Begynte i går kveld å bytte regreim på min MX, snart 13 år og 100400km, så den gamle var på overtid kan man si:-)
Alt gikk greit til ny vannpumpe var montert, etter det stod bytte av simringer innenfor camdrev for tur. Da var klokken mye så etter et par mislykkede forsøk gav jeg meg for kvelden. Noen som har tips om hvordan jeg lettest får ut disse uten å skade noe?? Har ikke kommet til simring innenfor veivhjul, men tar også i mot tips for hordan jeg lettest får ut det også.
Hvordan få ut simring innenfor camdrev
Moderator: Styremedlemmer
Re: Hvordan få ut simring innenfor camdrev
løsne kamdrev(hold igjen kammen med stor fastnøkkel/skiftnøkkel, ikke la denne spenne mot selve toppen). siden du uansett har toppdeksel av, så er det enkleste å løsne "lagerbukken" som står i fremkant av kammen. Denne er lett å løsne(10mm bolt x2stk) da løsner også simringen meget enkelt.
Pass på å bruke vettugt moment når du setter lagerbukken tilbake, rengjør alle flater nøye, og bruk litt pakningsguff i de områdene som går rundt somringen, pass på at du ikke tar på så mye at noe kommer inn i lagerbanen til kammen.
simringen på veiva har jeg aldri byttet uten å ha oljepumpa ute, da er det veldig lett, men bør ikke være noe i veien for å banke hull på den med en syl, skru inn en skrue med grov gjenge, og "nappe" ut pakningen etter denne ? evnt bruk to. For å komme til den må du uansett av med reimhjul, senterbolt på veiva osv.
Pass på å bruke vettugt moment når du setter lagerbukken tilbake, rengjør alle flater nøye, og bruk litt pakningsguff i de områdene som går rundt somringen, pass på at du ikke tar på så mye at noe kommer inn i lagerbanen til kammen.
simringen på veiva har jeg aldri byttet uten å ha oljepumpa ute, da er det veldig lett, men bør ikke være noe i veien for å banke hull på den med en syl, skru inn en skrue med grov gjenge, og "nappe" ut pakningen etter denne ? evnt bruk to. For å komme til den må du uansett av med reimhjul, senterbolt på veiva osv.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Agility
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 813
- Status: Offline
Tynt flatt skrujern, tvers gjennom simringen og vipp den ut, bare pass på å ikke ripe opp godset i toppen...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Jeg har en slik dings fra FM for å dytte inn simringen på veiva 100%. Jeg tar den med HVIS jeg husker det og legger i hylla mi i garasjen om du trenger.
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
Takker for gode tips:-) Var nok litt for forsiktig med oringverktøyet i går av frykt for å ripe opp noe, tipset med lagerbukken høres jo helt trygt ut.
Tar en titt i hylla di Arild når jeg fullfører jobben
Tar en titt i hylla di Arild når jeg fullfører jobben
- AJF
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 282
Jeg kjøpte meg et sett med 3 o-ringverktøy i forkjellige størrelser på Biltema, den mellomste av disse var perfekt til å dra ut de tre nevnte simringene med, gikk på under 1 min pr ring:-) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ngverktoy/
Så ikke no FM verkøy i hyllen din Arildh, men fant din egen patenterte (avkappede) 40mm pipe som jeg lånte, den gjorde jobben:-) Etter å ha oljet ringene kunne jeg nesten presse de helt inn for hånd.arildh wrote:Jeg har en slik dings fra FM for å dytte inn simringen på veiva 100%. Jeg tar den med HVIS jeg husker det og legger i hylla mi i garasjen om du trenger.