turbo...
Moderator: Styremedlemmer
turbo...
ok jeg lurer litt på og kjøpe meg men mx5, men har veeldig lyst på turbo. jeg vet at konverteringskit ikke er vanskelig og få tak i, virket heller ikke som om det var noe prob. og få det godkjent, men holder motoren? Er det mange som har fått prob. etter en konvertering?
Noe annet jeg lurer på er om det er like lett og få en 96mod godkjent.. det var jo bare fram til 93ellerno den turboversjonen ble solgt BBR-turbo.
Og forresten, mens jeg sitter her. det er en ting tilo jeg lurer på. Ble 90hk utgaven (94-97 tror jeg) tatt inn til norge?? Søkte på mobile.de der var det jo nesten bare 90hk-versonen....
Noe annet jeg lurer på er om det er like lett og få en 96mod godkjent.. det var jo bare fram til 93ellerno den turboversjonen ble solgt BBR-turbo.
Og forresten, mens jeg sitter her. det er en ting tilo jeg lurer på. Ble 90hk utgaven (94-97 tror jeg) tatt inn til norge?? Søkte på mobile.de der var det jo nesten bare 90hk-versonen....
er værtfall liten fare for motoras hvis du klarer deg med ca 150hk.. har sett at enkelte har tatt ut 250hk av motoren(spørs hvor lenge det varer) uten å gjøre noe intert..
regner med at det er turbokit fra GReddy du har tenkt mest på da dette er det billigste.. http://www.greddyturbofaqs.com kan du lese litt mer om det..
regner med at det er turbokit fra GReddy du har tenkt mest på da dette er det billigste.. http://www.greddyturbofaqs.com kan du lese litt mer om det..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
har pratet med Marius hos Crazytuning.. han var ikke helt sikker.. men hvis du ringer til crazytuning så finner dem nok det ut for deg.. evt bygger det slik at det passer..
www.crazytuning.com

Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Jeg tror også at medlemmer i klubben får rabatt på turbokit hos CrazyTuning. Hør med Marius om dette.....
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: turbo...
Jupp, denne utgaven ble importert til Norge. Jeg har selv en "norsk" 97-modell. Sikkert ikke rart at du fant bare 90 HK-utgaven på mobile.de, de kaster jo som regel biler som er eldre enn 5 år i Tyskland...edw wrote:Og forresten, mens jeg sitter her. det er en ting tilo jeg lurer på. Ble 90hk utgaven (94-97 tror jeg) tatt inn til norge?? Søkte på mobile.de der var det jo nesten bare 90hk-versonen....

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Jeg har også en 96 mod 1.8 som jeg har planer om å turbokonvertere.
En sinnsyk bra link som går igjennom alle alternativene ligger her: http://www.quithel.co.uk/zz_More_power.htm.
Hvis man skal ha et skikkelig kit som tar hensyn til fuel, tenning på en skikkelig måte(bankesensor, komplett Link ECU osv.) og som kommer med IC og full pakke, er det kun FM2 som gjelder.
Ellers er det HKS sitt kit eller FM1 som begge er kompromiss når det gjelder styring av bensin og tenning.
FM2 gir 230 ærlige RWhp på 12psi i en 94-97 1.8l med aksepterbar driftsikkerhet.
Folket på forum.miata.net kjører på 15 psi og 260 hk på hjula med FM2 uten å rapportere om andre problemer enn sliten clutch
Synd at FM2 koster skjorta og trusa...
En sinnsyk bra link som går igjennom alle alternativene ligger her: http://www.quithel.co.uk/zz_More_power.htm.
Hvis man skal ha et skikkelig kit som tar hensyn til fuel, tenning på en skikkelig måte(bankesensor, komplett Link ECU osv.) og som kommer med IC og full pakke, er det kun FM2 som gjelder.
Ellers er det HKS sitt kit eller FM1 som begge er kompromiss når det gjelder styring av bensin og tenning.
FM2 gir 230 ærlige RWhp på 12psi i en 94-97 1.8l med aksepterbar driftsikkerhet.
Folket på forum.miata.net kjører på 15 psi og 260 hk på hjula med FM2 uten å rapportere om andre problemer enn sliten clutch

Synd at FM2 koster skjorta og trusa...
Greddy har også ett kit som koster både skjorta og G-strengen.. 220hk på 0.8 bar loves det.. mener at kit'et koster 55 tusen hos crazytuning.. de monterte det på en bil i fjor engang.. det røyk av clutchen på fullt pådrag så man trenger også en ny clutch.. eieren rasa vel diffen på en 3 ukers tid også.. så ny diff er også ett behov ville jeg tro..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Han brente også stemplene på første tur etter at han fikk ny diff fra Danmark. For å si det sånn: Han er drittlei hele bilen. Nå står den bare under et teppe av snø i deler. GReddy-kitet til 14000,- holder lenge med litt mer modifikasjoner. Jeg hadde dette kitet og var kjempefornøyd! Hadde 200 hk i min, og det holdt lenge! I forhold til pris er dette kitet helt perfekt.




-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
Pacmania: Etter det jeg har hørt og sett på nettet har Greddy kun et turbokit for Miata/MX-5 1.6 som består av en TD04H-15G turbo.
Har du/dere noen link til dette turbokitet til 55K ?
Sikker på at ikke CT selger det vanlige Greddy kitet + Emanage, boostcontroller, IC og større dyser ?
Er vedkommende med dette kitet her på forumet ?
Turbomx5: Er/var bilen din bremset til 200 på bakhjulene ? Hvordan gjorde du det med tenning og bensin for å få til dette ? Å skru opp trykket + en Cossie IC gir vel ikke 200 hester sånn uten videre ?
Har du/dere noen link til dette turbokitet til 55K ?
Sikker på at ikke CT selger det vanlige Greddy kitet + Emanage, boostcontroller, IC og større dyser ?
Er vedkommende med dette kitet her på forumet ?
Turbomx5: Er/var bilen din bremset til 200 på bakhjulene ? Hvordan gjorde du det med tenning og bensin for å få til dette ? Å skru opp trykket + en Cossie IC gir vel ikke 200 hester sånn uten videre ?
Det følger med ekstra bensinstyring med GReddy-kittet. Vi prøvde å lade den blå crazytuning-mx5'n med 1 bar uten ekstra bensin-styring (større dyser, bensintrykksregulator) utenom det som følgte med kittet. Dette gikk nesten bra (blåste 1 stempel når bilen ble kjørt sinnsykt hardt og lenge), så jeg vil påstå at det går fint å lade 0.8-0.9 bar trygt. Jeg har snakket med flere som driver med trimming av mx5 (bl.a. Crazytuning), og de mener at det var 200 hk i motor på min, minus noen % på hjulene da.......
Rakk desverre ikke å dyno-teste bilen før den ble solgt.
Jeg justerte tenningen ned til 6 grader.
Jeg kjørte en liten stund uten IC, og da ladet jeg originalt 0.35 bar. Når jeg installerte IC og boostcontrolleren og fikk justert opp trykket littegrann, ble det en helt annen bil. Det er en utrolig stor forskjell fra 0.35 bar og opp til 0.5 bar (tro det eller ei...) Man må liksom ha prøvd begge deler for å skjønne hvor stor forskjell det er. Og fra 0.5 bar og opp til 0.7 bar er det enda mer forskjell på draget i bilen enn det var fra 0.35-0.5 bar.
Vedkommende med kittet til 55 000,- er ikke på forumet. Nå skal det sies at han ikke på langt nær betalt 55 000,- for dette kitet (han er en god kompis med Crazytuning-gutta). Kittet skulle også brukes som reklame (gikk litt dårlig...), slik at vedkommende slapp unna med en rimelig penge.
Jeg har også bilder av dette kittet ferdig montert på bilen hans, hvis noen er interessert? ... bare å sende mail....
Crazytuning har sluttet å føre dette kittet, så du må ta lontakt med
IMPORT-TUNING
for å få tak i dette kittet. (Det var der jeg kjøpte kittet mitt). Han Reidar som driver dette firmaet holder til på Gardemoen, og er kjent for å være seriøs.
Rakk desverre ikke å dyno-teste bilen før den ble solgt.
Jeg justerte tenningen ned til 6 grader.
Jeg kjørte en liten stund uten IC, og da ladet jeg originalt 0.35 bar. Når jeg installerte IC og boostcontrolleren og fikk justert opp trykket littegrann, ble det en helt annen bil. Det er en utrolig stor forskjell fra 0.35 bar og opp til 0.5 bar (tro det eller ei...) Man må liksom ha prøvd begge deler for å skjønne hvor stor forskjell det er. Og fra 0.5 bar og opp til 0.7 bar er det enda mer forskjell på draget i bilen enn det var fra 0.35-0.5 bar.
Vedkommende med kittet til 55 000,- er ikke på forumet. Nå skal det sies at han ikke på langt nær betalt 55 000,- for dette kitet (han er en god kompis med Crazytuning-gutta). Kittet skulle også brukes som reklame (gikk litt dårlig...), slik at vedkommende slapp unna med en rimelig penge.
Jeg har også bilder av dette kittet ferdig montert på bilen hans, hvis noen er interessert? ... bare å sende mail....
Crazytuning har sluttet å føre dette kittet, så du må ta lontakt med
IMPORT-TUNING
for å få tak i dette kittet. (Det var der jeg kjøpte kittet mitt). Han Reidar som driver dette firmaet holder til på Gardemoen, og er kjent for å være seriøs.
-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline
hei jeg har ett greddy kitt,kjøpt i usa ,husker ikke hvilken type turbo det er bortsett fre greddy
kjører org motor å 0,4 bar tror den da gir rundt 160 hk,har lyst til å kjøpe ic å justere opp trykket,har da 2 kompiser som den ene mener at jeg ikke behøver å bytte til større bensin dyser å han andre mener jeg må,noen som hvet mere her
å evt noen som har pris på 4 stk dyser hørt dette er dyrt
Mvh oddbjørn


å evt noen som har pris på 4 stk dyser hørt dette er dyrt

Mvh oddbjørn
Turboen er ikke laget av GReddy. Det er Mitsubishi som lager denne turboen. Det er samme turbo som sitter i Mitsubishi 3000GT (den ene av dem da, vel å merke).... 

-Remi-
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
- classicturbo
- 2000 RPM
- Posts: 210
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Location: porsgrunn/telemark
- Contact:
- Status: Offline