Jeg tipper 4cyl. Mest sansynlig mzr om ikke de har en ny range med 1.6 eller mindre utviklet for andre modeller.
Effekten blir uansett under rx8 og evt en rx7 da de liksom skal være ræsehr bilene.
NY ND de første skikkelige bilder
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
personlig håper jeg på 2.0l duratec. da er man bare en liten handlerunde hos cosworth så har man en 2.3l på 300hp.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
De kommer jo med helt nye motorer. Sky-G og Sky-D (bensin og diesel). Euro-versionen av Sky-G har 14:1 kompresjon! Ikke så voldsom toppeffekt, men får et dreiemoment-register som er ulikt alt annet.
http://www.caranddriver.com/news/car/10 ... s-car_news
I samme slengen kommer de med nye girkasser. Lettere og enklere. Hvor alle skal passe på alt. Dvs. byttbare mellom diesel- og bensinmotorer.
Fant egentlig ikke den linken jeg var på jakt etter, men her en passe relatert:
http://blog.caranddriver.com/mazda-anno ... e-new-sky/
De skal visstnok hente en eller annen karosseri-konstruksjon fra RX-8 som gir samme karosseri-stivhet som en vanlig kupé-modell.
Bla bla bla...
http://www.caranddriver.com/news/car/10 ... s-car_news
I samme slengen kommer de med nye girkasser. Lettere og enklere. Hvor alle skal passe på alt. Dvs. byttbare mellom diesel- og bensinmotorer.
Fant egentlig ikke den linken jeg var på jakt etter, men her en passe relatert:
http://blog.caranddriver.com/mazda-anno ... e-new-sky/
De skal visstnok hente en eller annen karosseri-konstruksjon fra RX-8 som gir samme karosseri-stivhet som en vanlig kupé-modell.
Bla bla bla...
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Jeg stemmer for 1000 kg og 1.3 l wankel med 240 hk. 

13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
-
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Hauk wrote:De kommer jo med helt nye motorer. Sky-G og Sky-D (bensin og diesel). Euro-versionen av Sky-G har 14:1 kompresjon! Ikke så voldsom toppeffekt, men får et dreiemoment-register som er ulikt alt annet.
http://www.caranddriver.com/news/car/10 ... s-car_news
I samme slengen kommer de med nye girkasser. Lettere og enklere. Hvor alle skal passe på alt. Dvs. byttbare mellom diesel- og bensinmotorer.
Fant egentlig ikke den linken jeg var på jakt etter, men her en passe relatert:
http://blog.caranddriver.com/mazda-anno ... e-new-sky/
De skal visstnok hente en eller annen karosseri-konstruksjon fra RX-8 som gir samme karosseri-stivhet som en vanlig kupé-modell.
Bla bla bla...
utdrag fra første linken: "As it stands today, it doesn’t appear that the Sky could fit in a longitudinal application such as the Miata—the huge header likely would poke through a front fender."
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Den Sky-G motoren virker jo ikke akkurat veldig spennende men den har da mer dreiemoment med 210 nm ved 4K enn dagens MZR/Duratec 2.0 fra NC med 188 nm ved 5K. Men sånn motorkarakteristikk passer vel bedre i alt annet enn en Roadster.
Den eksosmanifoilen ser da ikke så svær ut heller. Litt snodig at den krøller seg sammen til noe som ser ut som et plenum for alle 4 cyl. I så fall er det 4-1 og ikke 4-2-1. Hva gjelder lengde så har jo 99+ euro 1.8 veldig lange 4-2-1 rør også så det er vel ikke noe nytt (ref. artikkel). "

Den eksosmanifoilen ser da ikke så svær ut heller. Litt snodig at den krøller seg sammen til noe som ser ut som et plenum for alle 4 cyl. I så fall er det 4-1 og ikke 4-2-1. Hva gjelder lengde så har jo 99+ euro 1.8 veldig lange 4-2-1 rør også så det er vel ikke noe nytt (ref. artikkel). "

- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Hadde ikke vært dumt. Men pga. avgasskrav hadde de ikke gitt ut noen ny bil med Renesis motoren vil jeg tro. Og neste wankel blir 1,6L. Visstnok omtrent 50 personer i Mazda som jobber med den kontinuerlig.BAE wrote:Jeg stemmer for 1000 kg og 1.3 l wankel med 240 hk.
Og som jeg nevnte og Hauk er inne på, mye av kostnadssparingen blir nok at de skal dele mer deler mellom en ny RX og en MX-5.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Ja, de bildene er av motorene for melk-og-brød-FWD-bilene - og er det car and driver synser om. Men for meg er en en selvfølge at alle modellene deres får de nye motorene. Hva er alternativet, en egen serie for MX-5, eventuelt la den kjøre med gamle motorer som ikke klarer kommende avgass-krav? Problemet med en brautende manifoil fikser de vel.petterbw wrote:utdrag fra første linken: "As it stands today, it doesn’t appear that the Sky could fit in a longitudinal application such as the Miata—the huge header likely would poke through a front fender."
Men det er visstnok Sky-D som blir den store stjerna av de nye motorene. Diesel, som også har 14:1 kompresjon.
Vi får se. Krysser fingrene for at Mazda er tro mot MX-5ens "ånd" - uansett hvilken motor det blir.
-
- 2000 RPM
- Posts: 382
- Joined: 16 Jan 2010, 17:15
- Medlemsnummer: 818
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Det var mange spreke forslag til nye motorer her, men det vi foreløpig vet er at det er snakk om 1,3 eller 1,5 liter 4 syl. Sky G motorer opp mot 160hk i sprekeste versjon.
(Dette i følge amerikanske nettsteder.)
(Dette i følge amerikanske nettsteder.)
2012 NC 1,8 Sport Edition
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: NY ND de første skikkelige bilder
Har denne motoren i BMWn, skulle gjerne hatt den i MX5en...uggla wrote:Nå er ikke jeg en ekspert, men jeg mener at turtallsvilligheten kommer av boringa på motoren.
Så lenge slaglengden er relativt kort (kortere enn boringa) vil motoren være ganske turtallsvillig.
Motsatt vil en motor med lenger slaglengde ha mere dreiemoment men være mindre glad i høy hastighet.
Så er det bare å bruke høykvalitetskomponenter og en lett krank/svinghjul så blir det moro.
Synes f.eks dette virker som karakteristika vi kan leve med:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54
Men jeg bare synser altså. Det er sikkert noen grunner til at det er en dårlig idé...
Magnus (motor-lekmann)
Bare ta seg en prøve tur med Z4, den har M54 motoren

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive