Redusere bensinforbruket ytterligere?! (ECU)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Redusere bensinforbruket ytterligere?! (ECU)

Post by Stehu »

Fant en interessant artikkel der det står litt om air/fuel verdier. Som kjent kjører vi med mx-5 på 14.7-1 ved cruising.

Light-load cruise conditions permit the use of lean air/fuel ratios. Ratios of 15-16:1 can be used in engines with standard cams, while engines with hot cams will require a richer 14:1 air/fuel. If a specific lean cruise function is available, air/fuel ratios of 17 or 17.5:1 can be used, normally at the standard light-load ignition advance. However, running too lean a cruise mixture will cause the cat converter to overheat. If a dyno and exhaust gas temperature probe is available, the cruise air/fuel ratio can be leaned out until exhaust gas temperature becomes excessive for these load conditions (eg 600 degrees C+), or torque starts to significantly decrease. Remember, an engine in a road car will spend more time at light-load cruise than in any other operating condition. The air/fuel ratio used in these conditions will therefore determine to a significant degree the average fuel economy gained, especially on the open road.

Det artige her er at bensinforbruket vil være ca 20 % lavere. Dette medfølger selvfølgelig at man justerer tenning ved cruise og ved gasspådrag. Over 4000rpms kan man ha det originale mappet på bensin/tenning. Dette skal jeg teste så snart mazdaspeed motoren min er solgt. Jeg er også interessert i å ordne dette slik at det bare er slik ved 40% gasspådrag(1,8 l har variabel tps. I Hydra kan man sette slike verdier).

Det jeg frykter er at eksostemperaturen blir skyhøy(så skal derfor ordne eksostemp føler).

Hva kan skje i værste fall? Brente stempler? Gi meg gjerne ris om jeg er på villspor. Jeg synes dette er meget interessangt, spesielt siden jeg kjører 12 mil hver dag nå!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Re: Redusere bensinforbruket ytterligere?! (ECU)

Post by biXen »

Worst case er jo detonasjon og sånt. Men hvis du allerede har nok utstyr til å monitorere og styre det så er det jo ingenting i veien med å leane ut der man kan. Det er jo halve vitsen med "chiping". For mannen i gata så må man kjøre gaaanske mange mil før det er verd det.

Min bil er mappa til å bruke en del mindre bensin enn fabrikksmapet. Fabrikkmapet kjører ganske rikt for, nettopp som du nevner, spare katalysator. (det er ikke en spesielt billig del) :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

Hva skjer da om man fjerner katalysator? Det er jo det som er mest aktuelt :) Jeg har Hydra Nemesis 2.6. Så det er allerede "verdt" det. Men det som er mest spennende er at dette er forholdsvis lite gjort. Å kunne forske skikkelig på dette er jo kjempeartig! :D
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

20% tror jeg er meget ambisiøst, men kanskje hvis du ligger og lunker i 80 i milevis hver dag.

Det de essensielt sier er at siden man ikke har gassen i bånn uansett så trenger man ikke ideell forbrenning. Da ofrer du ideell forbrenning (14.7:1) for å spare bensin. Jo mer bensin du sparer jo nærmere kommer du til at blandingen får for lite bensin. Hvor mye du tør spørs hvor mye kontroll du har og hvor mye du har som monitorerer blandingen og de andre faktorene. Siden du sier du kan kontrollere basert på gasspådrag så bør det jo være litt muligheter.

Man pleier jo å ha litt å gå på for å dekke mulige variabler som dårlig bensinkvalitet osv. Min bil har jo automatisk justering av bensintrinn basert på monitorering av de forskjellige verdiene, du må sikkert stole helt på Hydraen. Skal ikke dypdykke mer i bilspesifikt da jeg ikke vet nok om de, så der får andre fylle på ;)

Men det er ikke noe veldig uvanlig å gjøre i det hele tatt.

Webdesign blog
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Man minsker ikke automatisk forbrenningforbruk ved å leane ut.. eg prøvde dette en stund på min na. 15.2-15-5 er passe mager blanding, mindre enn dette så vil faktisk faren vera at du bruker mer bensin da motoren ikke jobber optimalt.. Men du skal kjøre utrolig mye for å få noe særlig gevinst av dette..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw

Post by petterbw »

dilemmaet er jo at ved 14.7 så har man (etter hva jeg har hørt) mest hester pr lite bensin. det vil jo da si at hvis man leaner ut, så vil man måtte gi mer gass og vinninga går opp i spinninga.
men hadde jo vært artig om noen gadd å prøve å se hva det faktisk utgjorde. få noen konkrete tall på bordet.

vil tippe at de aller fleste kan senke forbruket vesentlig ved å endre kjørestil. kjørestil har enormt å si på forbuket. når jeg kjører bilen til fatters bruker jeg ca 0.8-09, mens når han kjører så ligger han i snitt på 0.6. dette er da med samme bilen og regnet ut over LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAng tid.

men på den andre siden så tror jeg at jeg har det morsommere enn han når jeg kjører :)
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Du kan mekke og tune så mye du vil, så lenge du gir flat pedal ut av lyskryss og inn på motorveier, så vil du bruke 0.9 uansett pokker.
Den beste måten for å redusere bensinforbruket ditt, er å ha stein/tegnestift/spiker/barnåler/etc i skoen.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

petterbw wrote:dilemmaet er jo at ved 14.7 så har man (etter hva jeg har hørt) mest hester pr lite bensin. det vil jo da si at hvis man leaner ut, så vil man måtte gi mer gass og vinninga går opp i spinninga.
men hadde jo vært artig om noen gadd å prøve å se hva det faktisk utgjorde. få noen konkrete tall på bordet.
14.7 er ideell forbrenning, så ja. Men man trenger ikke nødvendigvis ideell forbrenning på cruise :)

Webdesign blog
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Wtf?
Monitorerer?

Er det overvåker du mener?
:D
Nei nu har denne anglifiseringen gått over alle støvelskaft!

mvh
Språk-Ugglen.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
petterbw

Post by petterbw »

uggla wrote:Wtf?
Monitorerer?

Er det overvåker du mener?
:D
Nei nu har denne anglifiseringen gått over alle støvelskaft!

mvh
Språk-Ugglen.
TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
monitorere ~e're v2 observere, holde under kontinuerlig oppsikt (via monitor)

var vel det han mente tror jeg
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

Har ikke sansen for å oversette tekniske ord til lite passende norske ord, da blir det litt blandings av nye ord og gamle ord fra min side ihvertfall. Stay on the topic!

Webdesign blog
Post Reply