Ujevn tomgang

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Tee-Zee
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 26 Feb 2010, 19:08
Location: Oslo
Status: Offline

Ujevn tomgang

Post by Tee-Zee »

Har endelig fått ordna startproblemene mine.

det viste seg at jeg hadde to brente ventiler, og timingen var satt to tenner feil. Han som skrudde på bilen mente at regreima ikke var grunnen, så da lurer jeg litt på hvorfor ventilene gikk til helvete. Noen tips?

Det andre problemet er at bilen går ujevnt på tomgang til tider. Det skjer når bilen er varm, og ofte når jeg står i lyskryss o.l. Noen ganger ligger den helt fint på rundt 900 o/min, mens den plutselig detter ned mot 500 o/min og opp igjen. Den stopper derimot aldri. Den var forøvrig sånn før jeg hadde den på verksted også, men jeg trodde at det var en bieffekt av mitt andre problem.

Bilen går fint så lenge motoren har belastning, og derfor mistenker jeg at det er en eller annen sensor som styrer tomgangen som sliter.
'98 MX-5 1,6
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Leo91BRG »

http://www.miata.net/garage/isc.html

Vet ikke hvordan det er på 1,6 NB, men min 1,6NA hadde samme problemet. Ble betydelig bedre etter en rens som beskrevet i link ovenfor.

Vær dog forsiktig med belegget i innsuget, jeg "renset bort" deler av dette, så nå går bilen pent på tomgang, ca 850-900, med tomgangs skruen justert helt "lukket" :D , selv om jeg kobler GND-TEN i diagnose boksen.


Er fortsat litt tvilsom i ny og ne, mest i fuktig vær rundt null, av en eller annen grunn. Tenker å bytte hele gassspjeld/insug med tomgangsmotor ved leilighet.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Miatapowers »

Ventilene er dårlig i tidlige nb 1,6 motorer, så det er nok det så er årsaken din også, eg har 16 stk dårlige ventiler i kjellern.. :shock: eg har kun byttet ventiler på 3 mazda motorer, og dem alle 3 er nb 1.6..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by mojo-91 »

Tee-Zee wrote:Har endelig fått ordna startproblemene mine.

det viste seg at jeg hadde to brente ventiler, og timingen var satt to tenner feil. Han som skrudde på bilen mente at regreima ikke var grunnen, så da lurer jeg litt på hvorfor ventilene gikk til helvete. Noen tips?

Det andre problemet er at bilen går ujevnt på tomgang til tider. Det skjer når bilen er varm, og ofte når jeg står i lyskryss o.l. Noen ganger ligger den helt fint på rundt 900 o/min, mens den plutselig detter ned mot 500 o/min og opp igjen. Den stopper derimot aldri. Den var forøvrig sånn før jeg hadde den på verksted også, men jeg trodde at det var en bieffekt av mitt andre problem.

Bilen går fint så lenge motoren har belastning, og derfor mistenker jeg at det er en eller annen sensor som styrer tomgangen som sliter.
Og du har sjekket at ikke motoren trekker falsk luft?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Vidar »

Går tomgangen opp og ned ? opp til ca 1200 rpm og så ned. Og slik går den og pendler ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Tee-Zee
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 26 Feb 2010, 19:08
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Tee-Zee »

Jepp.

Noen ganger går den så høyt, men stort sett pendler den mellom 500 og 1000 o/min.
'98 MX-5 1,6
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Chan »

Jeg har en 1.8L NB og den pendler litt opp av og til (1200 kanskje?) og tilbake til der den startet. Husker ikke rpm'en i hodet akkurat nå, men den beveger seg oppover etter bestemt tidspunkt (etter x antall sek/min). Har hørt at noen nevnte at den skrur opp rpm'en slik at batteriet ikke skal tappes for strøm. Er dette normalt?

MVH en som ble litt usikker
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by siemens »

Chan wrote:Jeg har en 1.8L NB og den pendler litt opp av og til (1200 kanskje?) og tilbake til der den startet. Husker ikke rpm'en i hodet akkurat nå, men den beveger seg oppover etter bestemt tidspunkt (etter x antall sek/min). Har hørt at noen nevnte at den skrur opp rpm'en slik at batteriet ikke skal tappes for strøm. Er dette normalt?

MVH en som ble litt usikker
Ja det er ganske normalt at rpm øker litt da du forbruker en del strøm, men om mx,n er slik er jeg usikker på. Jeg hadde en ford mondeo før som økte rpm da jeg brukte varme,app + varmetråder, stereo å annet snacks da bilen sto på tomgang.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Chan »

siemens wrote:
Chan wrote:Jeg har en 1.8L NB og den pendler litt opp av og til (1200 kanskje?) og tilbake til der den startet. Husker ikke rpm'en i hodet akkurat nå, men den beveger seg oppover etter bestemt tidspunkt (etter x antall sek/min). Har hørt at noen nevnte at den skrur opp rpm'en slik at batteriet ikke skal tappes for strøm. Er dette normalt?

MVH en som ble litt usikker
Ja det er ganske normalt at rpm øker litt da du forbruker en del strøm, men om mx,n er slik er jeg usikker på. Jeg hadde en ford mondeo før som økte rpm da jeg brukte varme,app + varmetråder, stereo å annet snacks da bilen sto på tomgang.
Virker til at det er da ganske normalt på bilen min da. Skjer dette med noen andre også?
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Tee-Zee
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 26 Feb 2010, 19:08
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Tee-Zee »

Ja, det skjer med min også. Turtallet øker f.eks. en smule når jeg skrur på lysene.
'98 MX-5 1,6
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Leo91BRG »

Leo91BRG wrote:http://www.miata.net/garage/isc.html

Vet ikke hvordan det er på 1,6 NB, men min 1,6NA hadde samme problemet. Ble betydelig bedre etter en rens som beskrevet i link ovenfor.

Vær dog forsiktig med belegget i innsuget, jeg "renset bort" deler av dette, så nå går bilen pent på tomgang, ca 850-900, med tomgangs skruen justert helt "lukket" :D , selv om jeg kobler GND-TEN i diagnose boksen.


Er fortsat litt tvilsom i ny og ne, mest i fuktig vær rundt null, av en eller annen grunn. Tenker å bytte hele gassspjeld/insug med tomgangsmotor ved leilighet.


Noen som vet om delvis defekt lamda sonde kan være årsaken til dette? Og gir ecu ikke korrekt informasjon?
Går helt problemfritt ellers.

Eller kan det være noe som av og til henger seg opp i luftmengdemåler`n og fører til problemet?
(vet ikke om det er mulig i hele tatt, men har lest om fler som har fått problem med tomgang etter montering av JR CAI. Eneste forskjellen jeg kan se på det, hvis ikke dårlig skrudd sammen med vakum lekkasje, er at LMM står på høykant, den lå vel flatt med det gamle luftfileret. Synes det er rart om det skulle ha noe å si, men spør likevel)




Funker stort sett bra, men som nevnt over fortsatt ujevn "fluktuerende" daler kraftig ned og skyter opp igjen, vil ikke karakterisere det som "vanlig ujevn tomgang" /"fusking".
Det er kun på varm motor.
Ved høyt turtall, og slipp av gasspedalen, synker turtall lett og ubesværet nedover, til ca 3500+ eller no, da går e betydelig tråkkere.
Har JR CAI.

Har sjekka for vakumlekkasjer ved å spraye start gass fra luftintaket og bakover til gassspjeld o.l. ikke funnet lekkaskje.
Har målt motstand på ISC ventil, den er innenfor spec.
Har justert tomgang, så den er lik med GN og TEN koplet sammen i diagnoseboksen.


Hvis jeg slippern gassen veldig pent nedover, og "hjelper til litt", finner den som regel roa etterhvert.

Takknemlig for innspill, Leo
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by EspenAndre »

Leo91BRG wrote: Hvis jeg slippern gassen veldig pent nedover, og "hjelper til litt", finner den som regel roa etterhvert.
høres veldig ut som LMM ja, plukke lokket fra hverandre og stramme fjæren noe, så går det nok bedre :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Ujevn tomgang

Post by Leo91BRG »

A-ha!

Da skal jeg ta en diagnose, og la LLM, være ifred så lenge hvis det er bare den som lager krøll. Har planer at den skal komme tilbake i normal posisjon, evt bli øverflødig til vårn :D
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Post Reply