Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
En nabo av meg har en NB 2001mod. som har begynt å lyse på motorlampa.
Jeg kobla opp OBD'n og fikk frem en mld om tenningsbank, selv etter full 60000km service. Reg. reima ble bytta på 45000km da det ble anbefalt av Mazda merkeveksted.
Feilen begynte å komme rett før servicen på 60000km.
Vi har målt med bankesensor, men finner ingen feil.
Plutselig så kommer denne feilen. Så fjerner vi meldingen og alt er fint i noen uker, så kommer feilen igjen.
Kobla opp OBD'en på nytt og kjørte en god tur. Der viste Knocksensor at den ligger på 4-7 og stiger ved gasspådrag. Skal det være sånt? Trodde den skulle ligge på 0. Ihvertfall ved Idle.
Er ikke justerbar tenning på 2001, muligens katta er tett. eventuelt på tide å ta en god servise med tennere osv. eventuelt grisekjøre litt så dritten løsner.. Hvordan kjører man med bilen, er det bare daukjøring så er det lett å få tenningbank om man drar den tungt på lave turtall.
motorn vil gi noe målbar "bank", som egentlig er naturlig støy laget av de raklete 4syl motorene våre.. dette vil naturlig øke noe med turtall. store spikes derimot, er mer skummelt.. normalt sett har mx5 motorn lett for å banke rundt 4500rpm.
hva som kan få orginale motorer til å banke utenom feilstillt tenning, på en ellers vedlikeholdt bil, aner jeg ikke
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Harald wrote:motorn vil gi noe målbar "bank", som egentlig er naturlig støy laget av de raklete 4syl motorene våre.. dette vil naturlig øke noe med turtall. store spikes derimot, er mer skummelt.. normalt sett har mx5 motorn lett for å banke rundt 4500rpm.
hva som kan få orginale motorer til å banke utenom feilstillt tenning, på en ellers vedlikeholdt bil, aner jeg ikke
Kan det ikke skje ved tett eksos også?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
da merker man veldig godt at bilen går ræva.. når eksosen(katten) tetta seg på 5serie bmwen min, så fikk jeg nesten ikke bilen opp i 80kmt på flatmark.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
trekk den helt ut på 2re og 3dje gir. gjentatte ganger. pleier å hjelpe på daukjørte biler. moro er det også.
trekke helt ut vil si at du er ca 100rpm unna sprerra (ikke farlig om du treffer den, bare litt ubehagelig)
Alt snakket om å dra bilen ut på girene gir meg vanvittige abstinenser.
Kaputt katalysator gir deg gjerne en del kakling fra kat'en, pluss at du mister -mye- guffe på høyt turtall på grunn av eksosrestriksjoner fra den løse klumpen som setter seg i røret i bakkant av kat.
Dette er den eneste måten jeg har opplevd "gåen kat" på, så om det er mulig at den tetter uten å løsne innvendig så mangler jeg erfaring på dette området.
Du hører ganske klart og tydelig uansett at det er fra katalysatoren lyden kommer, og at det er noe som ligger og klirrer inni den.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Bilen har blitt kjørt heavy ut på gir. Noe den egentlig gjør hver dag ettersom vi må opp 2 undervannstunneller hver dag til og fra jobb.
Cat har blitt fjernet uten at det ga noe endring.
Plugger er byttet. Motorrens kjørt og nå skal toppen av for å sjekke stempel.