Bytte børster på NA dynamo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Bytte børster på NA dynamo

Post by KjetilJ »

Etter litt søking fant jeg ingen som har skrevet om børstebytting så da tar jeg sjansen på å skrive en kjapp sak her. Dessverre trodde jeg at dette skulle være lett så jeg tok ikke med kamera for å ta bilder.

Selv med helt nytt batteri så har bilen ladet seg ut. Oppdaget også ved to anledninger at bilen hadde begrenset rekkevidde (som en elbil) og jeg måtte ved disse to anledningene slå av lys og stereo for å klare å komme hjem igjen. Etter å ha ladet daglig (som en elbil) fant jeg ut at jeg skulle forsøke å skifte børster på dynamo.

Advarsel1: Jeg er ikke mekaniker og har ingen kompetanse i bilektronikk eller dynamoer. Jeg tar ikke ansvar for om du ødelegger noe ved å bruke denne oppskriften. Dette var mitt første forsøk og hvis noen andre kan ha glede av det så er det bra.

Nye børster kostet 50 kroner (cash) hos Triconor. Det er visst to typer dynamoer til NA og min 1990 hadde Mitshubitshi.
De fleste andre dynamoer er lette å skifte børster på, men iflg Triconor var det mulig også på min hvis man splittet den på midten.

Dette trengte jeg av verktøy for å gjennomføre jobben :
- Muttertrekker
- Skrallesett
- Gummihammer
- Skrustikke eller en god venn
- Loddebolt (kraftig) og loddetinn
- Slipeklut / eller fint slipepapir
- Blyant/tusj
- Binders eller noe annet langt og tynt

Skriver ikke hvordan man tar inn/ut dynamo da det sikkert er godt beskrevet andre steder.

Ta av akselmutter på remhjulet. Dette sitter godt fast og jeg fant ikke en god måte å blokkere akel fra å snurre rundt. Med muttertrekker gikk det uansett lett.

Marker posisjon på toppdeksel mot sentercoil og bunndeksel mot centercoil med tusj eller blyant. Det blir da lettere å fine riktig retning på dekselet når det skal settes sammen igjen.

På toppen (den siden som aksel stikker ut av) er det fire stjerneskruer innerst på dekselet og fire hex-bolter ytterst. Det er bare de ytterste boltene som skal løsnes med mindre du også vil skifte det øvre glidelageret.

Ta av remhjulet (som hos meg var todelt) og ta vare på hylsen som ligger bak.

Så skal det øverste dekselet skilles fra senterseksjonen. Min satt ganske godt fast, men ved å slå bestemt med gummihammer rundt kanten begynte den å løsne. Deretter satte jeg bunndekselet fast i skrustikka med aksel pekende nedover. Ved å bruke gummihammer og en forlengerpipe fra skrallesettet tappet jeg forsiktig (nedover) rundt hele dekselet slik at det løsnet jevnt nedover.

Deretter skal selve innmaten med aksel ut. Den sitter også ganske godt avhengig av hvor gode fjærene til børstene er. Skrudde på sentermutter igjen og satte mutter/aksel fast i skristikka. Noen forsiktige tapp med gummihammer og hele innmaten kommer ut.

Rens polene på akselen godt med slipekluten eller slipepapiret.

Så er det tre skruer inne i huset som fester likeretter og yttercoil til bakdeksel. Disse sitter EKSTREMT hardt og hvis du ikke har et nytt skrujern som passer perfekt kan du bare gi opp med en gang. Selv endte jeg opp med å måtte borre ut ett av skruehodene. Heldigvis var det enkelt å få tak i resten fra bakdekselet senere.

Når skruene er ute må bakdekselet løsnes fra sentercoil. Dette fikk jeg greitt til ved å legge dynamo ned på siden og tappe langs kanten med hammer og forlengerpipe. Pass på de forskjellige plastikkdelene som ligger rundt børstene og noter hvordan de skal være til det tidspunkt man skal sette alt sammen igjen.

Plukk bort plastdeksel med ring (rundt aksel) for å komme til børstene. Det er også et lite plastdelsel der hvor ledningene kommer ut fra børstene på yttersiden.

Lag et merke med blyant/tusj på en av de gamle børstene slik at du kan se hvor langt inn de er montert når ledningen er stram. Noter også hvilken vei buen på børsten sitter slik at de nye blir satt likt.

Bruk loddebolt til å løsne børsteledningene fra polene og fjern børstene fra huset sammen med fjæra. Kan være lurt å holde en finger på børsten slik at ikke fjæra skyter seg selv ut og forsvinner.

Overfør blyantmerket fra gammel børste til de nye.

Stikk ledningen gjennom fjæra og sett hele sulamitten tilbake i hullet. Ta tak i ledningen og dra den inn så langt som merket ditt tilsier. Surr ledning to ganger rundt polen og lodd den fast. Gjenta med den andre børsten.

Legg merke til at børstene har et lite hull i seg. Dytt begge børstene inn så langt du klarer og stikk en utrettet binders gjennom hullet i børstehuset så langt at den går gjennom begge børstene og holder dem på plass. Dette punktet er viktig fordi det er eneste måten å få montert ting sammen igjen.

Sett tilbake plastdekselene.

Nå er et godt tidspunkt å rengjøre begge dekslene utvendig og innvendig, men det er valgfritt!

På bakdekselet er det et lite hull som er dekket med en liten gummipropp. Dytt ut gummiproppen. Tre bindersen gjennom dette hullet når du monterer bakdeselet tilbake igjen. Skru tilbake de tre skruene så hardt du klarer uten å ødelegge dem. Tapp forsiktig langs kanten på yttercoilen for å plassere den i sporet på det nedre dekselet.

Sett inn innmaten/aksel og tapp forsiktig med gummihammer for å få den helt inn i sporet sitt. Sett deretter toppdeksel på plass (bruk merket fra tidligere) og pass på at bolten går fint gjennom toppdeksel og ned til bunndeksel.

Skru inn de fire ytterboltene til de begynner å stramme. Hold dynamo i fanget med aksel oppover og slå forsiktig med gummihammer ved en av skruene. Skru deretter den skruen til det begynner å stramme (dra altså ikke hardt til). Gjenta for alle skruene. Deretter tar du en ny runde og kanskje enda en til. Observer at overgangen mellom dekslene og sentercoil gradvis blir mindre og til slutt forsvinner. Gjenta til du ikke ser at det blir noe mindre gap og dra til boltene.

Sett tilbake hylsen og remhjulet. Jeg brukte muttertrekker til å sette tilbake sentermutter, men det finnes kanskje en annen og bedre måte.

Dra ut bindersen med en tang og sett tilbake gummiproppen.

Monter i bilen og mål at det er 14.4 - 14.8V på terminal C ved tomgang (den som har den tykkeste ledningen) Jeg fikk 14.7

Lett hva ? Jeg brukte 50 kroner og tre timer på dette.
1990 NA, Coilovers, Stage2 Clutch, Megasquirt og litt til .......
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte børster på NA dynamo

Post by Miatapowers »

Eg har selv fikset disse dynamoene.. eg ble fortalt det var umulig å fikse dem, bare å kaste i søpla og kjøpe ny, men fant diverse deler, og slipte til mine egne børster, funket til bilen ble rustet og krasjet, (ikke meg som eiger da). Har du noe delenr på disse børstene eller, kan vera kjekt for andre å ha også,, Du skulle tatt litt bilder, så kunne man hatt en slik how to do..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
KjetilJ
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 12 Apr 2010, 01:38
Medlemsnummer: 851
Location: Sørum
Status: Offline

Re: Bytte børster på NA dynamo

Post by KjetilJ »

Hadde jeg visst at det ikke var rett frem ville jeg tatt med kamera, men desverre. Visste faktisk ikke at de var regnet som umulig å fikse, mulig at jeg ikke hadde forsøkt om jeg hadde visst det. Uansett var det en fin puslejobb.

Ringte bare til Triconor AS og sa at jeg trengte børster til en MX-5 NA. De visste hva jeg trengte så snart det var avklart om det var en Nippodenso eller Mitsubishi jeg hadde. Begge varianter var på lager og kunne hentes samme dag i Oslo.

Stian: Fant du noen god måte å sette/holde fast aksel når man skal skru av og på sentermutter ved remhjulet ?

Kjetil
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bytte børster på NA dynamo

Post by Miatapowers »

KjetilJ wrote:
Stian: Fant du noen god måte å sette/holde fast aksel når man skal skru av og på sentermutter ved remhjulet ?

Kjetil
Skrustikke og slå på fastnøkkel så henger på muttern til den gav seg,, :oops: for meg så var det bare ett must å få dritten demontert og fikset, eg gidder nok ikke flere ganger, tror eg har en 3-4 dynamoer i krisekassa her.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply