Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Moderator: Styremedlemmer
Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Lurer på å kjøpe meg en MX-5, men sliter med å bestemme meg for hvilken jeg skal kjøpe.
I utgangs punktet ser jeg på en bil som ikke er eldre en 6 år og som ikke koster mere enn 250'. Bør jeg velge 2.0? Og "cupe"utgaven, merker man den ekstra tyngden? Oppveies dette av praktikaliteten, mister man det lille man har av bagasjeplass? Hvor mye hensyn bør jeg ta til kjørelengde på disse bilene, og er det spesielle problemer å se opp for?
Tommy
I utgangs punktet ser jeg på en bil som ikke er eldre en 6 år og som ikke koster mere enn 250'. Bør jeg velge 2.0? Og "cupe"utgaven, merker man den ekstra tyngden? Oppveies dette av praktikaliteten, mister man det lille man har av bagasjeplass? Hvor mye hensyn bør jeg ta til kjørelengde på disse bilene, og er det spesielle problemer å se opp for?
Tommy
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Skjønner at du sikter på NC utgaven, generasjon 3.
Den kom i 2005, ståltaket kom i 2006.
Ståltaket legger til ca 35 kg, så det er ikke allverden. Er veldig praktisk, men det innebærer selvfølgelig
mer leamikk som kan by på problemer etter som årene går. Når det er sagt, så har jeg ikke hørt om store problemer med mekanikken. En kalesje slites jo også, og må garantert byttes etter et antall år. Er fort og lett å ta opp/ned kalesja på nc. Kan gjøres mens du sitter i setet.
Ståltaket stjeler ingen plass fra et ellers romslig bagasjerom.
Om du skal velge 1,8 eller 2,0 er vel en smakssak.
Mange sier seg fornøyd med 1,8.
Personlig synes jeg det ekstra du må ut med for 2 literen er mer enn verdt pengene.
Det er gøy å føle at du har litt mer guffe enn de fleste familie stasjonsvogner. Det har du ikke med 1,8, men
bevares, er du bare ute etter å cruise og kose deg så er det mer enn nok.
Det er vel neppe noen nc her i landet som har gått så langt enda at det skal være noe problem.
Den kom i 2005, ståltaket kom i 2006.
Ståltaket legger til ca 35 kg, så det er ikke allverden. Er veldig praktisk, men det innebærer selvfølgelig
mer leamikk som kan by på problemer etter som årene går. Når det er sagt, så har jeg ikke hørt om store problemer med mekanikken. En kalesje slites jo også, og må garantert byttes etter et antall år. Er fort og lett å ta opp/ned kalesja på nc. Kan gjøres mens du sitter i setet.
Ståltaket stjeler ingen plass fra et ellers romslig bagasjerom.
Om du skal velge 1,8 eller 2,0 er vel en smakssak.
Mange sier seg fornøyd med 1,8.
Personlig synes jeg det ekstra du må ut med for 2 literen er mer enn verdt pengene.
Det er gøy å føle at du har litt mer guffe enn de fleste familie stasjonsvogner. Det har du ikke med 1,8, men
bevares, er du bare ute etter å cruise og kose deg så er det mer enn nok.
Det er vel neppe noen nc her i landet som har gått så langt enda at det skal være noe problem.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Takk for svaret
En 2004 kunne også være aktuelt, men liker best utseende på NA og NC (får man skjermbreddere til NB med NC utseende?) Ut fra utvalget ser det ut som det står mellom 1.8 med ståltak eller 2.0 Cab. Hvor kald er en cab om vinteren, overlevelig? Kjøper jeg MX-5 må jeg bruke den som bruksbil i vinter.
En 2004 kunne også være aktuelt, men liker best utseende på NA og NC (får man skjermbreddere til NB med NC utseende?) Ut fra utvalget ser det ut som det står mellom 1.8 med ståltak eller 2.0 Cab. Hvor kald er en cab om vinteren, overlevelig? Kjøper jeg MX-5 må jeg bruke den som bruksbil i vinter.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Du får breddere til nb, ja, men det krever jo litt arbeid.
Ingen problem med cab om vinteren. Liten cupe vet du, så den blir fort varm.
Du får jo også hardtop fra 5 til 8 laken.
Ingen problem med cab om vinteren. Liten cupe vet du, så den blir fort varm.
Du får jo også hardtop fra 5 til 8 laken.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Jeg hadde ikke tenkt meg om i det hele tatt.
2004-2005 Mazdaspeed Miata.
Kraftigste MX'en du får, med alt utstyret du vil ha, og den koster deg 220-250, alt etter som hvor/når/fra hvem du kjøper den. (1.8 turbo med 180 hk, big brakes, LSD etc)
2004-2005 Mazdaspeed Miata.
Kraftigste MX'en du får, med alt utstyret du vil ha, og den koster deg 220-250, alt etter som hvor/når/fra hvem du kjøper den. (1.8 turbo med 180 hk, big brakes, LSD etc)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Kunne være interessant å ha en orginal turbo bil, gjør det litt mindre synlig om man velger å tune bilen. Men 160 suge hester lokker mere enn 180 turbo hester. Tror nok jeg ville foretrekke kompressor. Heller vel mot 2.0 cab NC slik det ser ut nå.
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Bare vær obs på at bilen ikke er godkjent, og aldri vil bli godkjent, med kompressor.
Og jeg kan garantere at en MSM kjører ræva av en 2.0 NC
Og jeg kan garantere at en MSM kjører ræva av en 2.0 NC

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Du kan jo ikke endre høyde, farge eller felger på MSM lovlig i Norge Loki, så skal du være regel rytter så må det strekke begge veier...LoKi wrote:Bare vær obs på at bilen ikke er godkjent, og aldri vil bli godkjent, med kompressor.
Og jeg kan garantere at en MSM kjører ræva av en 2.0 NC
Gul NC2 med 2.0 hadde jeg glatt tatt før msm. Litt dyrere blir det jo..
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Nei, men det er en vanvittig stor forskjell mellom reaksjonene du får på trimming kontra å senke bilen. 

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Jeg slo i alle fall MSMen på dragtesten på Gardermoen, så veldig forskjell er det ikkeLoKi wrote:Bare vær obs på at bilen ikke er godkjent, og aldri vil bli godkjent, med kompressor.
Og jeg kan garantere at en MSM kjører ræva av en 2.0 NC

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
MSM gjør vel ca 1 sek mindre 0-100.. noe som jo er endel, men ikke nok til at det merkes så lett ved "drag"
Fører betyr mye, og dekk osv...
Skulle hatt en uavhengig "Stig" test med like dekk og føreforhold for å finne sannheten 
Fører betyr mye, og dekk osv...


2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
+ LSD og big brakes. Dette med forbehold, da jeg ikke er sikker på bremsestørrelse på NC. 

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
Har ikke prøvd MSM, men har prøvd en NCFL 2l sport...synes det er en kjempebil. Sugemotor er sjef.
2001 1.6 NBFL
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
NC 2.0 sport har diffbrems. Bremsene er nok greit proposjonert, og kun sammenligne bremsestørrelse blir litt vel magert... Forøvirg 290mm foran og 280mm bak, husker ikke hva sport er jeg.LoKi wrote:+ LSD og big brakes. Dette med forbehold, da jeg ikke er sikker på bremsestørrelse på NC.
NC er 5x114.3 så er man felg hore er jo det veldig kjekt...
Re: Hvilken MX-5 bør jeg kjøpe
I stand corrected!Vegard wrote:NC 2.0 sport har diffbrems. Bremsene er nok greit proposjonert, og kun sammenligne bremsestørrelse blir litt vel magert... Forøvirg 290mm foran og 280mm bak, husker ikke hva sport er jeg.LoKi wrote:+ LSD og big brakes. Dette med forbehold, da jeg ikke er sikker på bremsestørrelse på NC.
NC er 5x114.3 så er man felg hore er jo det veldig kjekt...
Boltsirkelen er mye bedre på NC ja, 4x100 er ganske kjipt om man skal være litt eksentrisk.
Uansett får du ikke en NCFL 2.0 til prisen denne tråden handler om, så det hjelper lite

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.