Bytte av olje på diff og girkasse

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
twr
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 880
Status: Offline

Bytte av olje på diff og girkasse

Post by twr »

Hei!

Håper noen kan svare meg på et lite spørsmål, jeg er desverre ikke altfor bilteknisk bevandret... :P

Jeh har akkurat fått min første Miata ('91), og tenker at det er greit å bytte olje på diff og girkasse siden jeg ikke har peiling på når det ble gjort sist. Når jeg leser i verkstedhåndboka står det at bilen må stå plant, og at du skal fylle olje til det når opp til kanten på fyllehull (tror jeg det var). Siden jeg ikke har tilgang på lift eller grav, er det greit å kjøre bilen opp på bukker og gjøre det der? Jeg tenker at så lenge gammel olje kommer ut, og jeg vet hvor mye olje som skal inn, så bør det ikke ha så mye å si hvordan bilen står?

Tar også gjerne imot forslag på hva som er greie oljetyper til denne jobben!

Har desverre ikke kommet så langt at jeg har fått startet en tråd om bilen, men det kommer snart... Medlemskontigent er ihvertfall satt inn på konto! :)

På forhånd takk for hjelpen!
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Re: Bytte av olje på diff og girkasse

Post by mojo-91 »

Hei.
Dette er en jobb som er veldig grei å gjøre selv. Du trenger ikke løftebukk eller smøregrav :wink:
På "garage", hos miata.net (http://www.miata.net/garage/garagemaintenance.html), står det en masse info om hva man kan gjøre selv for å holde bilen ved like.

Her: http://www.miata.net/garage/trans/index.htm har du en fin beskrivelse av hvordan man bytter motorolje, girolje og diff-olje.

lykke til!
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

Jeg setter bare bilen min på bukker. Garasjegulvet er nok ganske så rett da. Tapp ut gammel olje og hell på ny til det renne rut av påfyllingshullet ja. Når det gjelder å fylle på kan det være litt vanskelig å komme til. Noen leverandører har flasker med en liten slangebit på slik at det er noe lettere å fylle. Eller så kan du handle inn en liten pumpe på Biltema e.l.
twr
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 880

Post by twr »

Takk for svar! :) Den siden på miata.net er veldig grei, har vært en del der inne og kikka allerede. Det jeg egentlig lurte på var bare om bilen må stå plant når jeg gjør dette, og det har jeg jo egentlig fått svar på nå... :)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
Post Reply