Jeg har kjørt i Oslo på H-merkede (høyhastighets) piggfri vinterdekk med turbomatet MX-5 uten problem, selv om de fleste vil si at dette er "livsfarlig".
Dekkvalget er hva du gjør det til, så lenge du kommer deg frem dit du må.
Er du oppmerksom på at du ikke kan være Petter Solberg i svingene, så vil du tilpasse farten deretter, og dermed ikke utgjøre noen stor fare på dårligere dekk.
Mange argumenterer for hvor bra dekk man skal ha, men at fører er oppmerksom på dekkene er viktigere enn noe annet.
De som sverger til testvinnende piggdekk, testvinnende piggfri dekk, eller testvinnende sommerdekk sier gjerne at det er kun dette som er bra nok og at alt annet er trafikkfarlig. Men skal man se på det sånn, så er disse dekkene også dårligere enn gateslicks og rallypigg, så de er jo trafikkfarlige de også..
Hvis du ikke har hatt bakhjulstrekk før, og det samme gjelder madammen, kombinert med at dere faktisk kjører på vinterføre så ville jeg valgt piggdekk.
Bare vær oppmerksom på at levetiden på piggdekk er kortere enn på piggfritt, da slitte piggdekk er DÅRLIGERE enn slitte piggfri dekk.
Dekkvalg er like subjektivt som fargevalg
