Det er jo ikke snakk om at vekten endres. Det som menes er at kreftene tilsvarer noe som er tyngre.
Vi i MX-5 er nok ikke de mest utsatte når det kommer til dette. Det er tross alt begrenset med steder å plassere alt mulig drit.
Kjører man derimot en vanlig personbil, så gjør man lurt i å skru fast 6*9-tommerne i hattehylla, og ikke bruke den til oppbevaring av brusflasker.
Fikk en halvannenlitersflaske i nakkestøtta en gang, og det smalt bra. Det var ikke snakk om en krasj, men heller en hard nedbremsing. Kjeftet ganske greit på den ubetenksomme kompisen min som hadde plassert den der, for å si det sånn.
Baggasje og kollisjon
Moderator: Styremedlemmer
-
- 2000 RPM
- Posts: 237
- Joined: 04 Jun 2009, 13:54
- Medlemsnummer: 794
- Location: Haugesund
- Status: Offline
Re:
Rudolf wrote:Hvilken tulling kan finne på noe såntkarpe wrote: Jaja denne lastesikringen må jo være topp.![]()
Tenk deg hva som skjer når dekket bak føreren flipper rundt.
(det vil se ganske dumt ut, spør du meg ....)
Overskrift:
"Bilfører hengt i passasjersetet med et dekk ..."
Erik
(som velger lette hjul og felger)
Folk sier det ikke er plass til Bagasje i MX-5.... det er jo bare tull

x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.
-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
x-09 NC RHT Galaxy gray.
-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
- jallatralla
- 2000 RPM
- Posts: 307
- Joined: 03 Jun 2009, 12:40
- Status: Offline
Re: Baggasje og kollisjon
1. Vekt er et tall for mye kraft gravitasjon virker på en masse med. Det blir målt i newton. Det forandrer seg basert på hvor du er, du har lavere vekt på månen enn på jorden.Tee-Zee wrote:Det er jo ikke snakk om at vekten endres. Det som menes er at kreftene tilsvarer noe som er tyngre.
2. Masse er et litt mystisk tall som har forskjellige meninger i forskjellige fysikk-modeller. Veldig grovt kan man si at det måler en slags rar kombinasjon av visse energityper/materie i et objekt. Det blir målt i gram (kilogram etc). I et newtonsk system så forandrer masse seg ikke. Det er alltid likt.
3. Kraft er et måltall for en energimengde som kan få et objekt til å forandre retning, fart eller form. Det blir målt i newton.
Vekt er altså en kraft. Derfor sier man ofte at en kraft tilsvarer en vekt på 'blablabla', fordi dette er enkel måte å "illustrere dem på".
Folk bruker ofte kilogram som et måltall på vekt i dagligtale, som er feil...og mye av forvirringen stammer derifra.
Jeg mener ikke belære noen, det var bare moro å friske opp kunnskapene fra tidligere år.

2001 1.6 NBFL
- jtb
- 1000 RPM
- Posts: 184
- Joined: 09 Jul 2007, 19:32
- Medlemsnummer: 685
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Baggasje og kollisjon
Steinar wrote:For å snu det litt andre vegen:
Har alltid surra last med skikkelige lastestropper, stroppa fast ungene når de var små i datidens beste barnestoler, kjøpte bil med airbagger, ABS, gitter mellom bagasjerom og kupe + innebygd barnesete når sistemann ankom ("attpåklatt"), osv,osv.
Har jeg noen gang fått bruk for dette i en kollisjon eller noe lignede: Nei da.
Bortkastede penger.
Minner meg om en mail jeg fikk fra en kompis for en tid siden:
VI SOM ER FØDT I 1940 - 1950 -1960 ÅRENE
Sånn hadde vi det….
For det første overlevde vi å bli født av mødre som
røkte og/eller drakk mens de var gravid med oss og
levde i hus fulle av asbestmateriale. De brukte
aspirin, spiste muggost, rå eggprodukter, mengder
av bacon og fet mat for ikke å snakke om mat
tilsatt alskens farge og tilsetningsstoffer,
tunfisk rett ut av boksen og ble ikke testet for
diabetes eller alvorlige kreftsykdommer.
Etter det marerittet ble barnesengene og
trillevognene dekket med alskens blyholdige
stoffer i pastellfarger .
Det fantes ingen barnesikringer på medisinboksene
eller på farlige vaskemidler eller barnelås på skap
og skuffer og når vi syklet på syklene våre hadde
vi ingen hjelm eller sykkelsko på for ikke å snakke
om den risikoen vi tok ved all haikingen med
fremmede?
Som barn, satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller
airbag Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra
flasker kjøpt på butikken. Take away food var
begrenset til pølse & chips, eller pølse og brød.
Ingen Pizza Hot, McDonalds, Tacos, Baguetter
eller Kebab.
Butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var
stengt i helgene.. På en eller annen måte var det
ingen som sultet ihjel på grunn av det.
Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle
sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble
dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker
å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok
penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller
kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter
å ha ringt på døra.
Vi spiste smørkaker, loff med ekte smør på,
upasteurisert helmelk, brus med sukker i og vi var ikke
overvektige fordi ??
VI VAR ALLTID UT OG LEKTE !!! Vi kunne gå ut om
morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at
gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss
i løpet av hele dagen.
Og vi var OK? Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av
gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare
for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser. Vi bygde
trehytter og demninger, lekte ved elvebredden/sjøkanten
med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden
Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen
dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge
i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen
bærbar datamaskin, ikke internett, blogg eller Chat-room
på nettet. VI HADDE VENNER og vi gikk ut
og traff dem!!!
Vi falt ned fra trær, skar oss på tollkniver, brakk bein
og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning
etter slike skader
Bare jentene hadde hull i ørene.
Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, og marken
levde ikke i oss i evig tid.
Til jul og påske malte og lagde vi pynten selv. Vi fikk
luftgevær og lagde sprettert i 10 års alderen, vi syklet
eller gikk til våre venners hus og banket eller ringte på
døra, eller bare ropte på dem.
Mor trengte ikke å gå på jobb for at endene skulle
møtes. Fotball eller slåballagene hadde lagutvelgelse
og ikke alle fikk være med på laget. De som ikke fikk
være med måtte lære seg å takle det selv. Tenk deg
det!!! Å komme seg på laget krevde dyktighet eller ry.
Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene på skolen
regjerte i friminuttene.
Tanken på at foreldrene skulle hente oss hvis politiet
hadde tatt oss i å gjøre noe ulovlig var utenkelig. De sto
faktisk på politiets side.
Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn på barna sine
som de vi hører i dag .
Vi hadde Frihet, Feiling, Suksess og
Ansvar, og vi lærte Å TAKLE DET, og DU er en av dem.
GRATULERER!
Må bare le,Steinar!
Vi fra "sprettertgenerasjonen",kjente oss igjen her ja!
Jan Tore
2016 ND 20 Sport.Eibach.Aerokit.Sportseksos.
2004 Mazdaspeed Titanium Grey SOLGT!
X1997 Mx-5 1,6 90 hk. Zender styling. Simmons dual eksos. Eibach senk 35mm. TSW Pace 16" SOLGT!
2004 Mazdaspeed Titanium Grey SOLGT!
X1997 Mx-5 1,6 90 hk. Zender styling. Simmons dual eksos. Eibach senk 35mm. TSW Pace 16" SOLGT!
Re: Baggasje og kollisjon
Var ikke så langt unna for oss på 70-tallet heller, så jeg kjenner meg igjen i mye her.
Er fatterns dårlige innflytelse som gjorde at jeg ikke begynte å bruke beltet før jeg bikka 30
Skal sies at jeg hadde Commodore 64
(Men jeg lagde sprettertene selv, plukka rognebær til blåserøret og hadde luftgevær!)
Er fatterns dårlige innflytelse som gjorde at jeg ikke begynte å bruke beltet før jeg bikka 30

Skal sies at jeg hadde Commodore 64

(Men jeg lagde sprettertene selv, plukka rognebær til blåserøret og hadde luftgevær!)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- jtb
- 1000 RPM
- Posts: 184
- Joined: 09 Jul 2007, 19:32
- Medlemsnummer: 685
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Baggasje og kollisjon
Husker selv at jeg kjørte rundt med to svære løse Radionette høyttalere i hatthylla.Doningen: 1965 Ford Cortina.
Skai-seter, hvor seteryggen var like høy som lengden på sitteputa.
Tør ikke å tenke på en bråstopp i 30 km. engang.
Jan Tore
Skai-seter, hvor seteryggen var like høy som lengden på sitteputa.
Tør ikke å tenke på en bråstopp i 30 km. engang.

Jan Tore
2016 ND 20 Sport.Eibach.Aerokit.Sportseksos.
2004 Mazdaspeed Titanium Grey SOLGT!
X1997 Mx-5 1,6 90 hk. Zender styling. Simmons dual eksos. Eibach senk 35mm. TSW Pace 16" SOLGT!
2004 Mazdaspeed Titanium Grey SOLGT!
X1997 Mx-5 1,6 90 hk. Zender styling. Simmons dual eksos. Eibach senk 35mm. TSW Pace 16" SOLGT!
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Baggasje og kollisjon
Jan Tore: Du hadde bra lyd i det minste, sjekke damer er (var) jo mye viktigere enn sikkerhet.
(Har et eller annet sted liggende en utslitt en kassett med Steppenvolf: "Born to be wild". Mimre, mimre)
Steinar
(Har et eller annet sted liggende en utslitt en kassett med Steppenvolf: "Born to be wild". Mimre, mimre)
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8