Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Noen som har noen formening om når en bør bytte ut sommerdekkene på mx5?
Jeg vet at sommerdekk anbefales skiftet ut etter 6 sesonger selv om jeg synes det høres ut som et kort liv.
Mine dekk er produsert i mai 2005 og jeg har kjørt de siden mai 2006. Mønsteret er bra, men jeg har i sommer lagt merke til at bilen er litt "scetchy" på vått føre. I høy fart (les: +70km/t), i svinger føles det ut som dekkene glipper litt, som om jeg kun har 95% kontroll med hjulene... Har forøvrig ingen problemer med å provosere frem spinning på vått føre.
Bilen er en smule overstyrt pga litt for kraftig bakre swaybar. (FM swaybars 25,4mm foran og 15,8mm bak). Jeg vet ikke om det har noe relevans, men jeg mener problemet mitt oppstod etter montering av nye sway bars... Mulig gammel gummi er mindre tilgivende overfor et stivere understell, enn et som er stock?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Levetiden på sommerdekk kommer veldig an på hvordan man lagrer de om vinteren! Tror forøvrig jeg aldri har hatt dekk som har holdt i 6 sesonger, men jeg synes det høres ut som en grei levetid! Når gummien begynner å bli hard så merkes det godt på våt asfalt etterhvert, selv om det er mye mønster..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
Jeg kjøper vanligvis dekk i "performance"-klassen, og i løpet av den tredje sommeren finner jeg som oftest ut at de er bare å kaste. Hvilket betyr etter ca 30-40.000 km. Alltid "massevis" med mønster igjen, men som nevnt her, de blir som ishockey-pucker når det er vått. Dvs. steinharde.
Kiaen ble levert med noen Michelin Energy-saver-greier da den var ny i 2007. De kommer jeg til å pælme neste vår. De holder seg litt bedre enn performance-dekka, og f.eks farsan kunne sikkert kjørt 5 år til på dem. Men jeg kjenner at de ikke er optimale lengre, og da er det uaktuelt. Begge bilene har forholdsvis kurrante dimensjoner så det er ikke så store summene når man fordeler det over tre år. Og vi alle vet vel at det er ikke på dekk til bilen man skal spare penger.
pleier å bytte dekk hvert 2/3 år. og passer på å få nye dekk hver gang. ikke noe gammelt ræl som har ligget i år og dag.
har gammel(etter min mening) gummi på mx'en nå, og på vått føre er det nesten ikke grep. men det kan forsåvidt være pga demperoppsett osv osv. for det er ganske bra grep under bremsing.
uansett så er det veldig gøy å kjøre på vått føre. liker å "logre" litt ut av svinger
er man usikker, og synes grepet er "dårlig" bytt dekk.. 6år høres utrolig lenge ut å kjøre rundt på samme sett dekk.. såpass lenge at jeg tror jeg hadde bytta før det uavhengig av slitasje. På mx5en er alder aldri noe problem da et sett dekk sjelden holder mer enn en sommer. På 5serien min synes jeg dekka har gjort jobben sin etter to sesonger, da er allerede grepet, og evnen til å drenere vann såpass mye dårligere at de er klare for utskifting..
dessuten får man jo en sjans til å bytte til bedre dekk da beste upgrade man kan gjøre på mx5
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Harald wrote:På 5serien min synes jeg dekka har gjort jobben sin etter to sesonger, da er allerede grepet, og evnen til å drenere vann såpass mye dårligere at de er klare for utskifting..
synlig cord er også et tegn på at man burde skifte dekk. eller strengt tatt at en burde ha skiftet for en stund siden
Har vært borti Nankang på brodern sin BMW 320 (2.2L) tidligere. De var faktisk veldig gode selv om mange andre sier annet. Det er billig dekk, og du får det du betaler for. Det er godt grep på dem, men dem slites fortere enn vanlige dekk. Mao du kan forvente deg en sesong mindre på slike dekk: 2 sesonger i stedet for 3 sesonger (hvis 3 sesonger er optimalt).
Men helle dussen, 6 år? Det er mye det! Dekka som stod på min var 6 år. Tok ikke sjansen selv om bilen var kjørt under 30 000 km. Gummien tørker ut etter tid. Lagring har også mye å si. Helst mørkt og i normale temperaturer (eller noe slikt), mens dekka mine stod på en bil som stod i ro i nesten 6 år. Da merker man at ting er humpete!
Og noe som generelt de fleste sier og som jeg aldri kan være mer enig i: Ikke spar på kruttet når det kommer til dekk. Det er tross alt de 4 hjørnene med gummi som holder deg på veien og i live.
Anbefaling fra min side: Hankook Kumho K104 Sport er jeg fornøyde med! Har andre dekk foran som også er veldig gode. Sitter som støpt på veien. Men husker ikke merket i farten. Kan sjekke det i kveld hvis du vil