Ekstrautstyr
Som noen sikker har fått med seg så lider jeg litt av samlermani ...
Det finnes ting som er rimeligere å samle på en biler.
(f.eks. trykksaker som omhandler biler ......)
Jeg har etterhvert en bra samling av bøker, manualer, blader og brosjyrer som omhandler MX5/Miata.
Så jeg skal vise fram noen av de brosjyrene som jeg har skaffet og som omhandler Mazda sine kataloger over ekstrautstyr til MX5.
(sorry men det blir nok bare til NA/MK1 siden det er det jeg samler på

)
Jeg skal presentere kataloger fra de tre "hoved" markedene:
Europa, Amerika og Japan (Asia).
Dette er altså "offisielle" kataloger fra Mazda, og utstyret ble levert som tilvalg til bilene enten når de ble levert eller over disk.
1. Mazda MX5 NA, ekstrautstyr for Europa.
Så vidt jeg vet, så har det aldri blitt utgitt noen utstyrskatalog for det skandinaviske markedet.
Jeg har kataloger fra Tyskland, England og Nederland.
Tysk utstyrskatalog fra august 1991.
Denne er på 30 sider og litt vanskelig å scanne (avlangt format med mye utbrett).
Men her er en smakebit:
Først noen utbrettsbilder av fremre/bakre støtfanger:
Sjekk ratt nr.4 : Benetton Formula 1 i skinn (den har jeg tilgode å se på en MX5

)
Felger i mange varianter.
BBS-ene kjenner jeg jo til, men de andre har jeg liten kjennskap til.
Kommentarer ?
Kjørelysene er for innbygging i fronten som er vist i det første utbrettsbildet.
Blant Tonneau og gule Koni dukker det opp noen rariteter.
Hverken gulvmattene (med Mazda logo) eller innstegslistene har jeg sett på noen MX.
Nederlandsk og Engelsk utstyrskatalog fra 1993.
(disse katalogene er nesten like, men noe utstyr er bare nevnt i en av dem)
Den Nederlandske katalogen er lettere vannskadet etter at Rudolf (og jeg) ble overrasket av et skybrudd Ved Lübeck i 2009.
Flere av disse body-kit'ene har jeg aldri sett på MX.
Kjente og ukjente hjul ....
Ja, tre-pynten var faktisk originalt ekstrautstyr for MX5.
Skistativet skulle jeg gjerne hatt (men ingen av mine bagasjelokk passer pga stativ eller spoiler)
Pyntelista til døra har jeg på Rudolf (veldig stolt av den, siden det er den originale

)
Jeg har to av bagene (Fitted Luggage og Back Seat) og Mini Box'en men de var vel mest vanlig på Japanske Eunos.
Og sist men ikke minst prislisten (husk dette er 1993 priser):
..... to be continued
Neste gang, Miata utstyrskataloger.
Erik