1.6 vs 1.8
Moderator: Styremedlemmer
Re: 1.6 vs 1.8
Sugewankel er forutsigbart ut av sving, men du verden så kjedelig. Jeg blei fryktelig skuffa etter å ha prøvd en RX-8 HP. Den dro så jevnt at det føltes som ingenting skjedde. Liker at motorene har litt ekstra punch fra 4000 rpm.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
-
- Status: Offline
Re: 1.6 vs 1.8
skjønner hva du mener, virker veldig kjedelig helt til en ser på speedometeret.
hadde samme opplevelse i bmw 530d. kjentes ikke ut som det gikk noe særlig, men er oppe i 150+ før du vet ordet av det.
hadde samme opplevelse i bmw 530d. kjentes ikke ut som det gikk noe særlig, men er oppe i 150+ før du vet ordet av det.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: 1.6 vs 1.8
Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Re: 1.6 vs 1.8
Thumbs up for Oppistoven!
1,6 disses alt for mye. Langt morsommere motorkarakteristikk og større kjøreglede.
Men, ikke raskest.
Så kan alt endres for begge motorer med å hive på og / eller ta bort diverse dill og dall
1,6 disses alt for mye. Langt morsommere motorkarakteristikk og større kjøreglede.
Men, ikke raskest.
Så kan alt endres for begge motorer med å hive på og / eller ta bort diverse dill og dall

Re: 1.6 vs 1.8
loki har vel 116 hk'n såvidt jeg vet
Han skal visst ta ut mer nå... 


I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: 1.6 vs 1.8
Har hatt både NB1800, og NA1600. NB er som en hvilken som helst vanlig liten japse,NA er morsom.
Re: 1.6 vs 1.8
Vil en 94+ motor passe rett inn i en 93?
Tenker da på ECU..
Tenker da på ECU..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: 1.6 vs 1.8
Skulle gjerne gjort seg med kompressor for min del også. Men må være ærlig og si at jeg elsker skyvet man får av turbo.
Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!
Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
-
- 7200 RPM
- Posts: 3069
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: 1.6 vs 1.8
Turbo på VTEC, rene kinderegget.Chan wrote: Satt på med en kompis her om dagen. Kjøpt seg en Honda CRX Del Sol (den med 160HK). VTEC er bare herligt!!!

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: 1.6 vs 1.8
Vil en 94+ motor kunne settes rett inn i en 93-modell? Det er vel forskjell på ECU på disse?StianOppistov wrote:Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
Min er ikke no slappere enn andre NA'er jeg har kjørt, så effektmessig skiller den seg ikke fra andre biler.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: 1.6 vs 1.8
jaLoKi wrote:Vil en 94+ motor passe rett inn i en 93?
Tenker da på ECU..
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: 1.6 vs 1.8
90-93 modellen har annen kompresjon og topp. Derfor forandres selvsagt også base mappen(går fortsatt fint å kjøre med 90-93 ecu på en 94++ eller motsatt). Men selve motorbyttet er plug and play da de er basert på samme systemene.LoKi wrote:Vil en 94+ motor kunne settes rett inn i en 93-modell? Det er vel forskjell på ECU på disse?StianOppistov wrote:Synest 1,6en er ganske så ok eg, den er vel raskere til 100 enn original 1,8 pga vekt, og ikke minst at 1.8 er lavkomp, og 1,6 høykomp, litt mer tenning på 1,6en så blir den riktig så artig.. 1.8 er mer familiebil med bunndrag.. Loki har jo bare 90hk motor, så skjønner den er slapp..
Min er ikke no slappere enn andre NA'er jeg har kjørt, så effektmessig skiller den seg ikke fra andre biler.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: 1.6 vs 1.8
Da kan det hende jeg har en 94+, siden det ikke er jeg som har foretatt motorbyttet.
Det vil spille liten rolle nå som jeg setter på ekstra pust, men jeg må si at jeg ikke merker noen forskjell på min og andre jeg har kjørt.
Det som er hakket verre er jo at han som har solgt meg bilen har sagt at det er en 93-modell motor..
Det vil spille liten rolle nå som jeg setter på ekstra pust, men jeg må si at jeg ikke merker noen forskjell på min og andre jeg har kjørt.
Det som er hakket verre er jo at han som har solgt meg bilen har sagt at det er en 93-modell motor..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: 1.6 vs 1.8
Da er det forsåvidt ganske utrolig at du klarte å herpe gamle-diffen din og, dersom du har 90-hk motoren.
Motorkarakteristikken er noe forskjellig på disse motorene;
ca. samme dreiemoment, men maks hk ligger på 5500 rpm, kontra 6500 rpm i 115hk'ern.
"Gamle"-motoren har nok vassere kammer som gjør den åpnere på toppen av registeret og den trekke helt til sperra på 7250.

Motorkarakteristikken er noe forskjellig på disse motorene;
ca. samme dreiemoment, men maks hk ligger på 5500 rpm, kontra 6500 rpm i 115hk'ern.
"Gamle"-motoren har nok vassere kammer som gjør den åpnere på toppen av registeret og den trekke helt til sperra på 7250.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: 1.6 vs 1.8
er lett å herpe diffen. Bare gi full gass på grus idet man skal gå over til asfalt.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata