Hjelp - kast i driv aksler
Moderator: Styremedlemmer
Hjelp - kast i driv aksler
Hei
Jeg har blitt en (u)heldig eier av en 1994 mod NA 1.8 denne sommeren.
Nå viser det seg at det er kast i begge driv aksler bak med den konsekvensen at bilen rister fælt.
Jakten på nye/brukte driv aksler har nå begynt og i den forbindelse trenger jeg litt hjelp.
Passer driv aksler fra NA 1.6 til min NA 1.8 ?
Er det samme driv aksler på bil med vanlig diff som på bil med LSD ?
Hvordan ser jeg om jeg har LSD?
Hvor finner jeg driv aksler til min bil ? Brukte eller nye ?
Takker for alle svar som kan bidra.
Per Morten
Jeg har blitt en (u)heldig eier av en 1994 mod NA 1.8 denne sommeren.
Nå viser det seg at det er kast i begge driv aksler bak med den konsekvensen at bilen rister fælt.
Jakten på nye/brukte driv aksler har nå begynt og i den forbindelse trenger jeg litt hjelp.
Passer driv aksler fra NA 1.6 til min NA 1.8 ?
Er det samme driv aksler på bil med vanlig diff som på bil med LSD ?
Hvordan ser jeg om jeg har LSD?
Hvor finner jeg driv aksler til min bil ? Brukte eller nye ?
Takker for alle svar som kan bidra.
Per Morten
Per Morten
99 Mazda NB 10th AE "Annie"
#94 NA BRG 1.8 (solgt)
99 Mazda NB 10th AE "Annie"
#94 NA BRG 1.8 (solgt)
Re: Hjelp - kast i driv aksler
Driv aksler mellom 90-93 NA 1,6 l og alle na etter 93 passer ikke sammen. Dessuten tror jeg det er forskjell på akslingene om du har LSD eller ikke også. For å se om du har LSD kan du ta noen piruetter. Hvis piruetten er på rundt 5 m i diameter er det LSD. Har du åpen diff vil ikke en liten sirkel forekomme. Et annet tegn på om du har åpen diff er at bilen bare spinner på ett hjul.
Og som ekstrainformasjon står LSD for: Limited Slip Differential. Du kan få tak i det brukt på ebay. Det koster faktisk endel! Husk å kjøpe torsen diff fra 94-05(disse er best, men koster dermed mest)
Steinar
Og som ekstrainformasjon står LSD for: Limited Slip Differential. Du kan få tak i det brukt på ebay. Det koster faktisk endel! Husk å kjøpe torsen diff fra 94-05(disse er best, men koster dermed mest)
Steinar
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
på 1.8 passer drivaksler uansett om det er åpen diff, eller diffbrems. Min diff var opprinnelig åpen, byttet så innmat til torsen, så byttet jeg til lamelldiff, drivakslene passer uansett.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
LSD er irrelevant.
Men 94-95 hadde delte akslinger, noe som gjør at jeg er usikker på om det er forskjell på selve diffene. (Om det er stikkakslinger eller flens på akslingen)
Mazdaspeed hadde også tykkere mellomaksling, men om det var forskjell på drivaksler er jeg usikker på.
Men 94-95 hadde delte akslinger, noe som gjør at jeg er usikker på om det er forskjell på selve diffene. (Om det er stikkakslinger eller flens på akslingen)
Mazdaspeed hadde også tykkere mellomaksling, men om det var forskjell på drivaksler er jeg usikker på.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
jeg har sammenlignet mazdaspeed aksler, og normale aksler fra feks 99 modell, msm har bittelitt grovere aksler så de passer ikke rett inn i vanlige diffene.LoKi wrote:LSD er irrelevant.
ellers har jeg prøvd 99' drivaksler, mot tidlig torsen diff uten noe problem.
-*Snylter*-
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Hva mener du med kast, bilen har en kast i seg selv i rundt 60km eller noe, eg er så vant til det at eg merker det lite..
og eg har hatt mangen mx-5. kan finne ut mer om du søker på feks miata shimny eller noe..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
Dette har jeg lagt merke til og. Hadde trodd jeg skulle bli kvitt det med nye dekk, men det ble faktisk kanskje værre... Stivere sidevegg kanskje?
Er uansett utrolig irriterende... Spesiellt når det er mye den farten det går på veiene her i nærområdet...
NØYAKTIG på 55-65km\t rister bilen fælt. Alt over og under det så er det stilt. Det kan være resonanser i understell eller PPF og da er vel det kun stivere foringer som gjelder... Eller annen avstiving som flytter resonansen oppover i frekvensområdet. Kanskje stivere swaybar eller noe.
Dere med 15" og litt gummi. Merker dere det og like ille?
Er uansett utrolig irriterende... Spesiellt når det er mye den farten det går på veiene her i nærområdet...
NØYAKTIG på 55-65km\t rister bilen fælt. Alt over og under det så er det stilt. Det kan være resonanser i understell eller PPF og da er vel det kun stivere foringer som gjelder... Eller annen avstiving som flytter resonansen oppover i frekvensområdet. Kanskje stivere swaybar eller noe.
Dere med 15" og litt gummi. Merker dere det og like ille?
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
-
leste mye om miata-shimmy før jeg kjøpte bilen og var veldig skeptisk. men må innrømme at jeg ikke har merket noe til den i det hele tatt. så hva enn oppistoven har gjort så funker det. enten det eller så er det så dårlige dekk at jeg ikke merker det 

- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Hvordan har du fastslått at du har kast i drivakslene?
Jekket opp bilen og dreid runt hjulene og målt eller hva?
Er meget skeptisk til denne diagnosen.
Drivakslene fra diffen og ut til hjulene er meget korte og med liten diameter, dvs. ved rotasjon gir disse et lite massemoment og ved ubalanse lite vibrasjoner. Du må ha et enormt kast/ubalanse før du kan merke dette som risting i bilen. Ubalanse/kast på hjul vil derimot merkes mye mere pga. større avstand fra sentrum av rotasjonen.
Denne "shimmy" effekten er omtalt mye på nettet. Merker muligens noe til dette dersom jeg kjenner veldig godt etter, plagsomt: Nei.
Kjører med org. felger og dekkdim. , 195/50-15.
Steinar
Jekket opp bilen og dreid runt hjulene og målt eller hva?
Er meget skeptisk til denne diagnosen.
Drivakslene fra diffen og ut til hjulene er meget korte og med liten diameter, dvs. ved rotasjon gir disse et lite massemoment og ved ubalanse lite vibrasjoner. Du må ha et enormt kast/ubalanse før du kan merke dette som risting i bilen. Ubalanse/kast på hjul vil derimot merkes mye mere pga. større avstand fra sentrum av rotasjonen.
Denne "shimmy" effekten er omtalt mye på nettet. Merker muligens noe til dette dersom jeg kjenner veldig godt etter, plagsomt: Nei.
Kjører med org. felger og dekkdim. , 195/50-15.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Min vibrerer, uansett hjul (har kjørt med 5 forskjellige sett), rundt 100 km/t.
Merker ingenting ellers.
At det rister mye rundt 60ish er som regel ubalanse i hjulene, men siden du har nye dekk så bør dette være et ikke-tema.
Er felgene 100% rette..?
Merker ingenting ellers.
At det rister mye rundt 60ish er som regel ubalanse i hjulene, men siden du har nye dekk så bør dette være et ikke-tema.
Er felgene 100% rette..?
Rebecka - 1993 Perlemor
- Rakrygget snylter.
- Rakrygget snylter.
- OleK
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 865
Jeg har 15 tommere og det rister litt rundt 100km/t, men ikke så mye at det er plagsomt 

mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
- Miatapowers
- 7200 RPM
forsvant på bilen du kjøpte..petterbw wrote:leste mye om miata-shimmy før jeg kjøpte bilen og var veldig skeptisk. men må innrømme at jeg ikke har merket noe til den i det hele tatt. så hva enn oppistoven har gjort så funker det. enten det eller så er det så dårlige dekk at jeg ikke merker det

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- 2re
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 704
Jeg hadde risting rundt 100 før. Sjekk og tilpasning av senterringer var det som skulle til...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
Jeg har litt risting rundt 60 og minimalt rundt 110, men jeg vet at jeg har skader i felgene foran, så de skal til retting i vinter 

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Har man risting i f.eks 110 km/t så har man det i 55 km/t og 220 km/t også, av naturlige årsaker (halve og doble hastigheten). Men det er ikke sikkert at den i 55 merkes... 220 får vel de færreste testet.