Dekk og felger
Moderator: Styremedlemmer
Dekk og felger
Etter mye lesing her i forumet har jeg kommet frem til at Toyo Proxes T1-S er et godt dekk-valg. Har vel også konkludert med at 215\40R16 er et godt valg hvis man går for 16". Men så ser jeg på felgene at det står f.eks. 7*16, er dette bredden på felgen? Altså 7. (litt amatørmessig spørsmål, menmen..) Og hva er da riktig størrelse å velge? 7,7.5,eller 8??
for brede felger(lettere kalt "tyskerstuk" i vag omkrets) vil gi dårligere kjøregenskaper. For små vil dekket ikke passe(hvis det er små nok altså) ellers så vil det se litt rart ut hvis du har litt små dekk iforhold til bredden på felgen. Men dekkforhandleren din kan bistå deg
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Dersom du velger 7" brede felger får du godt utvalg i felger, dessuten spenner denne bredden de fleste aktuelle dekkbredder til MX-5/Miata.
Har selv 8" brede felger og 215/40-17, og der skråner dekksiden utover mot felgkanten. Hadde jeg hatt smalere felger hadde jeg kjørt på 205 i stedet for å slippe litt sporing, men det vil se for dumt ut på felgene mine (hater "tyskerstuk").
Denne siden gir litt tips ang. dekk- og felgbredder, selv om dimmensjonene som er listet ikke passer så bra med MX-5/Miata:
http://www.yokohamatire.com/utrimwidth.asp
Har selv 8" brede felger og 215/40-17, og der skråner dekksiden utover mot felgkanten. Hadde jeg hatt smalere felger hadde jeg kjørt på 205 i stedet for å slippe litt sporing, men det vil se for dumt ut på felgene mine (hater "tyskerstuk").
Denne siden gir litt tips ang. dekk- og felgbredder, selv om dimmensjonene som er listet ikke passer så bra med MX-5/Miata:
http://www.yokohamatire.com/utrimwidth.asp
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
takk for mange gode tips. Genial side. Skal legge ut bilder og specs så fort diverse deler kommer på plass. Siden vi er inne på diskusjonen om felger og dekk, så har jeg et nytt og kanskje dumt spørsmål. Jeg har fire "bolthull" på mine eksisterende felger. Men jeg ser at mange felger har 5. F.eks. de fleste dekkene hos Sharif. Finnes de fleste dekk med både 4 og 5. Eller er det noen som kun finnes med 4 og andre med 5?
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
- Status: Offline
Hvis du spørr de som selger dekk/felger. Så får du rett dimensjon..
Jeg ville ha gått for OZ superleggera med toyo Porxes T1S Lette felger og lette dekk..
Vekta på dekk varierer ganske mye..
Jeg ville ha gått for OZ superleggera med toyo Porxes T1S Lette felger og lette dekk..
Vekta på dekk varierer ganske mye..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Boltmønsteret i felgen, og om du har 4 eller 5 bolter har INGENTING med dekket å gjøre. Det er størrelsen på felgen i bredde og omkrets samt bredden og omkretsen på dekkene som må ha en viss sammenheng...Sjonky wrote:Finnes de fleste dekk med både 4 og 5. Eller er det noen som kun finnes med 4 og andre med 5?
Hvis du derimot spør om det finnes samme type felger med boltmønster til både 4 og 5 bolter, er svaret JA, men selvsagt kan det være spesielle felger som kun finnes med 5 bolter osv.
Forøvrig vil denne siden hjelpe deg langt på vei med hvilken størrelse, bredde og profil som kan erstatte dine originale.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
jeg har 6,5" felg på 195 .. og det ser merklig rart ut på bridgestone sine dekk som er oppgitt til å være 195 er mye bredere enn vanlig 195 dekk.. sammenlignet med noen avon dekk jeg hadde.. dem var godt over 205 de brigdestone dekkene... det ser rart ut siden dekket er bredere enn felgen..
Yokohama a048 på 7" felg i 195 ser også rart ut.. virker som dem også er utrolig brede..
alt i alt virker det som værtfall brigdestone sine dekk er mye bredere enn oppgitt.. det er slik hos andre produsenter også..
Yokohama a048 på 7" felg i 195 ser også rart ut.. virker som dem også er utrolig brede..
alt i alt virker det som værtfall brigdestone sine dekk er mye bredere enn oppgitt.. det er slik hos andre produsenter også..
Mx5 -91 HT