Min bilspillsmak: Før jeg fikk MX-5 spillte jeg mye LFS, rFactor, Grand Prix Legends og GT Legends. Nå har rattet bare samlet støv i 1.5 år...racingsimulatorer er ikke det store når du har en kjempemoro roadster å rulle rundt i.
Men, GT5 må jo prøves...og etter å ha hatt spillet en ukes tid så har jeg gjordt meg opp en endelig mening.
Det første først. GT5 er to spill; du får 200 utfattelig detaljerte biler og en del veldig vakre baner, og i tilleg får du en litt pyntet versjon av alt innholdet i GT4. Det førstnevnte ser fantastisk ut, det sistnevnte ser greitt nok ut men er ikke kjempepent.Av MX-5er får du 2 Eunos Roadstere (89, 90) og en '07 NC i GT5 innpakning, og du får det meste av NA/NB i GT4 innpakning.
Minus: Dårlig skademodellering, liten effekt av krasj, ikke helt der på simuleringa, GT4 biler og baner kan se litt tafatt ut i forhold til GT5 innhold, dårlig fartsfølelse på alt under 120, AI er litt zombie, dårlig brukergrensesnitt, tuningsystemet fungerer men er veldig simpelt; Her hadde det vært litt mer moro med detaljer på merker og lignende.
Pluss: Veldig vakkert og detaljert på GT5 innhold..GT5 bilene sin detaljrikdom her er nesten ufattelig, kraftige biler føles som groteske monstre, "normale" biler uten allverdens power er ofte genuint gøy å kjøre..spesielt RWD, simuleringen er ikke iRacing eller LFS - men den virker veldig bra til å være et konsollspill, vakre væreffekter i GT5 innhold (GT løp i regnvær er en opplevelse), moro spesialinnhold (carts, nascar, rally), man har ikke "balansert" bilene for mye...her det både gode og dårlige kjøretøy...og kanskje sist men ikke minst; utvalget av baner er helt fabelaktig. Dette er noe man ofte ikke tenker på i andre spill, men det å ha alt av store kjente baner med er moro.
Så det er et litt skrudd spill. Du kan irritere deg grønn over spillet og iblandt blir du overhodet ikke gira men så plutselig danser du en perfekt detaljert Ferrari 512BB rundt Monaco-banen eller drar en blodpumpa Challenger inn på strekka på Daytona og du gliser fra fra øre til øre.
8/10
* Siden vi er på et MX-5 forum kan vi vel og nevne at MX-5 får mye cred i dette spillet.