vibrasjon i drivverket i 55km/t
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
vibrasjon i drivverket i 55km/t
Hei mener eg har lest om andre så har hatt dette, har dere funnet ut hva det er, min bil har vert slik siden eg kjøpte den, ikke blitt verre eller bedre, men er lei masasjestaven når eg ligger i 60 sonene her..
Det er det samme i alle gir, blir forsterket litt ved pådrag..
Det er det samme i alle gir, blir forsterket litt ved pådrag..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Litt urunde hjul, litt ubalanse. 65 mph Shimmy er jo mye omtalt på miata.net. Her er en diskusjonstråd om 30-35 mph Shimmy:
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 35882.html
Steinar
http://forum.miata.net/vb/archive/index ... 35882.html
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
"30-35 mph shimmy" og "65 mph shimmy" er samme sak. Vibrasjonene/resonansene vil komme hver gang du dobbler hastigheta. Hvilket betyr at du også har en "130 mph shimmy".
Du får dra ut og teste hvis du ikke tror meg.
Jeg var bittelitt plaget med dette pga hjula. Litt frem og tilbake, av og på avbalanseringsmaskina og flytting av lodd på felgen og rotering av dekk ~180 grader og ting ble til slutt borte. Kudos til Dr Holm.
Du får dra ut og teste hvis du ikke tror meg.

Jeg var bittelitt plaget med dette pga hjula. Litt frem og tilbake, av og på avbalanseringsmaskina og flytting av lodd på felgen og rotering av dekk ~180 grader og ting ble til slutt borte. Kudos til Dr Holm.
-
- 1000 RPM
- Posts: 171
- Joined: 05 Jun 2009, 00:07
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Var en på mazda-speed.com som hevdet å få det bort ved å bytte ut den ene låsemutteren han hadde på hvert dekk. Denne veier jo bittelitt mer enn de andre og skaper dermed en ubalanse som man ikke kan kompensere for ved normal dekkbalansering...
Om jeg har tro på det er en annen ting. Liten vektforskjell og nærmt senter av rotasjon til å spille stor nok rolle spør du meg.
Jeg har akkurat samme på min og skal i første omgang teste om det er forskjell med stivere diff-foringer. Siden dette er resonans så skal i teorien oppstiving av fundament flytte resonansområdet oppover i frekvens og dermed forhåpentligvis ut av de hastighetene man bruker mest. (Og kanskje helt bort)
HVIS det da er diffen\ppf som beveger seg og skaper vibrasjonene i min bil.
Om jeg har tro på det er en annen ting. Liten vektforskjell og nærmt senter av rotasjon til å spille stor nok rolle spør du meg.
Jeg har akkurat samme på min og skal i første omgang teste om det er forskjell med stivere diff-foringer. Siden dette er resonans så skal i teorien oppstiving av fundament flytte resonansområdet oppover i frekvens og dermed forhåpentligvis ut av de hastighetene man bruker mest. (Og kanskje helt bort)
HVIS det da er diffen\ppf som beveger seg og skaper vibrasjonene i min bil.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
- twr
- 2000 RPM
- Posts: 344
- Joined: 06 Sep 2010, 01:56
- Medlemsnummer: 880
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Samme på min - litt vibrasjon i +/- 50, og noe mer i +/- 100... 

-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Eg har mest i 50-55km, og den vanlige shimny i 105-110.. man ser på girkula at det er noe snodigt.. den hopper liksom,, hjulene er nye i vinter og var lik med sommerhjula,, frister å sette på bukk og stille tomgang med bilen i gir, for å se om det er en aksel så er skjev..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Det er altså den samme vibrasjonen eller "shimmyen" du får på 55 som i 110. Bare 2X av den første du opplever i 55. Det er slik det fungerer med vibrasjoner.StianOppistov wrote:Eg har mest i 50-55km, og den vanlige shimny i 105-110.. man ser på girkula at det er noe snodigt.. den hopper liksom,, hjulene er nye i vinter og var lik med sommerhjula,, frister å sette på bukk og stille tomgang med bilen i gir, for å se om det er en aksel så er skjev..
Hvis jeg ikke løser det med stivere foringer kommer jeg til å ta en vibrasjonsanalyse av hele bilen for å komme til bunns i hvor den stammer fra. Men med tanke hvor skremmende myk gummien i originalforingen var så vil det ihvertfall hjelpe GODT på å holde hele diffen\ppf mer i sjakk og ikke gi den rom til bevegelse.
(Vibrasjon er altså jobben min...

05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Det er ikke den samme hos meg,, den er mye mer i 55, så da burde det hett 30miles shimny hos meg, i 110 er det lite og ikke noe å bry seg med, men i 55 så hopper girkula.. Virker som det er kast i en aksel,, siden girkassen hopper litt, så tror eg det er mellomakslen så har fått en karamell.. Nå har eg hatt noen mx igjennom tidene, og ingen av dem andre har hatt dette,, 110km har vel alle hatt noe,, Eg fikk det vekk på min forrige, uten at eg vet hvilken modifikasjon som gjorde det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
I og med at det er nøyaktig dobbel hastighet ifra den ene vibrasjonen til den andre så er jeg ganske sikker på at kilden til vibrasjonen i begge hastigheter er den samme.
Trikset er å finne frekvensen på vibrasjonen og se hva den stemmer med. Hvis du foreksempel (veldig enkelt forklart) måler vibrasjonen i bilen til 10 Hz ved 55km\t og finner ut at ved denne hastigheten så roterer mellomakslingen med la oss si 600 rpm så blir det altså 600 rpm \ 60 sekunder = 10 omdreininger per sek = 10 Hz...
Og dermed kan man si med stor sannsynlighet at det er mellomakslingen som er kilde til vibrasjonene. Og da mest sannsynlig en ubalanse, skjevoppretting eller bøyd aksling. Stemmer det ikke må man sette inn rpm på f.eks hjul for å se om det vil stemme med frekvensen på vibrasjonene man måler. Det stammer neppe fra motor siden vibrasjonene er uavhengig av hvilket gir man er i og dermed motor rpm.
Når man igjen kjenner vibrasjonene på disse bestemte hastighetene så sier det meg at det skyldes resonans i noe i bilen. Det vil si at denne (eksempelvis) 10Hz vibrasjonen trigger et materiale i bilen sin egenfrekvens og setter det i bevegelse. I en mx-5 så ser jeg ikke for meg noe annet enn at det er selve ppf`en som kan vibrere med en slik egenfrekvens, resten av bilen er en for kompleks struktur for meg til å vurdere om den kan ha en definerbar egenfrekvens.
Jeg håper altså å eliminere vibrasjonene ved å fjerne ppf`ens evne til å bevege seg med stivere foringer i diffen. Det jeg i praksis gjør er å flytte resonansområdet oppover i frekvens slik at det ikke er noe roterende i bilen som kan trigge det lenger. Evt så flytter jeg det ut av de hastighetene jeg normalt kjører.
Og med resonans så er det slik at dobler du frekvensen på vibrasjonen så vil du igjen trigge egenfrekvensen til det samme materialet, men vibrasjonen som utløses vil ofte være mye mindre følbar, nettopp fordi bevegelsene skjer dobbelt så fort.
Jeg er ingen ekspert på vibrasjonsanalyse, men det er altså dette jeg gjør på til daglig så dette er ikke BARE synsing fra min side...
Uansett så håper jeg du finner ut av det for jeg har akkurat samme problemet selv og vil veldig gjerne bli kvitt det... Jeg har dessverre ingen diff i bilen for tiden ellers skulle jeg målt vibrasjonene selv.
Trikset er å finne frekvensen på vibrasjonen og se hva den stemmer med. Hvis du foreksempel (veldig enkelt forklart) måler vibrasjonen i bilen til 10 Hz ved 55km\t og finner ut at ved denne hastigheten så roterer mellomakslingen med la oss si 600 rpm så blir det altså 600 rpm \ 60 sekunder = 10 omdreininger per sek = 10 Hz...
Og dermed kan man si med stor sannsynlighet at det er mellomakslingen som er kilde til vibrasjonene. Og da mest sannsynlig en ubalanse, skjevoppretting eller bøyd aksling. Stemmer det ikke må man sette inn rpm på f.eks hjul for å se om det vil stemme med frekvensen på vibrasjonene man måler. Det stammer neppe fra motor siden vibrasjonene er uavhengig av hvilket gir man er i og dermed motor rpm.
Når man igjen kjenner vibrasjonene på disse bestemte hastighetene så sier det meg at det skyldes resonans i noe i bilen. Det vil si at denne (eksempelvis) 10Hz vibrasjonen trigger et materiale i bilen sin egenfrekvens og setter det i bevegelse. I en mx-5 så ser jeg ikke for meg noe annet enn at det er selve ppf`en som kan vibrere med en slik egenfrekvens, resten av bilen er en for kompleks struktur for meg til å vurdere om den kan ha en definerbar egenfrekvens.
Jeg håper altså å eliminere vibrasjonene ved å fjerne ppf`ens evne til å bevege seg med stivere foringer i diffen. Det jeg i praksis gjør er å flytte resonansområdet oppover i frekvens slik at det ikke er noe roterende i bilen som kan trigge det lenger. Evt så flytter jeg det ut av de hastighetene jeg normalt kjører.
Og med resonans så er det slik at dobler du frekvensen på vibrasjonen så vil du igjen trigge egenfrekvensen til det samme materialet, men vibrasjonen som utløses vil ofte være mye mindre følbar, nettopp fordi bevegelsene skjer dobbelt så fort.
Jeg er ingen ekspert på vibrasjonsanalyse, men det er altså dette jeg gjør på til daglig så dette er ikke BARE synsing fra min side...
Uansett så håper jeg du finner ut av det for jeg har akkurat samme problemet selv og vil veldig gjerne bli kvitt det... Jeg har dessverre ingen diff i bilen for tiden ellers skulle jeg målt vibrasjonene selv.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
13`CX-5
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Jeg har ekstrem vibrasjon fra 50-60 og 100-110, dette har kommet sakte men sikkert uten at jeg har funnet noen forklaring på dette, men på slutten av sesongen ifjor fikk jeg ulyd i ytre drivknute på venstresiden bak. Har liggende komplett torsen bakstell med nye akslinger så dette blir byttet så snart jeg får ut bilen fra vinterdvale.. håper at vibrasjonen forsvinner sammen med ulyden..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Si ifra om du blir kvitt problemet da, isåfall så får eg bare bestille ett sett eg også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Kjøpte ett sett brukte 1.6 akslinger fra ebay før jeg kom over torsen-swapet, så jeg har liggende noen brukte akslinger. Nå vet man jo aldri hvilken tilstand disse knutene har, men selger påsto at de var fra en bil med rundt 80k på telleren. Mansjettene på disse var klar for skift, men har liggende fire nye. bare send pm om det er interessant. 

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
Tror eg heller håper det er grunn til å legge frem til fruen at eg må bytte bakaksel eg,,_mx5_Rune_ wrote:Kjøpte ett sett brukte 1.6 akslinger fra ebay før jeg kom over torsen-swapet, så jeg har liggende noen brukte akslinger. Nå vet man jo aldri hvilken tilstand disse knutene har, men selger påsto at de var fra en bil med rundt 80k på telleren. Mansjettene på disse var klar for skift, men har liggende fire nye. bare send pm om det er interessant.

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Re: vibrasjon i drivverket i 55km/t
hehe, det er jo selvfølgelig det beste.. 
Skulle du ønske en 1.6 diff med vlsd så er det bare å rope ut..


Skulle du ønske en 1.6 diff med vlsd så er det bare å rope ut..


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542