Det er bare 100% av vekta ja, jeg mente det var merglaibilenmin wrote:Bare til info... Last skal sikrest 100% sin egen vekt fremover
50% bakover og til sidene... men dette betyr ikkje at ei 4 tonns stropp kan feste ka som helst på 4 tonn...
mange ting som virker inn som friksjon på underlag stroppe metode vinkel på stropper osv...

Dette var hele grunnlaget mitt for at jeg sa at ingen lastestropper er så svake at dem ryker om du fester en koffert, og jeg tror ikke det er langt fra sannheten.
Dette er bare surmuling, og nå minner du meg om en drittunge som mista isen sin.Steinar wrote:For å snu det litt andre vegen:
Har alltid surra last med skikkelige lastestropper, stroppa fast ungene når de var små i datidens beste barnestoler, kjøpte bil med airbagger, ABS, gitter mellom bagasjerom og kupe + innebygd barnesete når sistemann ankom ("attpåklatt"), osv,osv.
Har jeg noen gang fått bruk for dette i en kollisjon eller noe lignede: Nei da.
Bortkastede penger.
Ingen sier at man ikke skal stroppe fast lasten sin, det som blir sagt er at man ikke kan sitte og beregne lastsikring etter dette tullet når man skal ta med seg kofferten sin på bagasjelokket.