Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Oppdaget tikking (ala tenningbank igrunn) og fant ut at den kom fra enheten under. Hva er det? og skal den lage sånn innmari tikkelyd
Hilsen uvitende verkstedsmester
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
petterbw wrote:hvis det er det jeg tror det er så er den den som regulerer tilgangen til kullfilter saken som går til bensintanken.
prøv å plugg den ut å se hva som skjer.
Korrekt som petterbw sier, det er ventilen til kullfilteret ( kalles KANISTER på fagspråket)
Den har tikket et par ganger på min og når jeg har hatt den inne på golvet, men det gikk over å gjor ikke stort mer med det. Jeg fjernet hele kanisteret å koblet vekk denne.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
evt hvis du fortsatt vil ha den. kan jeg sikkert se om jeg fortsatt har den ventil greia. kan jo være at din er ødelagt og det er derfor den tikker så veldig.
Fred wrote:Noen som kan si noe om hva den gjør og hva forskjellen er om den er borte?
Den tar til seg uforbrent bensin i damp form å filtrerer den gjennom kullfilteret. I noen biler går denne bensinen i retur til tanken å i enkelte andre returnerer den til innsug når gitte verdier som over 70 grader kjølevannstemp er oppnåt og du har fullt gasspådrag.
Forskjellen er at du får 0,000001% mer bensinforbruk pr kjørte km om du fjerner den, liksom.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Dette stemmer ikke. Canisteren er montert for å fange opp og lagre bensindampen fra bensintanken din, den filtreres ikke på noen måte, hvorfor skulle den det? Når du starter opp motoren vil PSV-en åpne, og den lagrede bensindampen i canisteren vil suges inn i motoren og forbrennes. Grunnen til at den i det hele tatt finnes er at det faktisk er påbudt med systemer for å samle opp bensindamp fra tanken. Denne siden forklarer det ganske greit: http://www.familycar.com/classroom/emission.htm.
Jeg vil tro du får problemer med vakuum i tanken om du fjerner canisteren med ventil, og fortsatt bruker den originale bensintoppa som i utgangspunktet skal være helt tett. Og du vil nok også få en 3-er feil på EU-kontroll hvis kontrolløren er våken.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Purge valve åpner for at bensisdamp fra tanken skal bli sugd inn i innsuget og forbrent. Det er ecu som kontrolerer når den åpnes. For at den skal åpne må blant annet motoren ha driftstemp, bilen må være i gir, må ikke gå på tomgang osv
Det sitter en fuel vapor valve på tanken som leder dampen inn i slangen som går til kullfilteret, på denne slangen sitter også en toveis-ventil, trykket i tanken må over et visst trykk før den løser ut og sender damp til kullfiltert. Det betyr at de fleste ganger purgevalven åpner er det ikke noe bensindamp å forbrenne.
Ved å fjerne purgevalve vil bensindampen gå til friluft isteden, når trykket i tanken blir høyt nok.
Du får heller ingen problemer med vakum i tanken. Siden tanklokket er tett så er det nesten alltid overtrykk i tanken. Lyden som høres når tanklokket skrus ut er luft/bensindamp som blåser ut. Bare tenn en fyrstikk neste gang du fyller bensin, så ser du at flammen står ut av påfyllinga og ikke blir trukket ned i tanken
1990 Na, Greddy turbo, Jackson luft-vann intercooler, DIYPNP, 2,25" eksos, custom downpipe, noe bling-bling