Hei, er det noen som vet hva det koster å få byttet bremserør på en NA?Snakket med verkstedet som tok eukontrollen og han trodde det skulle koste ca 2500,- pluss materiale, høres det riktig ut?
Maholm
Bytte bremserør
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Spørs hva rør og hvor det er, selve røret med koblinger koster ikke mye, men tar gjerne ett par timer denne jobben,,maholm wrote:Hei, er det noen som vet hva det koster å få byttet bremserør på en NA?Snakket med verkstedet som tok eukontrollen og han trodde det skulle koste ca 2500,- pluss materiale, høres det riktig ut?
Maholm
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Gjenoppliver denne tråden litt for å avklare noen basics spørsmål om bytte av bremserør:
1)
Er det 3/16 tommer dimensjon på bremserørene på NA? Dvs 4,7 mm?
Jeg har vært under og målt mine rør bak, og litt avhengig av tectyl osv så virker det som det er denne dimensjonen.
2)
Er det noen som har data for lengden av røret som går fra høyre til venstre bakhjul på en NA?
3)
Noen tidligere tråder snakker om at det er forskjell på rørene til en NA med og uten ABS, hva består denne forskjellen i? Ser jo klart at det blir ulike rørlengder i motorrommet, men er det slik at røret tvers over bakaksel er likt?
4)
Biltema selger slike rør i metervis, de har to kvaliteter, kobber og kobbernikkel. Hva er forskjellen på disse to, og er det noen bestemt man skal bruke på en bil med ABS?
Fra generelt nettsøk ser det ut som kobbernikkel er saken å bruke, spesielt på ABS fordi dette er stivere/større indre diameter.
Det blir også hevdet at man med kobbernikkel kan bruke samme avstand mellom festepunktene, mens hvis man bruker vanlig kobber må man øke antall festepunkter da rene kobberrør er mykere enn originalt leverte stålrør. Er det noen med peiling som kan bekrefte dette?
Betyr denne forskjellen at man ikke kan bruke Biltemas dobbeltkonverktøy til kobbernikkel rør?
5)
Verkstedet som gjennomførte EU skrapte av tectyl på rørene for å sjekke om det er rust, et av rørene er det ikke rust på, så her mener jeg vel verkstedet burde lagt på en "dash" tectyl igjen, så det ikke blir grobunn for rust.....eller er jeg som vanlig litt pirkete???
Svar gjerne på ett eller flere av spørsmålene, regner ikke med at noen har alle svar, men synes det kunne vært OK å lage en liten "bremserør tråd". Har funnet noen smådiskusjoner her og der i prosjekttråder, men ingen samlet oversikt, så da starter jeg like gjerne en....
1)
Er det 3/16 tommer dimensjon på bremserørene på NA? Dvs 4,7 mm?
Jeg har vært under og målt mine rør bak, og litt avhengig av tectyl osv så virker det som det er denne dimensjonen.
2)
Er det noen som har data for lengden av røret som går fra høyre til venstre bakhjul på en NA?
3)
Noen tidligere tråder snakker om at det er forskjell på rørene til en NA med og uten ABS, hva består denne forskjellen i? Ser jo klart at det blir ulike rørlengder i motorrommet, men er det slik at røret tvers over bakaksel er likt?
4)
Biltema selger slike rør i metervis, de har to kvaliteter, kobber og kobbernikkel. Hva er forskjellen på disse to, og er det noen bestemt man skal bruke på en bil med ABS?
Fra generelt nettsøk ser det ut som kobbernikkel er saken å bruke, spesielt på ABS fordi dette er stivere/større indre diameter.
Det blir også hevdet at man med kobbernikkel kan bruke samme avstand mellom festepunktene, mens hvis man bruker vanlig kobber må man øke antall festepunkter da rene kobberrør er mykere enn originalt leverte stålrør. Er det noen med peiling som kan bekrefte dette?
Betyr denne forskjellen at man ikke kan bruke Biltemas dobbeltkonverktøy til kobbernikkel rør?
5)
Verkstedet som gjennomførte EU skrapte av tectyl på rørene for å sjekke om det er rust, et av rørene er det ikke rust på, så her mener jeg vel verkstedet burde lagt på en "dash" tectyl igjen, så det ikke blir grobunn for rust.....eller er jeg som vanlig litt pirkete???
Svar gjerne på ett eller flere av spørsmålene, regner ikke med at noen har alle svar, men synes det kunne vært OK å lage en liten "bremserør tråd". Har funnet noen smådiskusjoner her og der i prosjekttråder, men ingen samlet oversikt, så da starter jeg like gjerne en....

- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Svarer selv på spørsmål 1, via søk på miata.net så ser det ut til at dimensjonen er 3/16 tommer eller 4,7 millimeter. Dette er også en av de vanligste dimensjonene, (og fåes kjøpt på Biltema).
Spørsmål 4:
Flere steder nevner kobbernikkel som "stivere" og bedre enn rene kobberrør, så jeg går for det, hvis jeg skal kjøpe og lage selv (avventer pris fra Mazda).
Spørsmål 4:
Flere steder nevner kobbernikkel som "stivere" og bedre enn rene kobberrør, så jeg går for det, hvis jeg skal kjøpe og lage selv (avventer pris fra Mazda).
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Bilxtra og Mekonomen har ferdige rør i rette lengder. Bare å bøye til.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Da har jeg fått veldig bra service fra Mazda på Ski! http://www.motorsenteret-ski.no
Bremseøret originalt tvers over bakaksel til NA koster 283,-, og kan skaffes på 3 virkedager. Da dropper jeg styr med å kjøpe 5 meter kobbernikkel og lage egne dobbeltflenser.
Jeg spurte om de kunne gi litt klubbrabatt til MX-5 klubbmedlemmer også, og det kan de, så jeg skal legge en update på tråden på klubbrabatter.
Helt klart en god grunn for alle klubbmedlemmer i Oslo å ta turen til Mazda på Ski (Nygårdskrysset), da kan man kjøre gamle Mossevei til og fra også....
Bremseøret originalt tvers over bakaksel til NA koster 283,-, og kan skaffes på 3 virkedager. Da dropper jeg styr med å kjøpe 5 meter kobbernikkel og lage egne dobbeltflenser.
Jeg spurte om de kunne gi litt klubbrabatt til MX-5 klubbmedlemmer også, og det kan de, så jeg skal legge en update på tråden på klubbrabatter.
Helt klart en god grunn for alle klubbmedlemmer i Oslo å ta turen til Mazda på Ski (Nygårdskrysset), da kan man kjøre gamle Mossevei til og fra også....

- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3212
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Det enkle er noen ganger det beste
Bra jobba!

2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Dokumentasjon for andre som skal bytte i fremtiden:
Anbefaler absolutt original mazda, virker som stålrør med tykk plastbeskyttelse i nesten hele lengden. Veldig lite slingringsmonn for egenproduserte feilbøyde vinkler når man skal tre røret tversover bakaksel/hjelperamme under montering....
Antar for øvrig at dette røret er likt for NA både for 1,6 og 1,8, med og uten ABS (Jeg har 1,6 med 1,8 bremser og ABS). Pris 283,- før medlemsrabatt hos Mazda Ski (Motorsenteret).
Røret ser slik ut:


Anbefaler absolutt original mazda, virker som stålrør med tykk plastbeskyttelse i nesten hele lengden. Veldig lite slingringsmonn for egenproduserte feilbøyde vinkler når man skal tre røret tversover bakaksel/hjelperamme under montering....
Antar for øvrig at dette røret er likt for NA både for 1,6 og 1,8, med og uten ABS (Jeg har 1,6 med 1,8 bremser og ABS). Pris 283,- før medlemsrabatt hos Mazda Ski (Motorsenteret).
Røret ser slik ut:
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
så bra ut, trodde en produserte mer kopper-nikkel nå? i stedet for stål. 

1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1146
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Bytte bremserør
Tror ut fra metallfargen (grå) i originalrøret det er mer stål enn koppernikkel. Også mindre behov for tykk plaststrømpe som korrosjonsbarriere på kobbernikkel siden det ikke ruster.
Til gjengjeld er stål stivere, og krever derfor færre innfestingspunkter på røret.
Begge deler er godkjent, såvidt jeg vet. Lurer på om det ikke kan være et lite problem med rør av ren kobber dersom man har ABS, mens kobbernikkel går greit, men det er ikke noe jeg vet, bare noe jeg leste på nettet et sted.....Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Til gjengjeld er stål stivere, og krever derfor færre innfestingspunkter på røret.
Begge deler er godkjent, såvidt jeg vet. Lurer på om det ikke kan være et lite problem med rør av ren kobber dersom man har ABS, mens kobbernikkel går greit, men det er ikke noe jeg vet, bare noe jeg leste på nettet et sted.....Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?