Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?
Moderator: Styremedlemmer
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?
Surfer på www.biltema.no (Ikke daglig altså...)
Tenkte å sette noen tåkelys i haikjeften, da åpne låvedører er så stygt, så stygt at jeg nekter å ha de åpne når det er dagslys.
Så det jeg trenger er lovpålagte kjørelys, ikke god belysning.
Har hentet en tåkelys bryter fra en 1993 Mazda 323. Bak blindlokket var det en kontakt med kabler på. Plugget denne inn i bryteren, og det ble belysning i bryteren. (instrumentlys) Så bra med noe som er likt!
Så fant jeg en kabel i motorrommet rett ved clutch hovedsylinder. Denne hadde "+12Volt" ved følgende forutsetninger:
Nærlys på OG 323 tåkelysbryter inntrykt.
Men, jeg vil ikke ha nærlysene på for å ha på tåkelysene! Da er jo hele meningen borte! Så, jeg får flytte supply til tåkelysbryteren fra "parklys+" i stedet for "nærlys+" som originalt.
Som sagt sitter jeg på www.biltema.no og kikker litt.
Det jeg lurer på er, hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?
42-339
eller
42-343
eller
42-345
Kom med gode rådom hvilke jeg skal ta, og ikke si til NOEN at jeg vurderer Biltema deler!
Og si meg, siden ikke det kommer noe "tick" når denne bryteren betjenes, så er det vel ikke noe rele der, og det bør jeg vel ha hvis jeg skal belaste den med 2*55w=9A?
Tenkte å sette noen tåkelys i haikjeften, da åpne låvedører er så stygt, så stygt at jeg nekter å ha de åpne når det er dagslys.
Så det jeg trenger er lovpålagte kjørelys, ikke god belysning.
Har hentet en tåkelys bryter fra en 1993 Mazda 323. Bak blindlokket var det en kontakt med kabler på. Plugget denne inn i bryteren, og det ble belysning i bryteren. (instrumentlys) Så bra med noe som er likt!
Så fant jeg en kabel i motorrommet rett ved clutch hovedsylinder. Denne hadde "+12Volt" ved følgende forutsetninger:
Nærlys på OG 323 tåkelysbryter inntrykt.
Men, jeg vil ikke ha nærlysene på for å ha på tåkelysene! Da er jo hele meningen borte! Så, jeg får flytte supply til tåkelysbryteren fra "parklys+" i stedet for "nærlys+" som originalt.
Som sagt sitter jeg på www.biltema.no og kikker litt.
Det jeg lurer på er, hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?
42-339
eller
42-343
eller
42-345
Kom med gode rådom hvilke jeg skal ta, og ikke si til NOEN at jeg vurderer Biltema deler!
Og si meg, siden ikke det kommer noe "tick" når denne bryteren betjenes, så er det vel ikke noe rele der, og det bør jeg vel ha hvis jeg skal belaste den med 2*55w=9A?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Regler er vel til for å brytes?
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Lyspæreffekt?
I hovedlysene, går det an å ha 80Wnær/100Wfjernlys uten at alt brenner opp? Disse vil jo kun bli brukt på kvelden, når det er ltt kjøligere enn på dagen...
100W = 8A
60W = 5A
Tåler kablene det?
100W = 8A
60W = 5A
Tåler kablene det?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
En gang i 1989 eller 1990 så hadde min onkel installert 100/130W pærer i H4 lampene på sin 626 2.0i 16V.
Kjempebra lys!!
Så kjørte han inn i en vaskemaskin...splintre!
Jeg tenker på 80/100w for det er en moderat effektøkning, og det blir ikke brukt på dagtid. Kun når det er mørkt, og litt kjøligere også. Til vanlig tenkte jeg å kjøre med tåkelys. (For det er jo lov som kjørelys når man ikke har nærlys tent?)
Hvis dere har masse i mot 80/100 H4 så kan jeg jo ta 55/100W da... ?
Kjempebra lys!!
Så kjørte han inn i en vaskemaskin...splintre!
Jeg tenker på 80/100w for det er en moderat effektøkning, og det blir ikke brukt på dagtid. Kun når det er mørkt, og litt kjøligere også. Til vanlig tenkte jeg å kjøre med tåkelys. (For det er jo lov som kjørelys når man ikke har nærlys tent?)
Hvis dere har masse i mot 80/100 H4 så kan jeg jo ta 55/100W da... ?
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Jeg har brukt både biltemas superwatt pærer og Philips BV pærer.
Og jeg syns at Philips BV lyser best av de to..
Og jeg syns at Philips BV lyser best av de to..
A_hjelme wrote:Ikke gjør det! Blir bra ei lita stud, før du eventuelt brenne reflektoren eller linsa sprekke. Blir for varmt. Gå heller for noen gode pære. Philips Blue Vision eller noe +50% pære.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Re: Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?
Du trenger ikke ekstralys for å få lovlige kjørelys (uten bruk av vippelyktene).kodvaag wrote:Surfer på www.biltema.no (Ikke daglig altså...)
Tenkte å sette noen tåkelys i haikjeften, da åpne låvedører er så stygt, så stygt at jeg nekter å ha de åpne når det er dagslys.
Så det jeg trenger er lovpålagte kjørelys, ikke god belysning.
Det er bare å koble om på blink- og parklys. Sett blanke 21W pærer i den store delen av park/blinklys-lykten og så noen 21W pærer med glassokkel (som de selger på Biltema, art nr 35-15255) i den minste delen. Blinklyspærene er blanke, men kan lakkes orange med et tynt lag hobbylakk.
Denne modifikasjonen gjør at du får 21W parklys som kan benyttes som kjørelys. Jeg har gjort dette selv, og ikke fått klager i kontroll på mangelen av parklys.
Ser i en annen tråd at du har vært på huggeren og fått tak i pæresokkel til to-trådet lyspære, da kan du jo lage til både parklys og kjørelys i den store delen av lykten.
Siden du faktisk har skaffet deg denne pæreholderen så har du kanskje utført denne modifikasjonen allerede.
Ville bare opplyse om at det ikke er nødvendig med ekstralys for å få kjørelys, selv om lyset blir bedre da...
Last edited by PKD on 04 Jan 2004, 23:01, edited 1 time in total.
- kodvaag
- 7200 RPM
- Posts: 1015
- Joined: 17 Sep 2003, 02:00
- Location: Kristiansand
- Contact:
- Status: Offline
Re: Hvilke tåkelys skal jeg kjøpe?
PKD wrote: Ser i en annen tråd at du har vært på huggeren og fått tak i pæresokkel til to-trådet lyspære, da kan du jo lage til både parklys og kjørelys i den store delen av lykten.
Siden du faktisk har skaffet deg denne pæreholderen så du har kanskje utført denne modifikasjonen allerede.
Ville bare opplyse om at det ikke er nødvendig med ekstralys for å få kjørelys, selv om lyset blir bedre da...
Har enda ikke kommet så langt å prøve om 21w/5W pæreholderen passer i parklysene. Hvis den gjør det er det jo en smal sak.
Men, jeg skal vise bilen, for etter januar 2004 er den ikke EU ok lengre. Det er ikke skilt på den heller, så jeg lager ikke til noe uorginalt før den har vært gjennom kontrollen.
Det beste er vel å ikke ha lys i USA posisjonslysene ved EU kontrollen?
Hvis noen vil se hvor mye arbeid jeg hadde med å fikse signalhornet kan du lese tråden på www.miata.net forum om "Horn location 1990" på
http://forum.miata.net/ubb/ultimatebb.p ... 5;t=031814
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Det hornet han skulle ha deg til å installere er _litt_ kult da!
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/ ... mber=44760
130 dB bør skremme vekk det meste!
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/ ... mber=44760
130 dB bør skremme vekk det meste!
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Burde vært påbudt her i Oslo.. Slik at man kan vekke alle de sovende sjåførene...
Magnus wrote:Det hornet han skulle ha deg til å installere er _litt_ kult da!
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/ ... mber=44760
130 dB bør skremme vekk det meste!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive