Sesongen er slutt.

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Re: Sesongen er slutt.

Post by LoKi »

Jeg reagerer mer på de som kjører med taket av og vinduene lukket.
Da har du misforstått no.
(Jeg sikter ikke til motorveikjøring, for da demper det mye støy)

Etter jeg bytta seter og satte på bøyle, så slutta jeg å ta av taket hele tiden, siden det er så steike tungvint å ta på igjen.
Det er ikke så himla enkelt lengre når man må ut av en bøttestol med et ratt i veien, og så ut av bilen for å ta det av/på..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813

Post by Agility »

Da har du montert feil bøyle.... :wink:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
petterbw

Post by petterbw »

hovedgrunnen til at jeg ikke kjører med taket nede (og hardtopen av) er at jeg liker det ikke. hvorfor skal jeg ha vind i håret og bli kald og måtte rense håret for fluer annenhver kilometer.
en annen grunn er dieselbiler. lukter helvete hvis en havner bak en av disse, litt bedre å da ha taket på.
en tredje grunn er at jeg ser f*** ikke ut, så for å skjerme andre bilister og fotgjengere velger jeg å gjemme meg under taket og bak sote ruter.
en fjerde grunn er at det er en kan ikke parkere noe sted med taket nede og jeg er for lat til å ta det opp og ned hele tiden.
en femte grunn er fugler og annet ræl som velger å bruke bilen som dass
en sjette grunn er støy, bilen er dårlig nok støyisolert som det er. og det blir definitivt ikke bedre av å fjerne øvre halvdel av bilen.

så det er mange gode grunner til å kjøre med taket oppe, men jeg sliter faktisk med å finne en eneste god grunn til å ta det av og ha fri himmel oppover.

cab er oppskrytt, mx5 er undervurdert.

(og før dere spør så kjøpte jeg bilen pga kjøreegenskaper, forbruk og driftsikkerhet)
2re
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 704

Post by 2re »

Bad for you :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Jeg kan etter 5 somre som cab-entusiast konkludere med at ingen av vindusheisene på Saab cabbene fungerer. De er alltid oppe. Men det er verre med de franske, der er nemlig tak-mekanismen defekt til stadighet. Og når jeg først ser en fransk stålcab med taket nede så blir jeg så sjokkert at jeg glemmer å registrere hvorvidt vinduene er nede eller ikke.

Det her med å ha taket nede er ganske binært. Enten digger man det eller så ser man ikke poenget.

Men jeg har fortsatt tilgode å måtte kjemme håret for fluer og drit. :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 852

Post by Kolbotn »

Hauk wrote:Jeg kan etter 5 somre som cab-entusiast konkludere med at ingen av vindusheisene på Saab cabbene fungerer. De er alltid oppe. Men det er verre med de franske, der er nemlig tak-mekanismen defekt til stadighet. Og når jeg først ser en fransk stålcab med taket nede så blir jeg så sjokkert at jeg glemmer å registrere hvorvidt vinduene er nede eller ikke.

Det her med å ha taket nede er ganske binært. Enten digger man det eller så ser man ikke poenget.

Men jeg har fortsatt tilgode å måtte kjemme håret for fluer og drit. :)
X1
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813

Post by Agility »

Hvis du må kjemme fluer og dritt ut av håret annenhver km, så skjønner ikke jeg hvordan du får plass med taket på... :roll:

Men bare for å ha sagt det, jeg kjøpte bilen fordi jeg kunne ta ned taket, gode kjøreegenskaper kom som et pluss... 8)
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Men bare for å ha sagt det, jeg kjøpte bilen fordi jeg kunne ta ned taket, gode kjøreegenskaper kom som et pluss...
Hehe. For meg var det nøyaktig motsatt.

Men nå kjører jeg endel med taket nede da, og gjerne til godt uti oktober.
MX'en er en genial bil selvom den hadde hatt permanent ståltak, IMHO.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg har hatt min sommer med mest ST/HT på noensinne...
men har da også kjørt med en gutt på (fremdeles) under ett år.. og dama har lagt ned veto mot å kjøre cab med han i bilen til han blir eldre.

Jeg føler ikke lenger det er fullt så spesielt for meg å kjøre cab, så det gjør ikke allverden,
første halv-delen av mitt MX-5 liv tok jeg ned taket bare det var opplett, uansett årstid, ikke alle holder på sånn for evig :)

Som når man skal kjøre en vestlands-etappe, med flust av tuneller, da har man likegodt taket oppe
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Lassi
1000 RPM
1000 RPM

Post by Lassi »

Jeg skulle ærlig talt ønske at man kunne få bilen som en rein coupe... For meg er det en bonus å kunne ta av taket, men må innrømme at på min del av vestlandet med alle de tunnellene som er så frister det ikke alltid like mye å ta av taket... Synes ikke det er kjekt med taket av i over 60km\t. Blir så voldsomt med støy. (Men så er jeg blitt en gammel grinebiter og...)

Hadde en audi cab før og den fungerte mye bedre til cruising med taket av, ulempen var at den hadde kjøreegenskaper som en båt... :P
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
petterbw

Post by petterbw »

Agility wrote:Hvis du må kjemme fluer og dritt ut av håret annenhver km, så skjønner ikke jeg hvordan du får plass med taket på... :roll:
har vel egentlig ikke plass i bilen med taket på, men hvis man krummer seg litt så kommer man seg inn og ut. merker det litt i nakken etter mer enn 20minutters kjøring.
derfor jeg er i ferd med å skaffe meg elise stoler. håpet er å kunne lene meg tilbake i setene selv om taket er på.

men for toppløs-entusiastene så må jeg inrømme at jeg ikke skjønner at vinter er noe hindring. personlig har jeg kjørt toppløst like mye på vinteren som på sommeren (en gang i hver sesong)
syntes ikke det var så himla stor forskjell, bortsett fra at flere snudde seg på vinteren. varmeapparatet i mx'en er jo fantastisk.

desverre faller jeg i kategorien som syntes cab er meningsløst. men hva er det dere andre liker så veldig med cab? må jo være noe mer enn vind i håret.....
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 871

Post by reidunn »

Sesongen slutt?? Den tar da aldri slutt får jeg håpe?
Nå har jeg fått garasjeplass fra midten av oktober - da håper jeg at jeg kan ha tonneau på bestandig og kjøre med taket nede hver dag.
Det er en plan jeg håper jeg får til. Håper jeg ikke har oversett noen feller som gjør det umulig å gjennomføre... Har brukt mye tanker og tid på å ordne varme kjøreklær til både meg og hundene.
De har fått sydd nette små minkjakker med stor krage. Herregud :D

Det jeg leter etter nå er noe slags saue/lammeskinnstrekk til setene. Jeg har ett, et slags dekke på ryggen, hektes bare over nakkestøtten. Har saumfart nettet etter noe liknende, men ikke funnet. Noen som har sett noe sånt?

Reidunn.....(Og gleder meg allerede til treff 1.nyttårsdag)
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Medlemsnummer: 752

Post by Leo91BRG »

men for toppløs-entusiastene så må jeg inrømme at jeg ikke skjønner at vinter er noe hindring. personlig har jeg kjørt toppløst like mye på vinteren som på sommeren (en gang i hver sesong)
syntes ikke det var så himla stor forskjell, bortsett fra at flere snudde seg på vinteren. varmeapparatet i mx'en er jo fantastisk.
Enig :P

desverre faller jeg i kategorien som syntes cab er meningsløst. men hva er det dere andre liker så veldig med cab? må jo være noe mer enn vind i håret.....

njei man sitter jo ute og kjører bil!! Det er facinerende nok i seg sjøl for meg! Det er jo klart veldig likandes (om ikke man generellt foretrekker å være inne, også når det ikke regner, eller har en jobb hvor man likevel er ute hele dagen uansett)
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Ernst wrote:.....Klipp klipp klipp.....Er vel ingen vits med Cab hvis du ikke kjører takløs.
Synes generelt Cab folk kjører forlite topløs :)
Jeg er enig, men når det er kuldegrader, blit topløsturene veldig få og skjeldne.

Når hardtopen skal på må det være tørt i været. Jeg vil ikke legge ned kalesjen uten at den er knusktørr. Muggen kalesje vil jeg ikke ha. Uten garasje må dette gjøres en av de siste flotte dagene.

Like trist hver gang.

Planene er hvert år at hardtopen skal av første nytteårsdag, for en tur til Oslo. Hittil har det blitt med planene....
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 764

Post by Fatboy »

Et herlig forfriskende innlegg om hva MX'en også kan brukes til :D
reidunn wrote:Har brukt mye tanker og tid på å ordne varme kjøreklær til både meg og hundene.
De har fått sydd nette små minkjakker med stor krage. Herregud :D

Reidunn.....(Og gleder meg allerede til treff 1.nyttårsdag)
We need pictures. I think... :shock:
Post Reply