Sånn, med tanke på at du alltid anbefaler FM sine greier, Stehu.
Har du prøvd noe annet?
Dette er ikke for å slenge dritt, men så snart noen spør etter råd til UANSETT deler, så anbefaler du det som FM selger.
Senka bilen -> mista lappen
Moderator: Styremedlemmer
Re: Senka bilen -> mista lappen
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
-
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
fm vet jo stort sett hva de driver med da. syntes jo på bla. at de selger demper kit som inneholder deler som de ferreste andre inneholder, men som en forklart ettertrykkelig i denne tråden at burde være med. (topmounts og bumpstops)
jeg syntes det funker i hvertfall, men jeg har forsåvidt bare original mx5 å sammenlikne med.
jeg syntes det funker i hvertfall, men jeg har forsåvidt bare original mx5 å sammenlikne med.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
Enig med Petterbw her.
Det at det var en hel pakke fra FM, gjorde det for meg. Stag, dempere, fjører og topmounts. Alt hører liksom sammen og er designet sammen.
For meg så var det ihvertfall helt rasjonelt og bytte "alt" når jeg først var igang.
Komplett FM stage 2.5 til NA koster jo kun ca. 1000 dollarinos (gjorde ihvertfall) og det er mye for pengene, IMHO.
Jeg har ikke et voldsomt stort sammenligningsgrunnlag, men jeg (og andre som har prøvd bilen min) er svært fornøyd.
Men vi må huske noen går for form (skamsenk) og noen går for funksjon (som faktisk virker på bane og i hverdagen).
Det at det var en hel pakke fra FM, gjorde det for meg. Stag, dempere, fjører og topmounts. Alt hører liksom sammen og er designet sammen.
For meg så var det ihvertfall helt rasjonelt og bytte "alt" når jeg først var igang.
Komplett FM stage 2.5 til NA koster jo kun ca. 1000 dollarinos (gjorde ihvertfall) og det er mye for pengene, IMHO.
Jeg har ikke et voldsomt stort sammenligningsgrunnlag, men jeg (og andre som har prøvd bilen min) er svært fornøyd.

Men vi må huske noen går for form (skamsenk) og noen går for funksjon (som faktisk virker på bane og i hverdagen).
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Senka bilen -> mista lappen
fm pakke, er absolutt mye bang per buck. .noe av det bedre man slenger sammen for billig penge. bedre enn alle de jalla coilover greiene mange setter på også 

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
Poluretan skum gummy bumpstop er mye mykere enn våres standard grisestive gummy.. på petters sin så er det slike, og dem er kappet som fm anbefalte meg, så den bilen er meget god å kjøre med,, savner den bilen..mussa wrote:Da blir det nye toppfester neste bestilling fra UK..Også får jeg leite litt etter nye bumpstops.. Har sett flere steder som selge polyurethane bumpstops, dette må vel være å foretrekke fremfor gummi, eller blir det for hardt?

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
hvorfor anbefaler FM å kappe bumpstopsa? hvorfor lager de dem ikke bare kortere til å begynne med?
eller er det pga. kappa fjører kanskje?
eller er det pga. kappa fjører kanskje?
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
Interessant...er stage II FM pakken (ikke 2.5) noe å anbefale på en 2001? Jeg bruker mest bilen på vanlig vei, og mye av den er av typisk rufsete nordvestlandskvalitet.
2001 1.6 NBFL
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
Vil tro det er en god kombo.
FM fjærene senker ikke en hel masse (ca. 20-25 mm på NA), og er moderat stive. Det er ikke superharde banefjærer men en god kombo til litt av hvert.
Bilen min ble MER komfortabel etter at jeg byttet.
Vet ikke hvor langt bilen din har gått, men vil tro de fleste biler har godt av nye dempere/fjærer etter 100K-150K km.
I tilegg er Tokico-demperne justerbare i hardhet (1-5) slik at banesettinga mi på 4 foran og 5 bak kjapt kan justeres (på toppen av demperne)
til Daily Driver-Oslo-Sentrum-Trikkeskinner-etc (2-2). Ved ulik setting foran og bak kan du også endre forholdet mellom over/understyring om ønskelig.
Dette kan man også gjøre ved å montere swaybars'ene i litt forskjellige hakk.
Jeg synes dette funker helt suverent.
Er du ellers urolig for hullete vestlandsveier og komfort/kjøredynamikk, ville jeg også vurdert å ha så lette hjul som mulig. Gjerne org. mazdafelger, evt andre "lette" merker som Enkei RFP-1, Konig, Kosei K1ts, 949, OZ Ultraleggera, etc.( the list goes on...)
*edit* bla. Rota som har mange gode og rimelige felger. Takk, Loki.
Det er altfor mange der ute som ødelegger kjøreegenskapene på disse bilene med brede, tunge 17-18" felger og middelmådige dekk, IMHO.
Good luck!
Magster
FM fjærene senker ikke en hel masse (ca. 20-25 mm på NA), og er moderat stive. Det er ikke superharde banefjærer men en god kombo til litt av hvert.
Bilen min ble MER komfortabel etter at jeg byttet.
Vet ikke hvor langt bilen din har gått, men vil tro de fleste biler har godt av nye dempere/fjærer etter 100K-150K km.
I tilegg er Tokico-demperne justerbare i hardhet (1-5) slik at banesettinga mi på 4 foran og 5 bak kjapt kan justeres (på toppen av demperne)
til Daily Driver-Oslo-Sentrum-Trikkeskinner-etc (2-2). Ved ulik setting foran og bak kan du også endre forholdet mellom over/understyring om ønskelig.
Dette kan man også gjøre ved å montere swaybars'ene i litt forskjellige hakk.
Jeg synes dette funker helt suverent.
Er du ellers urolig for hullete vestlandsveier og komfort/kjøredynamikk, ville jeg også vurdert å ha så lette hjul som mulig. Gjerne org. mazdafelger, evt andre "lette" merker som Enkei RFP-1, Konig, Kosei K1ts, 949, OZ Ultraleggera, etc.( the list goes on...)
*edit* bla. Rota som har mange gode og rimelige felger. Takk, Loki.

Det er altfor mange der ute som ødelegger kjøreegenskapene på disse bilene med brede, tunge 17-18" felger og middelmådige dekk, IMHO.

Good luck!
Magster
Last edited by uggla on 16 Aug 2010, 15:32, edited 1 time in total.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: Senka bilen -> mista lappen
Kan også legge til at Rota har mye lette felger, f.eks Slipstream.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Senka bilen -> mista lappen
Muligens pga dem kjøper dem inn hos noen, og fm fant ut dem passet bedre litt kortere..petterbw wrote:hvorfor anbefaler FM å kappe bumpstopsa? hvorfor lager de dem ikke bare kortere til å begynne med?
eller er det pga. kappa fjører kanskje?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.