funker skal gi litt uslag på høyt turtall. Min viser 7 på max turtall og threshold er på 35. Dvs at så lenge knock målee under 35 så rører den ikke tenninga. Knock vil stort sett vise seg i form av en voldsom spike. Så det gjør ikkeno on en viser litt utslag når det ikke er knock. Så sant man klarer å se forskjell på vanlig støy og knock.
Mange kobler bare knocksensoren til en liten forsterker med headset. Det er ganske lett å høre forskjell på støy og knock
Mange kobler bare knocksensoren til en liten forsterker med headset. Det er ganske lett å høre forskjell på støy og knock
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hvite ting
... og tang.
Måtte prøve å se hvordan det nylakkerte "småtteriet" tok seg ut på bilen.
Originale speil:

Elektriske krom-speil (som ble helt feil):

Elektriske hvite:


Jeg liker dem.
Det er fort gjort å skifte, så jeg kan fint angre senere
Skettlapper rund baut:
(den korte varianten bak)


Jeg liker dem også
(også er det så praktisk da gitt ....)
Erik
... og tang.
Måtte prøve å se hvordan det nylakkerte "småtteriet" tok seg ut på bilen.
Originale speil:

Elektriske krom-speil (som ble helt feil):

Elektriske hvite:


Jeg liker dem.
Det er fort gjort å skifte, så jeg kan fint angre senere

Skettlapper rund baut:
(den korte varianten bak)


Jeg liker dem også

(også er det så praktisk da gitt ....)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Liker skvettlappene godt, men jeg er ikke sååå fan av de elektriske speila, syntes de orginale er finere.
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline