NY ND de første skikkelige bilder
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
NY ND de første skikkelige bilder
Her er endelig litt mere konkret info om ny ND - Europa lansering våren 2012.
se :
http://www.autobild.de/artikel/mazda-mx ... now=92#mmg
se :
http://www.autobild.de/artikel/mazda-mx ... now=92#mmg
2012 NC 1,8 Sport Edition
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Vekt 1000 kg og vesentlig lavere forbruk passer meget bra i det norske avgiftssystemet.
I praksis betyr det at prisene nok vil starte under 300.000,-.
Dette blir spennende.
I praksis betyr det at prisene nok vil starte under 300.000,-.
Dette blir spennende.
2012 NC 1,8 Sport Edition
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Likte den jeg, syntes den så kul ut, blir spennende og se hvilke motorer de eventuellt tilbyr den med. Er ikke helt sikker på om jeg syntes det ser ut som en Mx-5 da men...
Også var jo dette et festlig bilde også:

Også var jo dette et festlig bilde også:
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Ja og reg-nr var jo litt artigKolbotn wrote: Også var jo dette et festlig bilde også:

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Er vel som det meste annet bare noen som tolker MX-5 basert på Nagare linjene?! Kan ikke tysk men det meste av bilder av nye modeller er jo bare det. (RX-7 og RX-9 osv. osv. er det jo stadig "nye" bilder av)
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Ja dette her er nok ikke bilder av en virkelig bil, men en digital tolkning av hva som kanskje kommer.biXen wrote:Er vel som det meste annet bare noen som tolker MX-5 basert på Nagare linjene?! Kan ikke tysk men det meste av bilder av nye modeller er jo bare det. (RX-7 og RX-9 osv. osv. er det jo stadig "nye" bilder av)
For min del synes jeg dette nagare-uttrykket ikke har noe med mx5 å gjøre.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Oh, jeg liker hvordan Mazda klarer å følge med i tiden med denne bilen.
Personlig er jeg ikke noen stor fan av de nyere versjonene i seg selv, men de klarer å holde tritt ved å fornye designet uten å miste de grunnleggende verdiene.
Men nå, for første gang siden NA virkelig digger jeg utseendet på den nye MX'en.
Hvis den kommer ut slik som dette, så blir jeg imponert
Personlig er jeg ikke noen stor fan av de nyere versjonene i seg selv, men de klarer å holde tritt ved å fornye designet uten å miste de grunnleggende verdiene.
Men nå, for første gang siden NA virkelig digger jeg utseendet på den nye MX'en.
Hvis den kommer ut slik som dette, så blir jeg imponert

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Jeg kan styre meg for start/stopp-systemer på en sportsbil. Hadde slikt på en leiebil, og det var noe av det mest irriterende og mest upraktiske jeg har kjørt.
Men, det er jo bare helt fantastisk hvis Mazda klarer å holde vekten nede på 1000kg! Det er helt utrolig bra sammenlignet med sykelig overvektige konkurrenter.
Men, det er jo bare helt fantastisk hvis Mazda klarer å holde vekten nede på 1000kg! Det er helt utrolig bra sammenlignet med sykelig overvektige konkurrenter.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Start/stopp er jo som regel bare å skru av. Gjør ofte det selv, da jeg syntes det er vanvittig irriterende.
Som nevnt er dette bare noen tyskere som er flinke i Photoshop. Likevel hender det fote at de treffer rimelig bra når det kommer til design. Hvor gode kontakter de har hos de japanske produsentene vet jeg ikke, men de tyske pleier ofte å være forholdsvis nærme det ferdige produktet.
Angående vekten, ser det ut til at ønsket mitt, og mange andre sitt, har gått i oppfyllelse. Snakket med en Mazda-ingeniør fra Japan i sommer, og han viste seg også å være MX-5-mann. Da han spurte hva jeg ønsket meg i neste MX-5, sa jeg enkelt og greit: Lavere vekt. Fikk til svar at dette var noe de jobbet med hele tiden, og at vekten ville være så lav som mulig.
Jeg håper bare de ikke tar i bruk for mange dyre materialer som gjør bilen dyrere. Da kan det fort være at vinninga forsvinner i spinninga.
Hva slags motor ønsker folk seg?
Personlig tipper jeg det kommer til å bli noe turboladede greier. Kanskje valget mellom noe sånt som 1,4 og 1,6 på 150 og 200 hester.
Som nevnt er dette bare noen tyskere som er flinke i Photoshop. Likevel hender det fote at de treffer rimelig bra når det kommer til design. Hvor gode kontakter de har hos de japanske produsentene vet jeg ikke, men de tyske pleier ofte å være forholdsvis nærme det ferdige produktet.
Angående vekten, ser det ut til at ønsket mitt, og mange andre sitt, har gått i oppfyllelse. Snakket med en Mazda-ingeniør fra Japan i sommer, og han viste seg også å være MX-5-mann. Da han spurte hva jeg ønsket meg i neste MX-5, sa jeg enkelt og greit: Lavere vekt. Fikk til svar at dette var noe de jobbet med hele tiden, og at vekten ville være så lav som mulig.
Jeg håper bare de ikke tar i bruk for mange dyre materialer som gjør bilen dyrere. Da kan det fort være at vinninga forsvinner i spinninga.
Hva slags motor ønsker folk seg?
Personlig tipper jeg det kommer til å bli noe turboladede greier. Kanskje valget mellom noe sånt som 1,4 og 1,6 på 150 og 200 hester.
'98 MX-5 1,6
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Håper de fortsetter som før og gir oss en turtallsvillig rekkemotor uten overlading.
En 2 liter med 170-ish hk ved 7000 rpm.
Eller hva med en 2,2 liter rekke 6er(?) med 200-ish hk. Noe a la Z4? Kunne vært artig.
Som går på bensin!
Kommer det en diesel, elektrisk eller hybrid-sak begynner jeg å grine.
En 2 liter med 170-ish hk ved 7000 rpm.
Eller hva med en 2,2 liter rekke 6er(?) med 200-ish hk. Noe a la Z4? Kunne vært artig.
Som går på bensin!
Kommer det en diesel, elektrisk eller hybrid-sak begynner jeg å grine.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Nå kan det hende jeg er litt på viddene, så ta dette som et spørsmål fra en uvitende.
Men er ikke sylindervolum og -antall et kompromiss når det kommer til turtallsvillighet?
Ser for meg at en 2.2 R6 vil ha en totalt annerledes karakteristikk enn den typen motor som står i bilene nå, og spesielt opp mot NA-motorene.
Men er ikke sylindervolum og -antall et kompromiss når det kommer til turtallsvillighet?
Ser for meg at en 2.2 R6 vil ha en totalt annerledes karakteristikk enn den typen motor som står i bilene nå, og spesielt opp mot NA-motorene.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Tipper på en 130 og 170 hester'ish og heller at vekten skal stå for bedre ytelse. Tror heller ikke de blir noe særlig dyrere, de vet utmerket godt at folk neppe kjøper dem om de har en syk pris.
Deler sikkert i stor grad plattform med en eventuell ny rotor bil som kommer i 2013 > siden de allerede begynte å merge litt med RX-8 FL
Deler sikkert i stor grad plattform med en eventuell ny rotor bil som kommer i 2013 > siden de allerede begynte å merge litt med RX-8 FL
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Spørs egentlig hvordan du bygger dem og hva du hiver på dem av penger. NA V8ere som klatrer til nær 9000RPM er jo populært i tyske supercoupeer f.eks...Men en rekkesekser er jo rent stereotypisk ofte motorer ment å være silkemyke og stabile, ikke screamers.LoKi wrote:Nå kan det hende jeg er litt på viddene, så ta dette som et spørsmål fra en uvitende.
Men er ikke sylindervolum og -antall et kompromiss når det kommer til turtallsvillighet?
Ser for meg at en 2.2 R6 vil ha en totalt annerledes karakteristikk enn den typen motor som står i bilene nå, og spesielt opp mot NA-motorene.
Men jeg har minimal tro på noen 2.2 R6 i MX-5, tror det a) blir for tungt og stort b) Rekke 6 er mer Datsun, ikke Mazda.
2001 1.6 NBFL
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg mener at turtallsvilligheten kommer av boringa på motoren.
Så lenge slaglengden er relativt kort (kortere enn boringa) vil motoren være ganske turtallsvillig.
Motsatt vil en motor med lenger slaglengde ha mere dreiemoment men være mindre glad i høy hastighet.
Så er det bare å bruke høykvalitetskomponenter og en lett krank/svinghjul så blir det moro.
Synes f.eks dette virker som karakteristika vi kan leve med:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54
Men jeg bare synser altså. Det er sikkert noen grunner til at det er en dårlig idé...
Magnus (motor-lekmann)
Så lenge slaglengden er relativt kort (kortere enn boringa) vil motoren være ganske turtallsvillig.
Motsatt vil en motor med lenger slaglengde ha mere dreiemoment men være mindre glad i høy hastighet.
Så er det bare å bruke høykvalitetskomponenter og en lett krank/svinghjul så blir det moro.
Synes f.eks dette virker som karakteristika vi kan leve med:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54
Men jeg bare synser altså. Det er sikkert noen grunner til at det er en dårlig idé...
Magnus (motor-lekmann)
Last edited by uggla on 04 Jan 2011, 16:38, edited 1 time in total.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Jeg tror det er helt usannsynlig med noe annet enn en 4'er. Men vi kan jo drømme, for all del 
