Hjulvinkler/dekkslitasje
Moderator: Styremedlemmer
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Hva med lufttrykk?
For mye luft i dekkene kombinert med et litt over normalt negativ camber + mye langkjøring i tildels høy fart vil vel kunne slite dekkene endel på den måten.
Sikkert ikke så mye men...
Evt for lite luft vil jo kunne gi endel varmgang i dekka som evt. kunne bidra?
Har du kjørt dekka i 30.000km er det uansett på tide å bytte, kanskje?
Men, hva vet jeg? Ikke stort...
Mags
For mye luft i dekkene kombinert med et litt over normalt negativ camber + mye langkjøring i tildels høy fart vil vel kunne slite dekkene endel på den måten.
Sikkert ikke så mye men...
Evt for lite luft vil jo kunne gi endel varmgang i dekka som evt. kunne bidra?
Har du kjørt dekka i 30.000km er det uansett på tide å bytte, kanskje?
Men, hva vet jeg? Ikke stort...
Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
I mitt hode skulle ikke for mye luft forårsake dette, men hva vet jeg.uggla wrote:Hva med lufttrykk?
For mye luft i dekkene kombinert med et litt over normalt negativ camber + mye langkjøring i tildels høy fart vil vel kunne slite dekkene endel på den måten.
Sikkert ikke så mye men...
Evt for lite luft vil jo kunne gi endel varmgang i dekka som evt. kunne bidra?
Har du kjørt dekka i 30.000km er det uansett på tide å bytte, kanskje?
Men, hva vet jeg? Ikke stort...
Mags
Derimot er jeg enig i at det er på høy tid å bytte dekk

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Jeg synes vi skal henge på apparatene å ta en kikk på hvordan det ser ut. Vil gjøre det lettere å fastslå en årsak. Tar kontakt med deg pr. telefon, ok?
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Gjerne det 

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
obi-one wrote: Betyr dette at noe av forklaringen til dekkslitasjen kanskje er nettopp autobahnkjøring, da får man vel, avhengig av hvor mange ekstra pund luft man hiver i og last i bilen, ekstra mye varmeutvikling i dekkene i høye hastigheter, og får ikke "jevnet ut" slitasjen fordi det blir lite svinger i forhold til utkjørt distanse?
Jeg kjørte 13000+km i sommer på høyhastighetsmotorveier, og opplevde ingen unormal slitasje på mine 225/45/17-dekk med usenket bil.Rudolf wrote: Jeg har aldri noensinne klart å kjøre 30.000 km med dekk jeg har hatt (de blir for gamle før de når så langt)
Så varighet av dekk har jeg lite/ingen erfaring med.
Hvor langt skal man kunne kjøre med et sett ?
Med mine nåværende sommerdekk har jeg kjørt ca 40k km, og det er kun de bak som er slitt (bittelitt cord innerst, men jevn slitasje ellers). Fordekkene er fortsatt ok, og settes muligens på bakakselen til våren.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Da venter vi i spenning på resultatetLars-Erik wrote:Jeg synes vi skal henge på apparatene å ta en kikk på hvordan det ser ut. Vil gjøre det lettere å fastslå en årsak. Tar kontakt med deg pr. telefon, ok?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Her er forøverig litt interessant lesning mht hjulvinkeljustering med og uten vekt i førersetet.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=373960
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=373960
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
min bil ble justert med ca 2 x 80kg i bilen sist justering.. forskjellen i cambervinkel, spesiellt bak, var rundt en halv grad..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Så du hadde vekt i begge setene.
Kjører ikke du også mest alene?
Kjører ikke du også mest alene?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Jeg har slitt ut dekk på samme måte tidligere med -2.15 grader camber bak. Ble mye bedre med -1.5 camber bak, såvidt synlig slitasje innerst da. Med -3.3 camber bak ble dekka utslitt på 5 måneder innerst.
Spinner du\drar på sleng ofte med drøye -2 grader camber bak så sliter du innerkant fort. Jeg har vertfall erfart det. Mulig dette bare er tilfelle med enkelte typer dekk, myke dekk. Jeg har brukt Falken ze-512 med -2.15 grader, yokohama s.drive med -3.3 grader og kleber hydraxer med -1.5 grader. Førstnevnte 2 dekk er veldig myke.
Spinner du\drar på sleng ofte med drøye -2 grader camber bak så sliter du innerkant fort. Jeg har vertfall erfart det. Mulig dette bare er tilfelle med enkelte typer dekk, myke dekk. Jeg har brukt Falken ze-512 med -2.15 grader, yokohama s.drive med -3.3 grader og kleber hydraxer med -1.5 grader. Førstnevnte 2 dekk er veldig myke.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
fristende å påstå at det ikke er noe feil med bilen, men feil med kjørestil i forhold til hjulvinkler..
Dekka har holdt 30k km sier du? det er mer enn lenge nok
Har man hjulvinkler for sportslig bruk, og man i hovedsak cruiser opp og ned E6 så er det helt naturlig at dekka slites på innsiden..
min løsning.. juster bilen til husmorvinkler, eller kjør mer gris på svingete småveier..
30k km er uansett bra levetid på dekk.
Dekka har holdt 30k km sier du? det er mer enn lenge nok

Har man hjulvinkler for sportslig bruk, og man i hovedsak cruiser opp og ned E6 så er det helt naturlig at dekka slites på innsiden..
min løsning.. juster bilen til husmorvinkler, eller kjør mer gris på svingete småveier..
30k km er uansett bra levetid på dekk.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Da jeg justeret vinklene på Rudolf, så satt jeg i førersetet under de siste finjusteringene.Pelle wrote:Her er forøverig litt interessant lesning mht hjulvinkeljustering med og uten vekt i førersetet.
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=373960
Det har selvfølgelig noe å si ....
Hvis du, med godt over 2 grader vinkler bak, setter deg i bilen og lesser inn 50kg i baggasjerummet.
Da vil nok noen titusen km synes på dekkene.
Vi snakker da om nærmere 3 grader i vinkel på bakdekka.
Jeg har hørt flere historier om slitasje som ligner det du har opplevd.
Det er visst ikke så uvanlig å få mye slitasje på innsiden ved aggressive vinkler.
Selv om jeg ikke har noen kurver på det, så sies det at bilen får mere toe-out ved økende camber (økt vekt på bilen).
Så alle disse forholdene, inkludert kjørelengde på 30.000 km tilsier at du skal ha merkbar slitasje, og at den ikke vil være jevn.
Hvis du hadde hatt "stock" vinkler (og en usenket bil) så hadde saken vært en annen.
"Det koster å være kar", Pelle

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Er vel ikke akkurat det økonomiske som har vært mitt største fokus Erik.
Snarere å finne en årsak.
Kan godt hende at du har rett mht vekt i sete. Får prøve det neste gang.
Snarere å finne en årsak.
Kan godt hende at du har rett mht vekt i sete. Får prøve det neste gang.

.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- johnreit
- 500 RPM
- Posts: 72
- Joined: 11 Nov 2009, 21:05
- Medlemsnummer: 824
- Location: Tiller
- Status: Offline
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Hei!
Ifjor skulle jeg skifte til nye sommerdekk og pga at de begynte å bli slitt og la meg under bilen bak og fikk se at det ene dekket bak var sånn som du har på bildet.
Ellers var de andre helt jevnt slitt, så jeg skal følge med på om jeg får samme slitasje på innsiden.
Min bil er ikke senket.
Johnreit.
Ifjor skulle jeg skifte til nye sommerdekk og pga at de begynte å bli slitt og la meg under bilen bak og fikk se at det ene dekket bak var sånn som du har på bildet.
Ellers var de andre helt jevnt slitt, så jeg skal følge med på om jeg får samme slitasje på innsiden.
Min bil er ikke senket.
Johnreit.
John Reitan
NB 2000 med NBFL front brilliant sort
Peugot 307SW-2006
NB 2000 med NBFL front brilliant sort
Peugot 307SW-2006
Re: Hjulvinkler/dekkslitasje
Kumho-dekkene som sto på disse felgene er nesten nedslitt innerst, og med nesten null slitasje ytterst.Kolbotn wrote:Jeg hadde Kumho Ecsta på de svart felgene mine og jeg mener det var noe lignende ujevn slitasje på innsiden av de også, men jeg tenkte ikke noe spesiellt på det ettersom jeg ikke hadde tatt no hjulstillingskontroll etter bytte av dempere og fjærer.
De er MEGET skjevt slitt.
Om Frode ikke har hatt hjulstillingskontroll, så vil jeg gjøre som han, og ikke ta det med i betraktning. Hjulene hans peiker sannsynligvis alle veier, akkurat som på min bil

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.