@jallatralla
Bransjen er ganske godt regulert allerede.
700,- (+indexreg) er maks som private kan ta, mener jeg.
Det vil også foreligge skilting som "advarer" på forhånd hva man har å forholde seg til.
Jeg sitter i styret i borettslaget her og jeg kunne gjerne hatt enda høyere gebyrer på feilparkering... Dritirriterende med folk som bare tar seg til rette... Privat område er privat og hvis folk absolutt må ha et sted å parkere så får de vel kjøpe seg et eget område da... Kjipt men sant.
Det er også viktig å skille mellom all stans forbudt (fotgjengerfelt, sykkelfelt, trikkeskinner ol.) og parkering forbudt.
Sistnevnte gir deg mulighet til av/pålessing og ca. 5 min. Dette er tilpasset varelevering/flytting etc.
Hadde man ikke hatt strenge regler i .feks Oslo sentrum hadde kaoset vært enda verre. Husk, det er ingen menneskerett å "skulle bare" hvorsomhelt og skape trafikkfarlige situasjoner. Det er aldri nødvendig for enn feit frognerfrue med X5 å parkere på fortauet utafor apoteket. Men det skjer stadig for det. Trikken stopper og fotgjengerne må gå rundt. Kunne gått vært høyere bøter for de folka der.
Jeg er ikke superglad i p-regler jeg heller, men uten ville alt vært kaos. Man vet jo når man parkerer ulovlig. Noen ganger tar man en kalkulert risiko. You win som, you lose some.
Det som irriterer meg mest er alle stedene jeg må trekke lapp for å stå gratis i inntil 3 timer.
Mags